Trend Pomázi Gyula: Legyen minél több magyar busz!

Pomázi Gyula: Legyen minél több magyar busz!

Gégény István | 2017.04.27 06:52

Pomázi Gyula: Legyen minél több magyar busz!

Az ötödik alkalommal megtartott zsámbéki Busexpo ezúttal is inkább volt járműsimogató alkalom, mint ipari rendezvény, de a sorok között érdekes üzenetekre bukkanhatunk.

Hirdetés

Mintha kevesebben lennének, mint tavaly – ez volt az első benyomás, ami a visszatérő látogatót érhette a Drivingcamp ezúttal is szeles, ám buszok bemutatására, tesztelésére megfelelő dombos terepén. Hogy tényleg így volt-e, vagy csak a hatás volt csalóka, nem tudni, de biztosan csendesebb volt a 2017-es expo a tavalyinál. Ez aligha véletlen, ugyanis a nagy remények, ígéretek és előrelépések évének tekinthhető 2016 után a magyar buszgyártók alighanem kivárnak.

Most is ott állt a Modulo két kivitelben, de a jelek szerint hozzászoktak a kevésbé lelkesnek tűnő mustrálók, hogy "ilyen is van". A Credo a páros számoktól bátran elrugaszkodva 13-as modellje premierjét tartotta Zsámbékon, s talán itt volt a legélénkebb a jövés-menés.

A Credo modelljei most sem hiányoztak a zsámbéki felhozatalból

Volt még a hagyományokhoz híven múltidézés, oldtimer buszok parkja, néhány kisebb stand, és a módfelett elegáns, high-tech holland buszok mellett nem volt nehéz észrevenni a hazai szolgáltatók kegyeiért, tendereiért küzdők felvonulását. Az emlíetett hazai szereplőkön túl ide sorolható a BKK-kék modellel megjelenő MAN és a Mercedes is, de számszerűleg nem ők tűntek dominánsnak. Hanem a törökök.

A legszembetűnőbb változásnak az arányok eltolódása tűnik a törökök felé ezen a sajátos, komplex rendezvényen, ahol nem igazán lehetett idén sem egyértelműen betájolni a célcsoportot. Ismert, a két kontinensen fekvő ország már elnyert magyar beszerzéseket, a Rába is szállít nekik alkatrészeket, a lábuk tehát az ajtón belül van. A jelzés egyértelmű: szívesen bentebb jönnének.

Kínai kollégáikkal nem találkoztunk, lévén ott még gyártói értelemben a kapavágások zajlanak, de nem lenne meglepő, ha pár éven belül a távol-keletiek is markánsan letennék a névjegyüket a Busexpo közönsége előtt.

Busexpo 2017
Nem repülőgép, holland emeletes - kattintásra még több képet mutatunk

A járművekre fel-leszállva érdekes jelenség volt, hogy több kerekesszékes érdeklődővel is találkoztunk. Nem csupán a buszok körül, hanem rajtuk is. Az igények és a gyártói reakciók szép találkozásának örvendhetett, aki észrevett ilyen részleteket.

A gyártói kiállítást beszállítók bemutatkozása és személyszállítási szakmai konferencia tette színessé. Utóbbi kísérőprogram előadásai közül Pomázi Gyula nevére figyeltünk fel, aki "A magyarországi buszgyártás perspektívái és az azzal kapcsolatos gazdaságpolitikai célok" címmel tartott előadást. Úgy tűnik, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparstratégiáért és gazdaságszabályozásért felelős helyettes államtitkára lesz az új kormányzati összekötő kapocs a magyar buszipar, a finanszírozók és a felvevőpiac képviselői között. A politikus kérdésünkre elmondta: egyrészt bátorítja a további, diverzifikált fejlesztésekre a buszgyártókat és beszállítóikat, ugyanakkor kormányzati forrás bevonásával is erősítenék a hazai cégek pozícióját.

– Legyen minél több magyar busz – fejezte ki óhaját az Autopro olvasói felé a helyettes államtitkár. Hogy valóban erősödnek-e azok a bizonyos pozíciók, arról se pro, se kontra nem nagyon lehet 2017 tavaszán biztosat állítani. Jelenleg a Busexpo "csendességén" is érzékelhető bizonytalanság tűnik az egyetlen biztos pontnak.

Keszthelyi Vivien egy új korszak nagykövete

Ami felől azonban nem lehet kétségünk: a hölgyek egyre nagyobb figyelmet, szerepet követelnek maguknak a férfiak által uralt járműves világban. Szakportálunkon már eddig is bemutattuk a szebbik nem képviselőit mérnökként, vezetői pozíciókban, ám a zsámbéki pályán új szereplő repesztette tovább az üvegplafont. A mindössze 16 éves Keszthelyi Vivien az Audi Sport Racing Academy egyetlen magyar tagjaként 310 lóerős TT modellel áll rendszeresen rajthoz nemzetközi versenymezőnyben, most viszont egy háromtengelyes Neoplant tucatnyi tesztkörön át vezetve jelezte, hogy ideje másként gondolni a járműves szakmákra, legyen szó buszokról, versenyzésről, mérnöki feladatokról. A vezetés már nem a férfiak kiváltsága.

Ideje tehát több tekintetben is sebességet, gondolkodást váltani. Ha nem kapnak elég teret, megrendelést a magyar buszok gyártói, fejlesztői, láthatóan akadnak mások, akik szívesen leszállítják a szükséges járműveket.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink