Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az Opel is beszáll az olcsó e-autók versenyébe
2024.04.29 16:16Különleges együttműködést jelentett be a Nio és a Lotus
2024.04.29 15:222035 után is gyártana hagyományos autókat a Škoda
2024.04.29 13:23Nincs elég e-autós töltő az EU céljaihoz
2024.04.29 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mozdulatvezérlés és takarékosság fémjelzi a jövőt
A Frankfurti Nemzetközi Autószalonon (IAA) úgy tűnt, mintha egyre realistábban álmodnának a gyártók és a beszállítók. A helyszínen jártunk utána, merre tart az iparág.
Mobilität verbindet, vagyis a mobilitás összeköt – ez a mottó foglalta keretbe az idei IAA egyéni prezentációit. Az irány egyértelmű: a kiállítók többsége automatizálásban utazik, az internetes kapcsolat alap, a sofőrmentes közlekedés eljövetele evidencia.
Egy ilyen óriási médiavisszhanggal rendelkező rendezvényről csakis szubjektíven lehet a helyszínről beszámolni, hiszen nem tudunk – nem is tűnik szükségesnek – mindent felsorolni. A Jeep standja került elsőként elénk, ahol elérhető ár és strapabírás ötvözetei mutatkoztak be. A gyártó különös figyelmet fordít arra, hogy a vezető személyre szabhassa az autót. Olcsóságnak persze nyoma sincs: alapfelszerelésben kapunk egyedi bi-xenon fényszórókat, első és hátsó parkolóradart, műholdas navigációs rendszert, automata fényszóróvezérlést, esőérzékelő ablaktörlőket, bőr üléskárpitot és kormánykereket, kétzónás klímaberendezést és társait.
(Fotó: Markus Lembert) |
A Fiat felé vitt az utunk, akik a sok kütyü ellenére mégiscsak egyszerű autókat adnak a tulajdonos alá. A új Fiat 500 esetében nagyon odatették magukat a kedvező fogyasztás és alacsony emissziós érték terén – ezt rajtunk kívül Ferenc pápa is megneszelhette.
Az autószalon kezdetén még nem pattant ki a VW-botrány, ennek fényében nem meglepő, hogy a németek lelkesen kampányoltak a szén-monoxid kibocsátás csökkentése területét illető erőfeszítéseikkel. Udvariasan átlapozzuk a vonatkozó fejlesztéseiket, de azt a műszerfalat akkor sem hagyhatjuk ki a beszámolóból, ahol az érintőképernyőt mozgásérzékelő váltotta fel (már a CES-en is megvillantották ezt az újdonságot). Sebességváltás közben lehet zeneszámot is váltani. Nagy lendülettel dolgoznak az e-autók elterjedésén, noha a szükséges infrastruktúra kiépítettségi állapota azért némileg visszavetheti a lelkesedést.
Az Audi hatalmas show-val készült. Mint megírtuk, önálló épületet húztak fel, valóban 33 modellt állítottak ki. 671 négyzetméteres terület, 4011 ledpanel, 290 hangszóró, 51 monitor. Itt főleg az az élmény dominált a konkrétumokon túl, hogy lépni sem lehetett az érdeklődő tömegtől, még jól beállított fotót sem tudtunk készíteni. A négykarikások Frankfurt szerint (is) nagy sztárok hazai pályán.
A Porsche továbbra is csúcskategóriát, minőséget képvisel az OEM-mezőnyben. Minden termékük arra utal, hogy eszük ágában sincs a többség számára elérhető autókat gyártani.
Sok tucat képet mutatunk a helyszínről |
A Smart következetesen hozza a helytakarékosság és az üzemanyagtakarékosság duettjét, ugyanakkor megoldották, hogy több lábtér álljon rendelkezésre, a csomagtér is megnőtt. Hatalmas innovációként hirdetik a fontos centiket.
A beszállítók közül a ZF-TRW leginkább az elektromos hajtás és az „okos” parkolás témakörét dolgozta ki házi feladatként. Utóbbi esetben a futómű, elektronika és hajtás tökéletes összehangolásán fáradoznak, látható sikerrel. Az autó teljesen automatikusan, nagyon kis nyomtávon talál a helyére, az első kerék 75 fokig képes elfordulni az effektív parkolásrendszer elemeként. Nagyon hangsúlyozzák a biztonság fontosságát – jól is teszik.
A Bosch az automatizált vezetés és az elektromos hajtásrendszerek mellett a hálózatba kapcsolt járművek területét is alaposan szemléltette. Amiről már írt az Autopro, itt láthattuk is: nagyon ráálltak az akkumulátorok fejlesztésére. Árat csökkenteni, tárolókapacitást növelni – ha olyan egyszerű lenne, ahogy hangzik, nem 5 év múlvára ígérnék a piaci bevezetését.