Trend Verseny a műszerfalért: nő az infotainment rendszerek piaca

Verseny a műszerfalért: nő az infotainment rendszerek piaca

Panker Gergő | 2014.11.25 05:07

Verseny a műszerfalért: nő az infotainment rendszerek piaca

Egyre nagyobb a verseny az infotainment rendszerek szoftvereinek beszállítói körében: a műszerfal irányításáért folytatott versengés egyre intenzívebbé válik, ahogy a szoftverfejlesztők egyre nagyobb harcot folytatnak a mindinkább kifinomultabb infotainment rendszerek agyát képező szoftverek fejlesztése során.

Hirdetés

A műszerfal irányításáért folytatott verseny egyre intenzívebbé válik, ahogy a szoftverfejlesztők egyre nagyobb harcot folytatnak a mindinkább kifinomultabb infotainment rendszerek agyát képező szoftverek fejlesztése során. Az IHS Automotive előrejelzése szerint Nyugat-Európában a tartalomgazdag, 4,5 hüvelykes kijelzővel ellátott műszerfalak piaca 2020-ig a jelenlegi 2,5 milliárd euróról 3 milliárd euróra nőhet.

Ahogy egyre több vásárló szeretne az okostelefonokhoz hasonló csatlakozási és felhasználási lehetőségeket, az IHS szerint az ezekkel a rendszerekkel szerelt autók száma Európában a korábbi 20 százalék helyett a fent említett időszakban akár 40 százalékkal is növekedhet.

– Azt látjuk, hogy az infotainment rendszerek egyre fontosabbak az autóvásárlók számára, mivel egyre több időt töltenek a forgalomban – mondta Jack Bergquist, az IHS infotainment és információtechnológiai rendszerekért felelős vezető elemzője.

Az egyik legnagyobb dilemmát a gyártók számára az okozza, hogy melyik szoftveres platformot is válasszák. Az IHS szerint a BlackBerry tulajdonában lévő QNX 44 százalékos részesedésével jelenleg piacvezetőnek számít a műszerfalba épített operációs rendszerek területén. A QNX-et a Microsoft követi, míg a harmadik helyet a Linux foglalja el.

Szeszélyes piac

A Microsoft legnagyobb ügyfele a Ford, ám egy korábban megjelent jelentés szerint a Ford a Sync infotainment rendszer harmadik generációjához leváltja a szoftverfejlesztő óriást a QNX javára. A Ford képviselője az Automotive News Europe-nak elmondta, hogy még nem született még döntés arról, hogy melyik beszállítóval fognak szerződni. Bergquist szerint a Microsoft fokozatosan kivonul az autópiacról. – A Microsoft nem pályázik új üzletekre – emelte ki az IHS elemzője.

A QNX ügyfélkörébe tartozó, infotainment rendszerekre specializálódott Harman vállalat szerint a Sync a fejlesztés jelentős részét a Ford házon belül végezte el, amely rengeteg pénzbe került. – A ma használt rendszerek több mint 100 millió dollárba kerülnek, és nem is a semmiből indulunk. Egy olyan vállalat számára, mint a Ford ez sokkal többe kerül, nem is beszélve a fejlesztéssel járó fejfájással – magyaráza Sachin Lawande, a Harmann szakembere.

Az IHS szerint a vezető helyét leszámítva aligha valószínűsíthető, hogy a QNX lesz a Microsoft visszavonulásának nyertese, főként a nyugat-európai autógyártók körében. A tanácsadó vállalat szerint egyre több gyártó teszi le a voksát a Linux-alapú rendszerek mellett, mivel a nyílt forráskód egyben azt is jelenti, hogy nincs liszenszdíj, valamint a frissítés lényegesen egyszerűbb.

Különböző vélemények

Az egyik legfejlettebb Linux-alapú alkalmazás a Genivi, amelyet egy, a BMW-t és a Jaguar Land Rovert (JLR) is magába foglaló non-profit szervezet fejlesztett ki. A Genivit az amerikai központú Intel chipjeit használja. – Az autóiparnak eladóktól független, nyílt platformokra van szüksége, és ez a Genivi fő célja – mondta Wolfgang Ziebart, a JRL vezető mérnöke. A platform hamarosan az új csúcskategóriás infotainment rendszerünkben debütál majd – tette hozzá Ziebart, ám konkrét időpontot nem említett.

A Ford korábban a Microsofttal működött együtt, ám a hírek szerint a vállalat a BlackBerry tulajdonában lévő QNX-et bízza meg a harmadik generációs Sync infotainment rendszer operációs rendszerének fejlesztésével

Derek Kuhn, a QNX eladásokért és marketingért felelős igazgatója azonban kritikusan vélekedik a Geniviről. – A Genivi egy marketingfogás. Hihetetlenül drága a többi elérhető rendszerhez képest – nyilatkozta Kuhn az Automotive News Europe-nak. A QNX vezetője hozzátette, hogy a Linux-alapú rendszerek sebezhetőek a biztonsági rések miatt.

Jeleneg az autógyártóknak nem szükséges biztonsági minősítést szerezniük az infotainment rendszerekhez, mint ahogy például teszik azt a műszerekkel kapcsolatban, ám ez hamarosan megváltozhat, ha egy rendszerbe integrálják a sofőrről szóló információkat, a biztonsági rendszereket és a szórakoztatóelektronikai eszközöket.

A végső cél a költségcsökkentés, emelte ki a Sachin Lawinde, a Harman szakembere. – Az alkatrészek nagyon hasonlóak – tette hozzá, utalva a rendszerekben található processzorokra (CPU), memóriára, tápegységekre és hálózati vezérlőkre. Ahogy az Intel vagy más újonnan érkező beszállítók, mint például a Qualcomm termékei egyre gyorsabbak lesznek, egyértelmű, hogy az energiafelhasználás leszorítása érdekében az egyetlen út a különböző rendszerek integrálása lesz.

Piacvezető szoftverfejlesztők a műszerfalba épített infotainment rendszereinek terén

1. QNX 44%
2. Microsoft 17%
3. Linux 4%
4. Egyéb 35%
Forrás: IHS Automotive

Kiemelt Partnereink