Techtogether Ilyen volt az FSH a magyar mérnökhallgatók szerint

Ilyen volt az FSH a magyar mérnökhallgatók szerint

Pardavi Mariann | 2015.09.01 06:14

Ilyen volt az FSH a magyar mérnökhallgatók szerint

Augusztus végén hatodik alkalommal rendezték meg a formulaautók versenyét: a színes nemzetközi mezőnyben a német, lengyel, orosz, cseh, angol, osztrák, dán, észt, kanadai, portugál, román, szlovák és szlovén csapatok mellett hat magyar team is megmutatta magát, akik mindannyian részt vettek 2014 novemberében megrendezett mérnökhallgató csapatversenyen, a Techogetheren. Arra voltunk kíváncsiak, mi történt velük az elmúlt időszakban, min dolgoztak.

Hirdetés
Az audis vezetők is ellátogattak a versenyre

A rendezvény második napján Thomas Faustmann, az Audi Hungaria ügyvezető igazgatója és Knáb Erzsébet személyügyekért felelős ügyvezető igazgató is kilátogatott a versenyre, hogy személyesen beszélgethessenek a vállalat által támogatott egyetemistákkal: a győri Széchenyi István Egyetem két csapatával és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem delegációjával.

Az audis vezetők megtekinthették a SZEngine Motorfejlesztő Csapat által készített erőforrást, mely az FS versenyen részt vevő teameknek nyújt alternatívát. A győriek motorja ugyanis kisebb és fürgébb, mint a kereskedelmi forgalomban kaphatóak. A motor az előző változat alapjaira épült, az elmúlt egy évben azonban számtalan változáson esett át. A legfőbb módosítás az olajkörrel kapcsolatban történt: a szárazkarter helyett félszárazkarteres rendszert használnak. Így nem kell külső olajtartályt alkalmazniuk, ezt a funkciót a váltótérbe integrálták. A forgattyúház tömege 800 grammal csökkent, így már négy kilogramm alatt van a két forgattyúházfél össztömege, mely mindössze kétharmada a versenytársakéhoz képest. A motor elektromos igényeinek biztosításához egy 104 gramm tömegű BLDC motort használnak fel generátorként, melynek tömege körülbelül hatoda, míg teljesítménye két és félszerese a hasonló szériamotorokban használt generátorokénak.

Kolossváry Tamás elöl, hátul az Arrabona Racing Team egy része szerel

A másik győri csapat vadonatúj járművükkel érkezett a gönyűi kikötőbe. Kolossváry Tamás helyettes csapatkapitány elmondta, a tervezés során elsődleges szempont volt, hogy csökkentsenek az autó tömegén, amely lényegében minden alkatrészt érintett. Az új váz öt kilogrammal lett könnyebb, a motorblokk súlya szintén csökkent, összességében 174 kilogrammra szorították vissza a jármű tömegét. Tavaly még egy 205 kilogrammos járművel álltak rajthoz. Emellett javítottak a tapadáson, kényelmesebb vezetőfülkét alakítottak ki, egyedi hűtőrendszert fejlesztettek. Elárulta: a járművükön szereplő 79-es szám az intézmény névadója előtt tiszteleg, utalva Széchenyi István 1791-es születésére.

A BME FRT, jobb szélen Boriszov Dániel

Az Audi Hungaria támogatja a BME egyik csapatát is, a portálunk által szervezett mérnökhallgatói csapatversenyt 2014-ben a BME Formula Racing Team nyerte meg. Boriszov Dániel csapatkapitánnyal a gépátvétel közben tudtunk beszélgetni, ennél a folyamatnál dől el, hogy pályára állhat-e a jármű. Hozzátette, nem egyszerű megfelelni a Formula Student szabályainak: idén 176 oldalnyi anyagon kellett átrágni magukat.

Agócs Csilla az osztrák versenyen is részt vett, ez a fotó ott készült

Agócs Csilla neve a rendszeres olvasóknak ismerősen cseng: ő vitte sikerre a Techtogetherön a BME csapatát tavaly. A győztes team kapitánya rendszeres szerzője azóta portálunknak: olyan fajsúlyos témákat feszeget írásaiban, mint például miért van fontos szerepe a nőknek a járműiparban, vagy érdemes-e egy hosszabb külföldi gyakornoki program után hazatérni Magyarországra. Csilla jelenleg Németországban tölti gyakornoki idejét egy optikai kábeleket kiépítő vállalatnál, ahol arra törekszik, hogy anyanyelvi szintre emelje német tudását. A Formula Student Hungaryn idén azonban nem csapattagként volt jelen, hanem scrutineerként vett részt, a már említett vaskos szabályrendszer alapján ellenőrizte a járműveket. Legközelebb a cseh versenyen fog helyt állni.

Rövid interjút készítettünk a kecskeméti csapattal, a KEFO-val is: elmondták, az idei évet úgy tervezték, hogy kimarad belőle a győri verseny, csak kiállítóként voltak jelen. Legköztelebb az olasz versenyen állnak rajthoz nemrég bemutatott járművükkel. Simon Norbert csapatkapitány elmondta, hogy nagyon várják az októberi Techtogethert.

A KEFO járműve

Sándor Miron a miskolci FS-csapat kapitánya elmondta, a tavalyi mérnökhallgatói verseny óta sikerült befejezniük a járművet. A legfontosabb számukra, hogy kellő rutint és tapasztalatot szerezzenek, hogy a cseh versenyen gyakorlottabban állhassanak rajthoz.

Sándor Miron (balról) és a miskolci csapat az utolsó simításokat végzi

Kiemelt Partnereink