Gyártók Így trükköznek az autógyártók a fogyasztási adatokkal

Így trükköznek az autógyártók a fogyasztási adatokkal

autopro.hu | 2015.08.05 06:44

Így trükköznek az autógyártók a fogyasztási adatokkal

Olyanok az autók adatlapjain a szabványos fogyasztási adatok, mintha Münchhausen báró írta volna őket: a valósághoz nem sok közük van. Mindezért az „új európai fogyasztási ciklus” (NEFZ) okolható.

Hirdetés

Azok az idők elmúltak, amikor az autóskártyákon szereplő kocsik gyorsulási értékei voltak az irányadóak. Ma már a fenntarthatóság és a minél alacsonyabb fogyasztás a lényeg. Az autószalonokba kirakott fényes prospektusok is a minél alacsonyabb fogyasztást hangsúlyozzák. Egy Porsche Cayenne Diesel, amely több mint 2,1 tonna, a háromliteres, 262 lóerős motorjával is csak 6,6 liter fogyaszt száz kilométerenként. Hurrá! Gyerünk ki az utakra vele. De ezután a kiábrándulás következik. A divatos SUV jóval többet fogyaszt a prospektusban ígérténél.

Régen minden más volt

A valós és a kinyomtatott számok közti különbség nem csupán a vezetési szokásokon múlik, vagy azon, hogy a magyar vagy német utakon nagyon eltérő lenne a közlekedés ritmusa a világ többi részétől. Persze Németországban kicsit nagyobb az átlagos sebesség az utakon, mint mondjuk nálunk. Ezen kívül az sem mindegy, hogy az úgynevezett „új európai fogyasztási ciklust” (NEFZ) még 1990-ben vezették be. Akkor volt Magyarországon az első, rendszerváltás utáni választás, Németország abban az évben egyesült újra, illetve akkor még csak a harmadik világbajnoki címüket szerezték a németek Brehme 11-esből szerzett góljával a döntőben. Az autókban azokban az időkben még egészen más technika volt.

NEFZ

Amikor azt a mérési ciklus kitalálták még nem szántották fel az autók az aszfaltot, vagy legalábbis jóval kevesebben. 1180 másodpercig, azaz 19 perc 40 másodpercig tart a szimulált körülmények közötti mérés a görgős próbapadon. Az útvonal 11 kilométert szimulál lakott területen, azon kívül országúton és autópályán. Azonban nagyon finomak benne a fékezések, közük sincs a mai városi közlekedésre jellemző állandó megálláshoz és elinduláshoz. Kanyarok, emelkedők, lejtők, kitérő manőverek – akár egy utcára szaladó gyerek miatt – egyáltalán nincsenek benne. A legnagyobb sebesség 120 kilométer/óra a szimulációban, ez nem tükrözi a mai autópályák valós viszonyait, ott nem állandó 120 kilométer/órás a haladási tempó.

Jelentős különbségek

A Német Autóipari Szövetség (VDA) hevesen elutasítja az olyan vádakat, hogy az NEFZ trükközne: „A német gyártók szigorúan betartják a fejlesztési követelményeket és együttműködnek az NEFZ-vel” közölte a VDA központja. Az NEFZ előírások 100 oldalt tesznek ki, de lehet benne az autógyártók számára előnyös kiskapukat találni – írta az Automobil-produktion.de szakportál. Bizalmas tárgyalásokon a Mercedes és a Volkswagen-konszern is összehasonlíthatta a leírásaikat, akár az autósportban, ami ilyen szempontból szürke zónának is nevezhető. Az autókat akár speciálisan is felkészíthetik, ahogy eufemisztikusan szoktak fogalmazni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az adott autó nincs felszerelve extrákkal a súlycsökkentés érdekében, a klímaberendezést kikapcsolják az NEFZ-teszten és a kis gördülési ellenállású abroncsba annyi levegőt fújnak, amennyit csak tudnak. Az ADAC olyan optimalizálási megoldásokról is írt, hogy leragasztottak szellőzőnyílásokat, illetve leszedték a külső visszapillantó tükröket. Ezek is csökkenthetik kis mértékben a fogyasztást. – A jelenleg érvényes „új európai fogyasztási ciklusnak” (NEFZ) soha nem volt célja, hogy megadja a járművek hétköznapi fogyasztási adatait. Az adatok meghatározásának célja, hogy az összes járműnél reprodukálható adatokat kapjunk laboratóriumi körülmények között – jelentette ki a BMW.

A valósághoz közelebb áll az amerikai teszteljárás, az úgynevezett FTP 72/75. Itt különböző helyzeteket szimulálnak városi és országúti körülmények közt, például az agresszív vezetési stílust. Néhány példa jól szemlélteti, hogy az NEFZ-nek mennyi köze van a valósághoz. A BMW 2013-ban az automatikus váltóval szerelt 320d Limousine (184 LE/135 kW) 100 kilométerenkénti átlagos fogyasztását 4,4 liternek adta meg. Az amerikai verzió neve 328d, 180 lóerős és városi ciklusban 32 mérföld/gallon, azaz 7,35 liter/100 kilométer a fogyasztása, országúton pedig 45 mérföld/gallon, azaz 5,22 liter/100 kilométer. Németországban 5,4 l/100 kilométer a városi és 3,9 l/100 kilométer az országúti adat. A középkategóriás BMW szórólapján pedig 4,4 liter/100 kilométer szerepel. A valós fogyasztási adatokat gyűjtő német Spritmonitor.de felhasználói 6,41 liter/100 kilométeres értéket adtak meg az oldalukon ehhez az autóhoz. Az eltérésről a müncheni központ azt mondja, hogy „az Egyesült Államokban más fogyasztási ciklus alapján kell megadni az adatokat, ezért közölnek mást az amerikai piacon”.

2017-ben jön a WLTP-ciklus

Egy osztállyal lejjebb is számottevőek a különbségek. A négyajtós hetes Golfnál, amely elnyerte „Az Év Észak-Amerikai Autója” címet 2,0 literes, 150 lóerős dízelmotorral és hatfokozatú manuális sebességváltóval az amerikai ciklusban 30 mérföld/gallonos (7,84 liter/100 km) átlagot mértek városban és 45 mérföld/gallont (5,22 liter/100 kilométer) az amerikai autópályán. Németországban 5,1 l/100 kilométer a városi és 3,7 liter az országúti érték, vegyes fogyasztásnak 4,2 litert adtak meg. A Spritmonitor.de 239 felhasználójának átlaga megint más adatot, 5,75 liter/100 kilométert mutat.

Az autógyártók az NEFZ-ciklus jelentőségét a szabványosított összehasonlításban látják, de egyre többen elégedetlenek az elavult vizsgálati módszerrel. „Mi csak a törvényt tartjuk tiszteletben” – mondják kikapcsolt mikrofonnál. A valóságról egy pontosabb képet adhat majd két év múlva a „világszerte harmonizált könnyű járművekre vonatkozó teszteljárás” (WLTP). Az új mérési módszerben sűrűbben lesz gyorsítás és fékezés, valamint a legnagyobb sebességet is 130 kilométer/órára emelik, a teszt átlagsebessége pedig 47 kilométer/óra lesz. Ám, itt is próbapadon zajlik majd a teszt. Az első kudarc már meg is van: az Egyesült Államok udvariasan visszautasította a WLTP-t.

A 3-as BMW laboratóriumi tesztje sem bizonyult reálisnak. Az NEFZ-t hamarosan a „világszerte harmonizált könnyű járművekre vonatkozó teszteljárás” (WLTP) váltja fel, de ez a mérési módszer sem áll sokkal közelebb a valósághoz

Győztesek és vesztesek

Az AutoBild német szaklap objektív méréssel bizonyította mennyit hazudnak az autógyártók a fogyasztást illetően. Az eredmények megdöbbentők. Ötven autót vizsgáltak meg, többségük adatait mi is megmutatjuk:

Mercedes-Benz B200 CDI (136 LE)
4,3 liter (gyári adat); 5,7 liter (mért adat); eltérés 32,56%

Smart ForFour (90 LE)
4,3; 5,7; 32,56%

Peugeot 208 (68 LE)
4,3; 5,7; 32,56%

Mercedes-Benz GLA 200 CDI (136 LE)
4,3; 5,7; 32,56%

Ford Grand C-Max 1.6 TDCi (115 LE)
4,6; 6,1; 32,61%

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi (115 LE)
4,9; 6,5; 32,65%

BMW 435i (306 LE)
7,5; 10; 33,33%

BMW M4 (431 LE)
8,7; 11,6; 33,33%

BMW ActiveHybrid 3 (306 LE)
5,9; 7,9; 33,9%

BMW 520d (190 LE)
4,1; 5,5; 34,15%

Volkswagen Golf 2.0 Blue TDI (150 LE)
4,1; 5,5; 34,15%

Seat Leon 1.6 TDI (105 LE)
3,8; 5,1; 34,21%

Mercedes-Benz C220 CDI (170 LE)
4,3; 5,8; 34,88%

Ford B-Max 1.6 TDCi (95 LE)
4; 5,4; 35%

Citroen C4 Cactus 100 BlueHDi (100 LE)
3,4; 4,6; 35,29%

Audi S8 (520 LE)
9,6; 13; 35,42%

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost (140 LE)
4,5; 6,1; 35,56%

Nissan Pulsar 1.5 dCi (110 LE)
3,6; 4,9; 36,11%

Skoda Fabia 1.2 TSI (110 LE)
4,7; 6,4; 36,17%

BMW X4 xDrive20d (190 LE)
5,2; 7,1; 36,54%

VW up! (60 LE)
4,1; 5,6; 36,59%

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI (105 LE)
3,8; 5,2; 36,84%

Renault Megane TCe 130 (132 LE)
5,4; 7,4; 37,04%

Volkswagen Golf 1.4 TSI (122 LE)
5; 6,9; 38%

Peugeot 508 BlueHDi 150 (150 LE)
4,2; 5,8; 38,1%

BMW 218i Active Tourer (136 LE)
4,9; 6,8; 38,78%

BMW 218d Active Tourer (150 LE)
4,1; 5,7; 39,02%

Peugeot 308 HDI 92 (92 LE)
3,8; 5,3; 39,47%

Renault Clio Grandtour TCe 90 (90 LE)
4,5; 6,3; 40%

Renault Megane dCi 110 (110 LE)
3,5; 4,9; 40%

Volkswagen Golf Variant 1.6 BlueTDI (110 LE)
3,9; 5,5; 41.03%

Audi A6 3.0 TDI (272 LE)
5,1; 7,2; 41,18%

Renault Captur dCi 90 (90 LE)
3,6; 5,1; 41,67%

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost (125 LE)
4,3; 6,1; 41,86%

Nissan Juke 1.5 dCi (110 LE)
4; 5,7; 42,5%

Opel Meriva 1.g CDTi (110 LE)
4; 5,7; 42,5%

Audi A7 TDI ultra (218 LE)
4,7; 6,7; 42,55%

Opel Astra 1.6 CDTi (110 LE)
3,7; 5,4; 45,95%

Toyota Yaris Hybrid (100 LE)
3,3; 4,9; 48,48%

Mini Cooper D (116 LE)
3,5; 5,2; 48,57%

Opel Astra 1.6 CDTI Sport Tourer (136 LE)
3,9; 5,8; 48,72%

Lexus NX 300h (155 LE, belső égésű motor)
5,3; 8,3; 56,6%

BMW i8 (231 LE)
2,1; 5,6; 166,67%

Mercedes-Benz S500 Plug-in Hybrid (333 LE)
2,8; 8,6; 207,14%

Top 10 valós fogyasztású modellek

10. Toyota GT86 (200 LE)
7,8; 8,4; 7,69%

9. Seat Leon 1.4 TSI (125 LE)
5,3; 5,7; 7,55%

8. Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI (125 LE)
5,6; 6; 7,14%

7. Audi Q3 2.0 TDI (177 LE)
5,9; 6,3; 6,78%

6. Opel Astra 1.4 Turbo Sports Tourer (140 LE)
5,9; 6,3; 6,78%

5. Audi R8 5.2 FSI (550 LE)
12,9; 13,7; 6,2%

4. Volvo S60 D5 AWD (215 LE)
6,3; 6,6; 4,76%

3. Caterham Seven 165 (80 LE)
4,9; 5,1; 4,08%

2. Lotus Elise S CR (220 LE)
7,5; 7,6; 1,33%

1. Land Rover Defender 110 (122 LE)
11,1; 10,8; -2,7%

Kiemelt Partnereink