Trend Új generációs autók a digitális világnak

Új generációs autók a digitális világnak

Panker Gergő | 2015.03.02 09:01

Új generációs autók a digitális világnak

Az otthonunkban, munkahelyünkön, valamint üzletekben és éttermekben egyre inkább természetesnek hatnak a különböző digitális szolgáltatások, így többé nem elfogadható, hogy lecsatlakozzunk a digitális hálózatról csupán azért, mert éppen mozgásban vagyunk.

Hirdetés

A vezeték nélküli hálózatok ma már nem számítanak újdonságnak a vonatokon és a repülőgépeken, ami lehetővé teszi az ingázóknak, hogy online maradjanak, intézhessék ügyeiket és ne maradjanak le a legfrissebb hírekről és történésekről. Ha mindezt figyelembe vesszük, akkor miért is kéne mindennek máshogy lennie az autóban?

A jövőben az autóknak ennél több lehetőséget kell kínálniuk, mivel a digitális világ készen áll rá, hogy meghódítsa az autóipart is. A vezeték nélküli technológiák, illetve a velük járó előnyök egyre nagyobb és nélkülözhetetlen részét képezik a társadalmunknak. Az olyan szolgáltatások mint a digitális rádió és TV (DAB és DVB-T), GSM, 3G, 4G, wifi és Bluetooth ma már közhelynek számítanak a legtöbb prémium kategóriás autóban.

Ahogy a kereslet egyre növekszik és ahogy egyre csökkennek pluszköltségek, a vezeték nélküli technológia egyre több gyártó kínálatában megjelenik. A Bluetooth ma már a legolcsóbb modelleken kívül szinte minden autó esetében elérhető, míg a DAB és DVB-T szolgáltatás a legtöbb középkategóriás jármű esetében extraként kérhető. Az integrált GSM, 3G, 4G, 5G és wifi szolgáltatás elérhető lesz a következő generációs prémium modellekben, az úgynevezett intelligens közlekedési szolgáltatások (intelligent transport services - ITS) pedig segítenek elhozni a régóta várt valódi „online autózást“.

A modern autókban egy sor elektromos eszközt találunk, amelyek megzavarhatják a vezeték nélküli csatlakozást

Kevesen tudják, hogy a mai prémium kategóriás járművekben akár húsz beépített antenna is lehet, amelyek egy sor analóg és digitális vezeték nélküli kapcsolat összeköttetéséről gondoskodnak, és az a szám az úgynevezett többszörös fogadó rendszerek terjedésével egyre csak nő majd. Ha egy luxusautóban található beépített antenna mindegyikét felszerelnék a tetőre, akkor meglehetősen nevetségesen néznének ki.

Az autóipari vezeték nélküli technológiák terén tapasztalt hirtelen növekedésnek köszönhetően a gyártók rengeteg új szolgáltatást valósíthatnak meg, ám kifinomult stratégiákkal kell felkészülniük a megnövekedett számú szoftverfrissítések hatékony lebonyolítására.

Az autókban található vezeték nélküli csatlakozási lehetőségek elérhetővé válnak a gyártók, a kereskedők, média vállalatok, biztosítótársaságok, karbantartó szolgáltatók, tartalomszolgáltatók, javítók, hálózati szolgáltatók, intelligens közlekedési szolgáltatók és természetesen a járművek utasai számára. Becslések alapján a járművek havi adatforgalma a közeljövőben a jelenlegi 4 MB-ról 5 GB-ra nő majd. Mindez a széleskörű ízléssel rendelkező utasok esetében még tovább nőhet, mivel többféle zenei és filmes szolgáltatásokat vehetnek igénybe.

A csatlakozási lehetőségek növekedésével egy sor biztonsági, szórakozási, illetve hatékonyságot növelő funkció és szolgáltatás válik elérhetővé, aminek következtében egyáltalán nem csodálkozhatunk, ha az autókat „guruló okostelefonoknak“ kezdik nevezni.

Egy másik szempont, hogy a vásárlók hozzászoktak az egyszeri kiadásokhoz, amikor autóvásárlásra került sor, ám most a beépített adat- és audiokapcsolat miatt egy további szerződésre lesz szükség a hálózat szolgáltatóval. A különböző hang- és adatszolgáltatásokhoz továbbá nagyobb teljesítmény is szükséges: a hibás audio-, videojelek és adatcsomagok kiküszöbölése rendkívül költséges folyamat. Mivel az online szolgáltatásokért a tulajdonosok fizetnek, a szolgáltatók, illetve a gyártók feladata lesz meghatározni, hogy mekkora árat tartanak helyénvalónak a szolgáltatásokért.

Míg a telekommunikációs szolgáltatók lefedettsége a városokra és a vidéki régiókra is kiterjed, a gyártók feladata lesz, hogy a szolgáltatás romlásának elkerülése érdekében optimalizálja a beépített rendszereket. Ezen felül a járműgyártóknak meg kell bizonyosodniuk róla, hogy a jelvesztés, illetve a járműben található egyéb zavaró források hatásait a lehető legjobban lecsökkentik, hogy problémamentes csatlakozást tegyenek lehetővé az egyes eszközök számára.

A digitális eszközök esetében a teljesítményvesztés azonnal észrevehető. Az úgynevezett „víz alatti hang“ jelenséget egyből a jel hiányát jelző figyelmeztetés követi. Ez az a pont, amikor a vezeték nélküli jel már túl gyenge, illetve túl erős zavaró jelet észlel, a hibaráta (BER) pedig túllépi a fogadó által értelmezhető szintet. Ugyanez a helyzet a pixeles kép, illetve az azt követő képkiesés, valamint megszakadó telefonkapcsolat esetében is. A felhasználók számára mindez rendkívül zavaró lehet, így a gyártók esetében kulcsfontosságú, hogy a vásárlói panaszok elkerülése érdekében különös gondot fektessenek a jelvesztéssel kapcsolatos problémák kiküszöbölésére.

A járművekbe integrált rendszerek terjedésével a gyártóknak meg kell érteniük az előttük álló kihívásokat, illetve új tesztelési módszerekkel kell felkészülniük a vezeték nélküli rendszerek kiértékelésére.

Via thecarengineer.co.uk

Hirdetés

Kiemelt Partnereink