Techtogether Üzemanyag nélkül száguldják végig az ausztrál sivatagot

Üzemanyag nélkül száguldják végig az ausztrál sivatagot

Gégény István | 2015.08.18 12:12

Üzemanyag nélkül száguldják végig az ausztrál sivatagot

Rajtra kész a kecskeméti főiskolások által épített Megalux jármű, amelyet indulás előtt személyesen is megtekintettünk.

Több cikkben beszámolt szakportálunk a világhírt elért alföldi mérnökhallgatók új négykerekűjéről – itt volt az ideje, hogy személyesen is láthassuk az alapos tervezés és a sok befektetett munka gyümölcsét. Augusztus közepéig kellett várni a Megalux leleplezésére, a rendezvényen ráadásul csomagban megkapták a jelenlévők az összes olyan információt, ami megalapozhatja a kitüntető médiafigyelmet.

Az Ausztráliát észak-déli irányban átszelni készülő jármű valóban klasszikus üzemanyag nélkül képes közlekedni, egyedül a Nap energiáját hasznosítja a fiatalok által fejlesztett rendszer. Saját elektromos fékpadot építettek az ifjú talentumok, hogy a lehető legtöbbet tudják kihozni a hajtásláncból, miközben a napelemek leghatékonyabb energiatovábbítására is figyelmet fordítottak. Egyedi hőkemencét is készítettek, a járműtesthez szükséges 14 szerszám szintén saját kezük munkája.

Megtudtuk, hogy ugyancsak 14 alakvariánsból dolgozták egybe a végső karosszériát – a prezentáció ezen szakaszában csak úgy repkedtek az iteráció, implementáció, verifikáció szakszavak, a publikum számára érdemes talán a jövőben kevésbé tudomány-ködösen fogalmazni. A 160 kilogrammos jármű mindössze 5 kilogramm tiszta fémet tartalmaz, a fennmaradó részt, vagyis szinte a teljes autót kompozit anyagokból gyúrták össze. Az alaktényező 0,14-0,15 között mozog, ami személyautók esetében elérhetetlen tartomány, ám energiahatékonysági versenyeken a minél kisebb érték elérése alapkövetelmény.

Kutasi Zoltán, a csapat vezetője mindezen ínyenc részletek mellett egészen más aspektusból húzott párhuzamot a korábban 3082 kilométert egyetlen liter üzemanyaggal megtenni képes Megaméter járművük és a mostani csodajárgány között. A Kecskeméti Főiskola hallgatójából a helyi tanári kar tagjává vált mérnök szerint a csapatmunka módszertana köti össze a korábbi és mostani fejlesztésüket. Azt pedig már Kecskemét polgármestere, Szemereyné Pataki Klaudia tette hozzá, hogy remélhetőleg a világhír utóbbi esetben sem marad el, további elismerést szerezve a járműipar vizeire egyre nagyobb tempóval átevező nagyvárosnak és a helyi főiskolának.

A Megalux leleplezése Kecskeméten
Képgalériánk a Megalux leleplezéséről

Az eseményen jelen volt és személyesen buzdította a csapattagokat Thomas Geier, a kecskeméti Mercedes autógyár vezetője, valamint Glattfelder Béla államtitkár, aki ráadásul a Magyar Szolár Szövetség elnökeként is üdvözölte a mérnökhallgatók lelkes és színvonalas jövőépítő tevékenységét.

A fátyol fellebbentésekor fura érzés volt szembesülni vele, hogy ez a pehelysúlyú lapos autóféleség hamarosan 100 kilométer/óra fölötti tempóval – a hivatalos elvárás szerint 90 kilométeres óránkénti átlagsebességgel – fogja majd átszelni az ausztrál sivatagot, miközben 50 fokos hőségben foglal majd helyet a klímaberendezéstől mentes sofőrburokban a pilóta.

Az egész projekthez a szakmai felkészültségen túl nem kevés megszállottság, sok-sok támogatás is szükséges, ám a jelek szerint nincs hiányában ezeknek a Kecskeméti Főiskola gárdája. Hamarosan kiderül, sikerül-e a fiataloknak megugorniuk a saját maguk által még magasabbra helyezett lécet. Lukács Pál, a Járműtechnológiai Tanszék vezetője úgy fogalmazott a helyszínen: paradigmaváltás zajlik a felsőoktatásban, a járműgyártás felől az innovatív technológiák kutatása, az alternatív hajtások fejlesztése felé fordul a figyelem. Semmi kétség, a Megalux csapata ennek az új időszaknak a hírnöke.

Kiemelt Partnereink