Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés
2024.04.30 16:23Az osztrákoknál a posta is szén-dioxid-mentes kézbesítésre törekszik
2024.04.30 15:21Zöld utat kapott a Schaeffler és a Vitesco egyesülése
2024.04.30 13:18Következő fázisába léphet a hazai hidrogénipar
2024.04.30 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ezt tudja a győri egyetemisták új motorja
Június végén mutatta be a győri SZEngine Motorfejlesztő Csapat a negyedik, általuk készített erőforrás terveit a szponzoraiknak.
A Széchenyi István Egyetem hallgatói azon fáradoznak, hogy megfelelő motort kínáljanak a Formula Student versenysorozatban részt vevő csapatok számára. A FS versenyeken indulók együléses járműveket terveznek és építenek, a motorokat azonban kereskedelmi forgalomból szerzik be. Azok azonban a szabályok korlátozásai miatt csak komolyabb átalakítások után válnak számukra igazán használhatóvá. Erre kínál alternatívát a győri csapat, a szeptemberben debütáló motorjuk a tervek szerint alkalmassá válik a 2016-os szezonra.
Borsi Fanni csapatkapitány elmondta, többen érdeklődtek az erőforrás után: lengyel és német csapatok is jelentkeztek már. Szorosabb együttműködés jelenleg a szintén a Széchenyi István Egyetemen tevékenykedő Arrabona Racing Teammel alakult ki, ha minden a tervek szerint halad, 2016-ban versenyen is kipróbálhatja a csapat, mit tud az általuk fejlesztett motor.
Kattintásra képgaléria nyílik. (Fotók: Kun Zoltán) |
Rasovszky Tamás, a csapat konstrukciós vezetője elmondta, a negyedik generációs motorjuk az előző alapjaira épül.
– A legfőbb változás az olajkörrel kapcsolatban történt: a szárazkarter helyett félszárazkarteres rendszert használunk. Így nem kell külső olajtartályt alkalmaznunk, ezt a funkciót a váltótérbe integráltuk – magyarázta a konstruktőr. – A forgattyúház tömege 800 grammal csökkent, így már négy kilogramm alatt van a két forgattyúházfél össztömege, mely mindössze kétharmada a versenytársakéhoz képest. A motor elektromos igényeinek biztosításához egy 104 gramm tömegű BLDC motort használunk fel generátorként, melynek tömege körülbelül hatoda, míg teljesítménye két és félszerese a hasonló szériamotorokban használt generátorokénak.
EVO3, az előző motor adatai:
|
Tömegcsökkentés céljából a széria hajtórudat egyedire cserélték, a főtengely jeladó tárcsát a főtengely sonkákba integrálták, egyedi vezérműtengelyt terveztek, optimalizálták a kukactengely geometriáját. Így a motorblokk tömege a harmadik generációs erőforráshoz képest 28,5 kilogrammról 26-ra csökkent.
A csapat fejlesztéseit főszponzorként az Audi Hungaria támogatja, a Belső Égésű Motorok Tanszék pedig a munkájukat biztosítja. Emellett bizalmat szavaz a csapatnak többek között a Dendrit Mentor Kft., a Revo-Tec Bt., az AVL, a National Instruments, a Bosch, az S&T vagy a Török Gépipari Kft. is.