Gyártósor A dolgok internete: lehetőségek egy intelligensebb beszállítói láncért

A dolgok internete: lehetőségek egy intelligensebb beszállítói láncért

Panker Gergő | 2015.06.25 06:14

A dolgok internete: lehetőségek egy intelligensebb beszállítói láncért

A beszállítói lánc embereket, tevékenységeket és erőforrásokat irányít és tart egyensúlyban annak érdekében, hogy a termékek eljuthassanak a vásárlókhoz. A dolgok internete (Internet of Things – IoT) lehetővé teszi, hogy nagyobb sebességgel, több információ áramolhasson a beszállítói láncon belül a jobb döntések, tervezés és kivitelezés érdekében.

Hirdetés

A beszállítói lánc embereket, tevékenységeket és erőforrásokat irányít és tart egyensúlyban annak érdekében, hogy a termékek eljuthassanak a vásárlókhoz. Magába foglalja az áruk, a pénz, illetve az információ áramlását.

Minden vállalat azon dolgozik, hogy egy kiegyensúlyozott, optimális beszállítói láncon keresztül javítsa a profitképességet, illetve az ügyfelek ellátását. A dolgok internete (Internet of Things – IoT) lehetővé teszi, hogy nagyobb sebességgel, több információ áramolhasson a beszállítói láncon belül a jobb döntések, tervezés és kivitelezés érdekében.

Fotó: industryweek.com

Az IoT segítségével szinte az összes iparágban nyílhatnak új piaci lehetőségek. Ezek az új lehetőségek magukba foglalják a gyártószinten lévő szenzoroktól érkező, a gyártási folyamatot automatikusan frissítő információkat, a kiszállítási dátumot módosító változtatásokat vagy épp a hibás felszerelést célzó karbantartási műveletet. Mindezek jelentősen megváltoztathatják a beszállítói lánc jelenleg ismert formáját.

Ahogy a dolgok internete egyre könnyebben elérhető, a vállalatok egyre több IoT szenzort építenek be a termékeikbe, amelyek bizonyos időközönként „hazatelefonálnak“, és tájékoztatást adnak a termék állapotáról. A beszállítói láncnak alkalmazkodnia kell, mivel itt egy új szolgáltatás, amely képes aktív támogatást nyújtani, és ehhez az emberek és tevékenységek megfelelő koordinációjára van szükség.

Azok a vállalatok, amelyek eddig a termékeikről voltak híresek, egyre jobban elmerülnek az olyan területekben, mint például az ügyfélszolgálat-menedzsment. Egy vállalat, amely nyomtatók értékesítésével foglalkozik, elindíthat egy szolgáltatást, melynek segítségével a nyomtató valós fogyasztása alapján látja el kiegészítőkkel (patron, papír) a vásárlókat.

Azok a vállalatok, amelyek eddig a termékeikről voltak híresek, egyre jobban elmerülnek az olyan területekben, mint például az ügyfélszolgálat-menedzsment. Egy vállalat, amely nyomtatók értékesítésével foglalkozik, elindíthat egy szolgáltatást, melynek segítségével a nyomtató valós fogyasztása alapján látja el kiegészítőkkel (patron, papír) a vásárlókat. Az IoT lehetőséget teremt a termékek valós használatának figyelemmel kísérésére, a beszállítói láncnak pedig folyamatosan igazodnia kell ahhoz, hogy az olyan kiegészítők, mint például a patronok időben a fogyasztóhoz kerüljenek. Mindez ellentétes a korábban elterjedt értékesítési modellel, amely során a kiszállítás a fogyasztó külön kérésére történt.

Az IoT lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy egy fejlettebb beszállítói lánc megteremtése érdekében túlnyúljanak saját szervezetükön. Azáltal, hogy a változásokat az érzékelés pillanatában megkapják és továbbküldik partnereik számára, a cégek gyorsabban képesek alkalmazkodni és reagálni. Ezek az előnyök közvetlen hatással vannak a bevételekre, illetve eddig nem látott hatékonyságot eredményeznek mind a működésben, mind pedig a beszállítói láncban.

A Zebra Technologies és a Forrester Consulting által nemrég elkészített felmérés szerint a vállalatok egyre inkább felismerik a dolgok internetének stratégiai jelentőségét. A felmérés szerint:

  • A megkérdezett vállalatok 80 százaléka jelezte, hogy az IoT lesz stratégiai szempontból a legfontosabb technológiai kezdeményezés a szervezetüknél.
  • Az IoT-megoldások terén jelentős fellendülésre lehet számítani: a megkérdezett cégek 65 százaléka vezetett be IoT-vel kapcsolatos szolgáltatásokat, illetve jelenleg is dolgozik a bevezetésükön.
  • A megnőtt fogyasztói élménynek köszönhetően a vállalatok egy sor előnyre tehetnek szert az IoT-szolgáltatásokon keresztül.

Lehetőségek egy intelligensebb beszállítói láncért

Az IoT-nek köszönhetően számos olyan kulcsfontosságú lehetőség adódik, amelyeket kihasználva a vállalatok versenyelőnyre tehetnek szert.

Kiszámíthatóbb kereslet és átláthatóbb készletek: Az igények, illetve a kiszolgálás valósidejű figyelésén keresztül az IoT kiszámíthatóbbá teszi a kereslet alakulását a vállalatok számára. A nagyobb kiszámíthatóság és a fejlettebb tervezési és kivitelezési eszközök segítségével a vállalatok a kereslet igazítása, a termékek gyorsabb kiszállítása, valamint a bevételek növelése érdekben igazíthatnak az árakon, illetve a profit olyan termékekre koncentrálhatnak, amelyek limitált piaci kínálattal rendelkeznek.

A tervezési eszközökkel ezután dinamikus raktározást hoznak létre a viszonteladóknál, illetve a fogyasztói ágazatokban, valamint képesek pontos és azonnal beérkező információk alapján változtatni a kiszállítást végző kamionok célállomásán, útvonalán, illetve méretén. Például ha egy bizonyos termékre nagy a kereslet, a beszállítói láncnak módosítania kell a nyersanyagok beszerzését, meg kell terveznie a megnőtt kereslethez szükséges plusz kapacitást, illetve ki kell szállítania a termékeket a viszonteladónak.

Ahogy a gyártás a kereslet alapján változik, úgy van szükség egyre rugalmasabb raktárrendszerekre. A hagyományos raktárirányítási rendszerek olyan nyomkövetést biztosítanak, amely a beszállítói megrendeléstől egészen a kiszállításig figyelemmel kíséri a termék útját. A dolgok internete mindezt a raktárkészlet valós idejű figyelésével és nyomon követésével egészíti ki, amely csökkentheti az állandó raktárkészlet nagyságát és a selejtes, illetve lejárt termékek mennyiségét.

Forrás: globaldots.com

Az IoT válasz lehet a teljesítési, illetve az olyan előírt beszámolói előírásokra, mint a nyomonkövethetőség, a károsanyag-kibocsátás, származási ország megjelölése stb. Mindezen felül az IoT segítségével a vállalatok könnyebben nyomon tudják követni a kiszállított termékeket a visszavitt, garanciális cserék, valamint a meghibásodások hatékonyabb előrejelzése érdekében.

Jobb nyomkövetés és hatékonyság: Az IoT jobb betekintést nyújt a gyártóberendezések, illetve egyéb gyártóeszközök hatékonyságába. Nem elég, ha csak arról tudunk, ha valami meghibásodik. Tisztában kell lennünk az üzem gyártóberendezéseinek hasznos üzemidejéről is, ahogy világszerte több száz, mind hatékonyabb gyár dolgozik egyre kifinomultabb termékek kibocsátásán.

Azáltal, hogy IoT szenzorokat alkalmaznak az idősebb, még nem automatizált berendezéseken, lehetőség nyílik az eszközök állapotának és működésének nyomon követésére, ami korábban nem volt lehetséges. A vállalatok virtuálisan láthatják és nyomon követhetik a teljes gyártósort. Ráadásul a működési körülményeket, illetve a környezetet is figyelemmel kísérhetik, hogy megbizonyosodjanak az eszközök megfelelő használatáról, illetve megelőzzék a váratlan meghibásodásokat.

A dolgok internetének egyik nagy előnye az, hogy a rendszer képes az eszközök állapotának leolvasására, aminek segítségével megállapítható, hogy mely berendezések nem működnek hatékonyan és szorulnak megelőző karbantartásra, valamint utasításokat adhat a problémák megoldására. E proaktív megközelítés jelentősen csökkentheti a drága és potenciálisan időigényes meghibásodásokat.

Az olyan vállalatok, amelyeknek a gyártóüzemen kívül is vannak eszközeik, például kamionok vagy egyéb mozgó járművek, könnyedén nyomon követhetik ezek helyét, állapotát és elérhetőségét. Mivel ezek az eszközök kulcsfontosságú szerepet játszanak a termékek kiszállításában, illetve a szolgáltatásnyújtásban, az átláthatóság elősegíti az átcsoportosításhoz szükséges rugalmasságot.

Példaként említhetjük a romlandó, hűtött árukat szállító kamionokat. Az előírt minőség, valamint a biztonság megőrzéséhez folyamatosan figyelni kell az olyan tényezőket, mint a hőmérséklet vagy a páratartalom. Annak a lehetősége, hogy a járművet a sofőr lokálisan, illetve a vállalat távolról figyelheti, lehetőséget teremt arra, hogy probléma esetén azonnal csere- vagy szervizjárművet küldjenek, mielőtt a termék megromolna.

Felgyorsított innováció és terméktámogatás: Az IoT-vel támogatott termékek valós idejű visszajelzést küldenek a gyártónak a használatról, valamint a termék sikerérő vagy kudarcáról. Mindez segíthet a gyártóknak, hogy olyan döntéseket hozzanak a termékfejlesztés korai szakaszaiban, amelyek javíthatják a termékellátást, illetve a gyárthatóságot. Továbbá ezeket az információkat az innovációs és fejlesztési folyamatok során megoszthatják a kulcsfontosságú beszállítókkal is.

Egy IoT-vel támogatott termék képes kommunikálni a gyártóval, valamint a termékstátuszról, diagnosztikai, valamint a fogyóeszközökről szóló információkkal ellátni a karbantartásért, illetve ellátásrért felelős szervezetet. Ez az információ lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy jobb szolgáltatást nyújtsanak ügyfeleik számára azáltal, hogy még azelőtt beazonosítják potenciális hibákat, mielőtt azoknak érezhető hatása lenne. Ezen felül a kibővített szolgáltatások, valamint a fogyó eszközök felöltésén keresztül képes a bevételek növelésére is.

Hatékonyabb együttműködés: Az értékesítés- és működéstervezési (sales and operation planning – S&OP) folyamatok összehangolják az értékesítési, gyártási és disztribúciós tevékenységeket, ám még mindig találunk disszonanciát, illetve hiányosságokat egyes vállalatok értékesítési, marketing- és működési stratégiájában. Gyakran ezt a kereslet, az ellátási lánc és raktározás és a beszállítói lánc közötti kommunikációban található csúszások okozzák.

Az IoT elősegíti az S&OP-folyamatokat azáltal, hogy valós idejű átláthatóságot biztosít a sikerhez elengedhetetlen szempontok szerint – kereslet, ellátás, raktározás, termék, kockázat és teljesítmény – a szervezeten és a teljes kiterjesztett beszállítói láncon belül. A teljesítmény valós idejű nyomon követése és az együttműködés lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy összehangoltan működjenek a szervezet egészében annak érdekében, hogy az üzleti célok fényében megtalálják a kereslet és kínálat közötti helyes egyensúlyt.

Fenntarthatóság és minőség: A végeredmény az emberek, a profit és a Földünk szempontjából soha nem volt olyan fontos, mint napjainkban. Számos tanulmány arról tanúskodik, hogy a társadalmi és a környezeti fenntarthatóság jelentős versenyelőnnyel bír, főként a termelés hatásfoka, a beszállítói lánc irányításával kapcsolatos készségek, illetve a vállalat vonzereje szempontjából.

Az IoT-vel támogatott fenntartható tevékenységek valós idejű nyomonkövethetőséget biztosítanak az energia és erőforrások felhasználása, valamint a nyersanyagok mozgása terén. Mindez hatékonyabbá teheti a szénfelhasználást, minimalizálja az energiafogyasztást, újrahasznosítható anyagok segítségével csökkenti a hulladéktermelést, valamint optimalizálja a termékek szállítását.

A dolgok internete ráadásul irányított megközelítést nyújt a minőségirányítás felé, amely segít a hibák már a forrásnál történő kiszűrésében. Azáltal, a hogy felhasználó által meghatározott ellenőrzőpontokat állítanak fel a kulcsfontosságú tevékenységeknél, a vállalatok az alapanyagok felhasználásától egészen a végtermék kiszállításáig biztosítani tudják, hogy a termék megfelel az adott szabványoknak és tervezési előírásoknak. A biztonság terén az IoT-megoldások távirányított szenzorokkal segítenek a vállalatoknak a légnyomás, a radioaktivitás, a zajszint, valamint a hőmérséklet figyelésében, ezzel gondoskodva az alkalmazottak biztonságáról.

Az IoT-stratégia és a megfelelő folyamatok, gyakorlatok és eszközök fontossága

Egyre nagyobb a nyomás a beszállítói lánc irányításával foglalkozó vezetőkön, hogy a profitképesség növelése érdekében minél gyorsabban reagáljanak a keresletben történő változásokra. A jó hír az, hogy a dolgok internete fontos lehetőségeket kínál a vállalatok számára, hogy azok a jobb kiszámíthatóság, rugalmasság, innováció, fenntarthatóság, illetve együttműködésen keresztül javítsanak a teljesítményűkön, illetve az általuk nyújtott szolgáltatások minőségén. A beszállítói lánc teljesítményének serkentése érdekében a vezetőknek fel kell fedezniük, meg kell ismerniük, valamint ki kell használniuk az IoT által nyújtott lehetőségeket.

Ezért a beszállítói láncok vezetőinek minél előbb utol kell érnie a dolgok internetével érkező változásokat, főként az alábbi területeken:

  • Fel kell ismerni, hogy a beszállítói lánc miként profitálhat az IoT szolgáltatásaiból, például a valós idejű információtranszferből, amelyek gépek közötti (Machine to Machine – M2M), valamint eszköz és alkalmazás közötti (Device to Application – D2A) modellek integrációjából fakadnak.
  • A jelenlegi hiányosságok felismerése és a bizonyos felhasználási körök beazonosítása viszonylag gyorsan jelentős bevételnövekedést hozhat.
  • Az IoT-vel támogatott szolgáltatások bevezetése segíthet a kulcsfontosságú előnyök kamatoztatásában.
  • Az esettanulmányokon alapuló, a teljes vállalatot érintő bevezetési stratégia és platform számottevő profitlehetőséget jelenthet a folyamatok és a vállalat egésze számára. Mindez magába foglalja az adattároló-kapacitás bővítését, hogy kezelni tudja a szenzorokból érkező nagy mennyiségű adatot.
  • A dolgok internetében nagy szakértelemmel bíró partnervállalatokkal való együttműködés tovább javítja a vállalatok folyamatait, valamint felkészíti a beszállítói láncot, hogy helyt álljon a 21. században is.

Via industryweek.com

Kiemelt Partnereink