Elemzések Rázósan indul az új év

Rázósan indul az új év

autopro.hu | 2014.12.30 09:53

Rázósan indul az új év

Január elsejétől megváltozik az útdíj rendszere, ami a hivatalos közlések ellenére anomáliáktól szenved. Tovább zuhan a rubel árfolyama, ami a paksi erőmű fejlesztésére is hatással lehet. Ráadásul az üzemanyagok is drágulnak.

Nehéz lenne megjósolni, mi vár ránk 2015-ben, ám ha pusztán az utóbbi napok előjeleiből próbálnánk következtetéseket levonni, aligha indulhatnánk őszinte derűvel szilveszterezni.

A közelmúltban részletes feltáró cikket közöltünk a hazai fuvarozókat sújtó "újításokról", amelyek között kiemelt figyelmet kapott az útdíjrendszer megváltoztatása, valamint az ekáer-nek nevezett úgynevezett elektronikus fuvarlevél bevezetése. Mindkét esetben arra a következtetésre jutottunk, hogy a pozitív döntéshozói szándék ellenére legalábbis kapkodva, érthetetlenül előkészítetlenül indulnak neki a szervek az új esztendőnek. Az már bizonyosnak tűnik, hogy a fővárost elkerülő M0 fizetőssé tétele kapcsán helytálló a meglátás: az elmúlt napokban ugyanis kiderült, hogy bár 2015. január 1-jén életbe lép a szabályozás, így a büntethetőség is, azt 2014. december 30-án sem lehet tudni, hol kaphatóak majd a szükséges matricák. A kormányzati kommunikáció 1500 árusítóhelyet ígér, ám jobbnak tűnhet a Nemzeti Útdíj honlapon intézni a vásárlást. Noha ma még ott sem érhető el a vásárlási lehetőség, de nagyon ígérik, hogy december 31-én már más lesz a helyzet. Ha tehát valaki egy évvégi ünnepi összejövetelről az M0 érintésével szeretne hazajutni, elvileg már odafelé elintézheti az adminisztrációs formaságokat, remélve, hogy nem az év utolsó napjának utolsó óráiban élesítik a rendszert, és még a bank is villámgyorsan visszaigazolja az utalás teljesítését. Fel nem foghatjuk, mi szükség ekkora kapkodásra - az ebből fakadó előkészítetlenség sok fejfájást okoz majd autósoknak, fuvarozóknak egyaránt, és sajnos úgy sejtjük, szállít még témát bőven ez a rendszer a bevezetése napját követően is olvasóinknak.

Oroszország sokat tett azért 2014-ben, hogy elfeledtesse velünk a hazai problémákat, de ilyen hatásra, illetve mellékhatásokra talán ők sem voltak felkészülve. Miután a Magyarországgal - ismét - egyre szorosabb érdekszövetséget kiépítő óriásállam belekezdett a világtérkép átrajzolásába, idő kérdése volt, hogy mikor lépnek ellenakcióba a többi nagy- és kevésbé nagyhatalmak. Az oroszokkal szembeni szankciók begyűrűztek az ipari szférába is, egyre több gyártónak és beszállítónak okozva fejfájást a megrendelések visszaesése mellett a mind bizonytalanabb jövőtervezést illetően ugyancsak. A nagy medve gyengélkedését látván az OPEC elérkezett látta az időt, hogy ők is beleszóljanak a folyamatokba, és termelésük vissza-nem-fogásával drasztikusan beavatkoztak a nyersolaj világpiaci árának alakulásába. A lépés soha nem látott olajáresést, annak hatására lendületesen csökkenő üzemanyagárakat hozott a világnak, Oroszország pedig a jelek szerint képtelen felülkerekedni a helyzeten. A gazdaságuk ugyanis az energiahordozók kereskedelmére épül, és míg a 2015-ös költségvetésükben 100 dolláros hordónkénti olajárral számoltak, immár tartósan 60 dollár körül mozog az érték, és semmi garancia nincs rá, hogy nem fog tovább süllyedni az ár. Ez egyértelműen rossz az orosz gazdaságnak, ami viszont aligha jó mindazoknak, akik orosz partnerrel üzleteltek eddig. Számukra elengedhetetlen - és nyilván már hetek, hónapok óta tart - az újratervezés. Annyi bizonyos, hogy A rubel árfolyama újfent 9,3 százalékot gyengült december 29-én a dollárhoz képest, és szinte biztos, hogy recesszióba fordul az orosz gazdaság. Az olajárak ugyanazon a napon négy százalékot estek, az irányadó orosz Brent olajfajta hordónkénti ára 57,37 dolláron állt az év utolsó hetének első napján.

A hazai üzemanyagárakkal kapcsolatban jó hír, hogy míg szeptember elején még 420 forintot fizettünk egy liter benzinért, 2014 december 31-én már csak 336 forint lesz az üzemanyagfajta átlagára. Kevésbé derűs részlet, hogy ma, egy nappal korábban még ennél is olcsóbb 3 forinttal az ár, tehát emelkedéssel zárul az év. A gázolaj ára 2 forinttal növekszik, így 360 forint körül kell fizetnünk literjéért. Ez így önmagában nem vészes változás, sokkal inkább az aktuális mélypont elérését jelzi vissza a Mol döntése.

A keserédes évzárást jól jellemzi, hogy még örülhetünk, ha új típusú, a korábban ingyenes szakaszokra érvényes "matricát" is tudunk majd venni a kissé dráguló üzemanyagunk mellé a benzinkutaknál. Ígéret van rá, bizonyíték - még - nincs.

A járműiparon belül azonban nem ennyire borús a jövőkép, hiszen 2015-ben legalább egy új hazai modell gyártása veszi kezdetét, abroncsgyárak épülnek nálunk, fejlődik a járműipari szakemberek gyakorlatorientált képzése, újabb beszállítók települnek hozzánk - hogy csak néhány részletet szemezgessünk az előttünk álló időszakból.

Egy biztos: a döcögősen induló 2015 is a lehetőségek éve lesz. Kívánjuk, hogy mindenki a legtöbb fejlődést tudja kihozni belőle!

Kiemelt Partnereink