Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Össznemzeti társasjáték lett az útdíjból
A terepasztal adott, a szabályok lassan kiderülnek, és tényleg nem tudni, ki nevet a végén. Próbáltuk csokorba szedni a lényegesebb változásokat.
Három nappal ezelőtt, a tavalyi év hajrájában megjósoltuk, hogy fog még nekünk bőven témát szolgáltatni a nagy hirtelenjében átszabott útdíj rendszere. Nem örülünk neki, hogy igazunk lett, ám kétségkívül nem indult álmosan, unottan az új év. Ha ez volt az illetékesek szándéka, sikerrel járt a kezdeményezésük.
Ahogy mondani szokták, egy kép többet mond ezer szónál. FejÚr, Aba'j, Csongrßd és társai - még az ujj is a kapkodás szinonímájára mutat (MTI Fotó: Kovács Tamás) |
Eddig főként a fuvarozók foglalkoztak aktívabban az útdíj témájával, hiszen másfél éve - mára következetessé vált kidolgozatlanság mellett - bevezették az e-útdíj rendszerét. Bőven írtunk az anomáliákról, a célok és a tapasztalatok különbözőségéről. 2015 januárjában azonban minden autós, buszos, kisteherautós és motoros belépett a kreatívan közlekedni kényszerülők klubjába. A kreativitás ezúttal nem a szabályok megkerülésére, hanem értelmezésére hivatott utalni. Eddig ugyanis kellően egyszerű volt a feladat: vannak fizetős útszakaszok, azokra válthatóak különféle időtartamra szóló "matricák", noha matrica már jó ideje nem létezik a maga valóságában.
Eljött azonban 2015, és a közlekedni vágyóknak bő 24 órát hagyott a kormányzat, hogy a december 30-án kiadott Magyar Közlönyben megjelent szabályokat január 1-jén már megfelelően alkalmazzák. A történet abszurditását jól jelzi, hogy hírportáloktól blogokon át elözönlötték a kommunikációs csatornákat az aligha megfelelően előkészített szabályozás életszerűtlen esetei. A nemzetiudij.hu honlap szerkesztői mindeközben példás lelkesedéssel igyekeznek megválaszolni a felmerülő témákat, jelenleg a 28. pontnál tart a hasznos információk kérdezz-felelek listája - ki tudja, hol áll meg?
A magunk szerény lehetőségeivel igyekszünk hozzájárulni a gordiuszi kommunikációs csomó kibogozásához, s összeírtuk, melyek a legfontosabb változások.
1. Változatlanul lehet 10 napos, havi és éves matricát váltani (noha egyes autósok beszámolói szerint némely helyeken csak megyei matricát engedett váltani az év első napjaiban a rendszer).
2. A 9 személyes mikrobusz mostantól már amolyan közepes busznak számít, a D1 kategória határa legfeljebb 7 személyes járművekre lett szűkítve. Ugyancsak a D2 kategóriában szerepelnek a 3,5 tonna megengedett összsúlynál kisebb teherautók, s a fizetendő díj az éves országos matricát kivéve a D1 kategória duplája lett.
Ennyi az annyi (nemzetiutdij.hu) |
3. Az M8 és M9 "autópályaszakaszokért" - valójában két hídról van szó, amelyek a Duna felett ívelnek át - külön-külön két megyei matricát kénytelen váltani az autós, mivel két megyét kötnek össze ezek a rövidke útszakaszok.
4. A nemzeti repülőtér 2-es terminálját megközelíteni szándékozók egy nagyjából 500 méteres útszakasz okán ugyancsak díjfizetésre kötelezettek lettek.
5. A megváltozott útdíjrendelet csúcspontja az M7-es autópálya alig 4 kilométeres szakasza, amely "belelóg" Veszprém megyébe, ezért arra a megyére érvényes "matricát" is kénytelenek váltani az arra utazók, hiszen a szabály az szabály.
Színesedik az M0 egyes szakaszain a táblaerdő (MTI Fotó: Máthé Zoltán) |
6. Kormányzati tájékoztatás szerint mobiltelefonon csak február elsejétől lehet az új matricákat megvásárolni.
7. Az M0 egyes szakaszai és a Megyeri-híd - egyelőre - továbbra is díjmentes szakaszoknak számítanak.
8. Noha Hende Csaba a kormány tagjaként 2014 utolsó napjaiban az ellenkezőjét állította, az M86-os útszakasz is fizetőssé vált.
Úgy sejtjük, mindenféle szándéknyilatkozat ellenére nem lehetett más célja a szabályalkotóknak, mint hogy mindenki vegyen éves országos "matricát" - még mindig keressük a megfelelő kifejezést -, mert abból úgysem lehet baj. Aki mégsem így tesz, annak maradnak az össznemzeti "közlekedj okosan" társasjáték izgalmai.
Büntetésmentes új évet kívánunk!