Beszállítók Oliver Schatz: arra készülünk, hogy mi adjuk az önvezető technológiát a világnak

Oliver Schatz: arra készülünk, hogy mi adjuk az önvezető technológiát a világnak

Gégény István | 2016.07.01 10:13

Oliver Schatz: arra készülünk, hogy mi adjuk az önvezető technológiát a világnak

A Bosch lett a 2015-ös év kutatás-fejlesztési beruházója. A tavalyi sikerek mentén a jövőről - deep learning, autómegosztás, megatrendek - beszélgettünk a műszaki területekért felelős elnökkel.

Hirdetés

– A magyarországi Bosch csoport fejlesztései miként járul hozzá a megatrendek – önvezetés, alternatív hajtások, kapcsolatban lévő autók – megvalósulásához?
– Világszintű cég vagyunk, szinte a Föld minden pontján vannak bázisaink. Léteznek központi tevékenységeink, ám alapvetően arra törekszünk, hogy helyben fejlesszünk, a lokális lehetőségek és képességek alapján. Ha például az átfogó trendek közül az önvezető autók területét nézzük, ezzel a technológiával kifejezetten Magyarországon szeretnénk foglalkozni, majd az eredményeket világszinten alkalmaznánk. Magyarországon van Németországon kívül a Bosch legnagyobb kutatás-fejlesztési bázisa, így az európai piac fejlesztései is főként itt zajlanak. De ha az automatikus parkolásra gondolunk, az ehhez szükséges, globálisan elérhető technológiát is magyar mérnökök fejlesztették.

– Érzékelhető a Bosch hazai kutatás-fejlesztési tevékenységének fejlődése, folyamatosan vesznek fel új kollégákat – nemrég köszöntötték az 1500. belépő mérnököt. Milyen további munkatársakat keresnek, és hogyan igyekeznek megtalálni őket?
– Főként a mesterséges intelligencia területén keresünk szakembereket. Aktuális kutatásaink az úgynevezett deep learning folyamathoz kapcsolódnak, amelynek során a program önmagát tanítja. Két hazai elitegyetemmel is összefogtunk, hogy a Recar program keretében önvezető közlekedési eszközöket alkossunk meg. Két felsőfokú képzés indul hamarosan, rendszermérnököket és szoftvermérnököket képzünk a deep learning témájában. Az egész világban szükség van ilyen felkészült szakemberekre, ezért különösen büszkék vagyunk arra, hogy Magyarország elsőként tesz lépést ezen a területen. De emellett több más területen is tevékenykedünk, ehhez pedig villamosmérnököket, gépészmérnököket és szimulációs mérnököket is keresünk.

– Mit tudnak a magyar mérnökök, a magyar szürkeállomány, ami miatt úgy döntött a Bosch, hogy ennyire elkötelezetten fejleszt hazánkban?
– A Bosch világcég, de a szívében továbbra is német maradt. Az angol, vagy német információcsere Magyarországon nagyon hasonlít a mi németországi szokásainkhoz, ezért könnyen tudunk kommunikálni egymás között. Ez más országok esetében gyakran nehézkesebb. Nagyon szívesen növekszünk tehát itt, már csak azért is, mert a magyar mérnökök nagyon okosak.

– A Bosch ma a globális járműipar domináns beszállítója. A verseny azonban növekszik, hiszen megjelentek a pályán az olyan óriáscégek, mint a Google, Apple, ott a Tesla, de az Uber is új színt hozott a palettára. Milyen stratégiával törekszik a Bosch arra, hogy megtartsa vezető szerepét a jövőben?
– Nagy szeretettel üdvözöljük ezeket a cégeket! Ha megvizsgálunk egy Teslát, láthatjuk, hogy nagyon sok elemét a Bosch gyártja. Az Uber jelenleg még nem fejleszt autókat, vagyis szükségük lesz a jövőben egy partnerre az önvezető autóhoz. Erős a feltételezésünk, hogy az önvezető autót mi adjuk majd nekik, legalábbis nagyon sok Bosch alkatrészt fog tartalmazni.

Kiemelt Partnereink