Beszállítók Dedéné Novotni Anna: nagy változásokra kell felkészülniük a fémmegmunkálóknak

Dedéné Novotni Anna: nagy változásokra kell felkészülniük a fémmegmunkálóknak

Pardavi Mariann | 2016.05.27 06:04

Dedéné Novotni Anna: nagy változásokra kell felkészülniük a fémmegmunkálóknak

A téglási Hajdu Autotechnika Ipari Zrt. lemezmegmunkálással, lemezalakítással előállított alkatrészek gyártásával foglalkozik, elsősorban kipufogórendszerekhez, ülésekhez készítenek alkatrészeket és karosszériaelemeket. Dedéné Novotni Anna vezérigazgatóval egyebek mellett arról beszélgettünk, milyen kihívások előtt áll az autóipar ezen szektora.

Hirdetés

– Hogyan került erre a területre? Milyen ranglétra vezetett idáig?
– Végzettségemet tekintve közgazdász vagyok. Végzés után a Debreceni Egyetem Közgazdász Karán helyezkedtem el tanársegédként, hogy PhD tanulmányaimat folytathassam és oktathassak. Egészen hamar – egy év után – átmentem a gyakorlati oldalra, bár az oktatást óraadó tanárként még évekig nem hagytam abba. Bankban helyezkedtem el, vállalati finanszírozással foglalkoztam. Ötéves banki munka után, fiókvezető helyettesként hagytam el a szektort és nyergeltem át az ipari területre. 2003-ban jöttem a Hajduhoz dolgozni. Stratégiai igazgató voltam, majd a cégcsoport struktúra kialakítását követően a cégcsoport vezérigazgatója. Jelenleg 2 gyermekes édesanyaként a cégcsoport alelnöke és az egyik tagvállalat – a Hajdu Autotechnika Zrt. vezérigazgatója vagyok. Imádom a munkámat – másképp nem is lehetne ezt csinálni.

– Mennyire nehéz nőként egy tipikusan férfias szakmában érvényesülni, ráadásul vezető beosztásban?
– Ebbe valójában még bele sem gondoltam. Számomra az egész feladat, munka természetesen jött, talán beállítottságomból eredően is. Mindig is érdekelt az, hogy egy-egy berendezés hogyan működik, hogyan épül fel, illetve az is, hogy hogyan lehet a cég egészét, és ezen belül is a gyártási folyamatokat minél logikusabban, hatékonyabban megszervezni, működtetni. Azt gondolom, hogy kemény munka, kitartás, következetesség és logikus gondolkodás a kulcs.

– A cég elsőkörös beszállítója a Remynek, a Daimlernek és a Volkswagennek. Teljes a sor? Mi kell ahhoz, hogy ilyen pozícióba kerüljön egy cég, hogyan lehet ezt a helyzetet fenntartani?
– Igen, mind a Remynek, mind a Daimler sindelfingeni egységének elsőkörös beszállítói vagyunk, legnagyobb vevőnk jelenleg a Faurecia. Feltétlenül fontos kiemelni, hogy számunkra minden partner, legyen az autóipari vagy nem autóipari, OEM, Tier 1-3 elsődleges, illetve azonos prioritású, ebben nincs kompromisszum vagy megkülönböztetés. Ez alapvető stratégia, követelmény és elvárás. A ma már szinte közhelynek számító elvárások – mint a minőség, a szállítás, a pontosság – nem versenyelőnyök, ezek belépő alapkövetelmények. A technikai-technológiai folyamat- és képességkomplexitás, a folyamatos kapcsolattartás és elérhetőség, a gyorsaság, rugalmasság, rövidülő határidők, a speciális szakértelem és autonóm – akár a vevő által előidézett – problémamegoldás azok a kompetenciák, amik a partnerek számára értékelhető előnyt, versenyképességet jelentenek. Ezért is a szlogenünk: full lifetime care, amivel azt üzenjük meglévő és leendő partnereink számára, hogy a tervezés, sorozatgyártás, szervizalkatrész ellátás teljes folyamatát, ami akár 5-25 évet jelent, képesek vagyunk kialakítani és fenntartani. Jövőképünk és stratégiánk, hogy ezt a komplex folyamatot bővítsük és fejlesszük, egyre magasabb hozzáadott értéket nyújtva vevőink számára.

– Hány munkatárs tudja kiszolgálni ezeket a célokat?
– Jelenleg 238 a létszám, ennek 33 százaléka szakmunkás, 11 százaléka pedig mérnök.

– Jól képzett munkatársakat találni nem egyszerű, számos autóipari vállalat próbálkozik ennek a megoldásával. Van elegendő munkaerő a környéken?
– Operátori munkakörben jelenleg még van elegendő, de az utóbbi időkben ezen munkaköröknél is hosszabb a keresési idő. Akadály még, hogy az új felvételeseknél magasabb a fluktuáció. Szakmunkásoknál, technikusoknál; úgymint CNC gépkezelő, megmunkálóközpont-kezelő, szikraforgácsoló, szerszámkészítő, forgácsoló szakmunkás, beállító lakatos, mérő technikus, minőség-, gyártásközi-, idegen és készáru ellenőr, targoncavezető azonban már nehezebb találni megfelelő felkészültségű munkavállalót. Ezen munkaköröknél igen erős a munkaerőpiaci verseny. A mérnöki munkakörökben – tervező-, folyamat-, projekt-, karbantartó mérnök, technológus – szintén erős verseny van a munkaerőpiacon itt a keleti régióban is.

– Milyen megoldási javaslatokat dolgoztak ki erre?
– Nagyon nagy figyelmet fordítunk a megfelelő szakember-utánpótlás biztosítására. Saját dolgozóinknak a szakmai képzését támogatjuk iskolarendszerű képzés keretein belül és saját szervezésű külső és belső képzéseken egyaránt. Beindítottuk a szakmunkástanuló képzést, részt veszünk a felsőfokú képzésnél is a duális képzésben, különböző együttműködések keretein belül gyakornokokat fogadunk. Kialakítottunk egy, a cégcsoport egészét átölelő egységes munkakör besorolási rendszert, bérfelmérést végeztünk, kategória béreket alakítottunk ki, melyeket a piaci bérekhez igazítunk. Annak érdekében, hogy dolgozóink szívesen jöjjenek be a munkahelyükre és hosszú távon dolgozzanak nálunk, elégedettség és elkötelezettség felmérést tervezünk, ami alapján középtávú koncepció tervet határozunk meg.

– 2014-ben a vállalat elnyerte az Év magyar beszállítója díjat. Milyen előzményei vannak ennek, mit gondol, miért a Hajdu érdemelte ki?
– A Külgazdasági és Külügyminisztérium a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel közösen nyolc kategóriában díjazza azon cégeket, akik elkötelezett tevékenységükkel kiemelkedően járulnak hozzá a magyar gazdaság fejlődéséhez. A gazdasági és pénzügyi mutatók aktuális, illetve megelőző évek vizsgálata és értékelése során szempont volt az árbevétel, eredmény és létszám alakulása, valamint annak növekedési üteme. Különösen lényeges volt a vevői kapcsolatok fejlődése mind OEM, mind Tier1 relációkban vevői minősítő auditok által, ami jelentős részben az ITD-HITA-HIPA szervezettekkel 2004 óta fennálló eredményes kapcsolatnak és hatékony együttműködésnek köszönhető.

– Hogy látja, mik lesznek a fémmegmunkálás kihívásai a jövőben? Merre halad ez a szektor?
– Alapvetőn 3 irányvonal figyelhető meg az autóiparban, ami igen nagy hatással van/lesz a kapcsolódó fémmegmunkálási szektorra. Az életciklusok le fognak rövidülni, a platformváltások viszont felgyorsulnak. Az elvárt tervezési és projektmegvalósítási határidők drasztikusan csökkennek majd. Úgy gondolom, új alapanyagokat fog alkalmazni a szakma, gondolok itt az alumíniumra, a nagyszilárdságú acélötvözetekre, a speciális hőállóságú anyagokra. A változások új technológiákat is igényelnek, széles körben fog elterjedni a hot forming, a lézerhegesztés és hőkezelés, speciális felületkezelések, egyre magasabb komplexitás és műveleti integráltság egyetlen szerszámban. Mindezek együttes hatása igen nagy kihívást jelent a komponensgyártás teljes folyamatára, úgymint a gyártóeszköz és szerszámtervezés, -előállítás, valamint az ezzel történő alkatrészek sorozatgyártásra. A versenyképesség megtartása érdekében új tervezési eljárásokat, módszereket, technológiákat és eszközöket-berendezéseket szükséges megismerni, bevezetni és alkalmazni, ami mind a soft, mind a hard kompetenciák párhuzamos és folyamatos fejlesztését, ezek fenntartható fejlődését követeli meg.

– Melyik a cég legnagyobb darabszámban gyártott, legnépszerűbb terméke?
– Mennyiség tekintetében a speciális alakú, formájú és méretű igen szigorú tűrésekkel rendelkező teríték típusú alkatrészeket említeném, amik az új generációs katalizátorházak számára készülnek. Nagy mennyiségben gyártottuk továbbá 2015-ben az Audi Q3 platform kipufogó rendszerébe beépülő mélyhúzott, héj és Y alakú héj formájú alkatrészeket.

– Várható a közeljövőben fejlesztés, beruházás?
– Igen, társaságunk életében jelenleg az elmúlt évek legjelentősebb beruházásának megvalósítása van folyamatban. A beruházás célja versenyképességünk növelése, kapacitásunk bővítése, technológiai képességeink szélesítése. Mindezt annak érdekében tesszük, hogy a vevői igényeknek maximálisan meg tudjunk felelni, továbbá, hogy vevőkörünket bővíthessük. A fejlesztéseket 2017 közepére tervezzük befejezni. Az új kapacitások lekötésével, folyamatos felfutás mellett, a jelenlegi árbevétel megkétszereződését várjuk, körülbelül 6-7 év alatt. A beruházás gerincét 3 présgép (630 tonnás servo prés automata lemezadagoló sorral, 1250 tonnás hidraulikus prés, 800 tonnás hidraulikus prés) képezi, amelyeket egy teljesen új, közel 5000 nm-es, daruzott gyártócsarnokba telepítünk. Ehhez kapcsolódóan a szerszámüzemünkben tömbszikraforgácsoló, huzal-szikraforgácsoló és megmunkáló központ kapacitásunkat és képességeinket is tovább bővítettük. A beruházás összértéke 4 milliárd forint.

Kiemelt Partnereink