Trend Növekvő elektromosautó-eladások Európában: Tesla, BMW, Nissan az élen

Növekvő elektromosautó-eladások Európában: Tesla, BMW, Nissan az élen

Panker Gergő | 2014.11.27 12:46

Növekvő elektromosautó-eladások Európában: Tesla, BMW, Nissan az élen

Az olyan újoncoknak köszönhetően, mint a BMW i3 vagy a Tesla Model S, az európai elektromosautó-piac folyamatosán növekszik, ahogy az autógyártók egyre több elektromos modellt mutatnak be és ahogy a vásárlók egyre jobban elfogadják az új technológiát.

Hirdetés

Az európai elektromosautó-eladások 2020-ra évi 150 ezer autóra nőhetnek, ám az LMC Automotive előrejelzése szerint a legjobb esetben ez a szám elérheti a 250 ezret is, aminek köszönhetőben az évtized végéig 19.3 millió elektromos autó lehetne Európa útjain. AZ LMC szerint az elektromos autók eladásai a tavalyi 31 615-ről idén 53 ezerre nőhetnek.

A Nissan európai elnöke, Paul Willcox szerint az elektromosautó-eladások a vásárlók félelmeinek elmúlásával egyre csak növekednek. Az akkumulátorok hatótávolságával, illetve az elektromos hatjtásrendszer méretével kapcsolatos félelmek korábban jelentősen visszatartották az eladásokat. – Ma már erről szó sincs – hangsúlyozta Willcox októberben a Párizsi Autószalonon.

Tesla Model S: Európában is népszerű

Varázsrecept

– Európa szerte Jelentős mértékű különbség van az elektromos autók (EV) népszerűségében – mondta Paul Willcox. Az ösztönzőprogramok és a megfelelően kiépített infrastruktúra kulcsfontoságú szerepet játszik az eladások fellendítésében. – Norvégia úgy tűnik, rátalált a varázsreceptre. A norvég kormány adókedvezményeket jelentett be, a piac pedig szinte felrobbant – emelte ki Willcox.

A brüsszeli központú Transport & Environment (T&E) szerint Norvégia akár 11 500 eurónyi kedvezményt is kínál az elektromos autók tulajdonosainak. Tavaly az elektromos autók Norvégia teljes autóeladásainak 6 százalékát tették ki, ami Európában a legmagasabbnak számít.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) egy nemrég kiadott tanulmánya szerint míg Norvégiát nagylelkűség jellemzi, más országok, mint például Spanyolország, semmilyen ösztönzőprogramot nem kínálnak. A legtöbb kelet-európai ország szintén nem támogatja az elektromos autók vásárlását.

Willcox szerint az Európa legnagyobb piacának számító Németország csak „lassan reagált“, míg Franciaország és az Egyesült Királyság jelentős mértékben támogatja az elektromos járműveket, ami az eladásokra is jó hatással van. – Az Egyesült Királyság az alap esettanulmány, mivel jelenleg jól haladunk a töltőállomások kiépítésével, és ez az eladásokon is meglátszik – ismertette Paul Willcox.

Az elektromos autók gyártói egyetértenek abban, hogy a nyilvános töltőállomások száma kulcsfontosságú szerepet játszik a hatótávolsággal kapcsolatos aggályok legküzdésében. Az EU ennek ellenére októberben visszavonta a javaslatát, amely meghatározta volna a minimális számú töltőállomások kiépítését 2020-ig. Az EU jelenlegi javaslata szerint minden tíz elektromos autóra kell jutnia egy töltőállomásnak. Greg Archer, a T&E környezetbarát autókért felelős vezetője szerint a nyilvános töltőállomások nem számítanak fontos szempontnak az elektromosautó-tulajdonosok számára, ám elengedhetetlenek a vásárlók megnyeréséhez.

A teljesen elektromos autók piacán a BMW megverte a Mercedest és az Audit a nagyvárosok közlekedéséhez fejlesztett i3-as modelljével

– Felmérések biztonyítják, hogy a legtöbb elektromosautó-tulajdonos otthon tölti fel az autóját, és a nyilvános töltőhelyek használata meglehetősen korlátozott. Számos vásárló számára azonban fontos a nyilvános töltőhelyek megléte, mielőtt rászánná magát a vásárlásra – nyilatkozta Greg Archer az Automotive News Europe-nak.

A T&E szerint Európa jelenleg a globális EV piac negyedét teszi ki, így a technológia jövőbeli sikere globálisan, nem pedig regionális szinten dől majd el. A csoport szerint jelentősebb nagyságrendi megtakarításokra van szükség, ha lejjebb szeretnénk szorítani az elektromos autók magas árát.

Carlos Ghosn, a Nissan-Renault vezérigazgatója a kínai, illetve amerikai EV piac jelentős növekedésére számít. – Ha csak az elkövetkező öt-hat évben bevezetésre kerülő károsanyag-kibocsátással kapcsolatos szabályozásokat nézzük, lehetetlen, hogy bármelyik autógyártó is túlélné anélkül, hogy elektromos modelleket vezetne be. A mérnökeink szerint mindennek legalább az eladások 15-20 százalékát kell kitennie – mondta a Renault-Nissan első embere a Párizsi Autószalonon.

A Nissan Leaf 2011-ben elnyerte az Év Autója címet Európában, és 2012 óta a kontinens legnépszerűbb elektromos autójának számít.

VW: útban felfelé

A nemrég bejelentett új elektromos modellek jól jelzik, hogy a gyártók jó úton haladnak az elektromos autók hatótávolságának javítása terén. A Volkswagen szerint az eGolf, a Golf elektromos változata, amely idén nyár óta kapható, 190 kilométer megtételére képes egy feltöltéssel, aminek köszönhetően praktikus a mindennapi használat során.

A tavalyi Frankfurti Autószalonon Martn Winterkorn, a Volkswagen-konszern vezérigazgatója elmondta, hogy a csoporthoz tartozó márkák akár 40 teljesen elektromos, illetve hibrid autót is képes gyártani, amint megfelelő kereslet adódik. Az elektromos modellek gyártása már meglévő gyártóegységekben zajlik, például a németországi Wolfsburgban és Lipcsében, valamint a Mexikóban található Puebla városában.

Az eGolf praktikus alternatíva a mindennapi használat során

A Nissan Europe elnöke szívesen látja a növekvő keresletet. – Ennek számos előnye van, mivel rengeteget kell tanulnunk e téren – hangsúlyozta Willcox.

Egyre több elektromos autót látni Európa útjain, ahogy egyre több taxiüzemeltető társaság és autómegosztó program bővíti flottáját elektromos járművekkel. Brüsszelben a legtöbb taxitársaság a kínai BYD E6 szedán modelljét választotta a város első zéró kibocsátású taxis pályázata során. Tágas belterének és 300 kilométeres hatótávjának köszönhetően a BYD E6 olyan modelleket utasított maga mügé, mint a Nissan Leaf vagy a Renault Zoe.

A londoni Thriev taxitársaság szintén 17 E6-ot vásárolt. Más londoni taxis cégek a Nissan Leaf és Tesla Model S modelleket részesíti előnyben. Franciaországban a Renault és az elektromos autók gyártásával foglalkozó Bollore egy vegyesvállalat elindításán dolgozik, melynek célja, hogy elektromos autókkal lássák el a különböző francia és más európai autómegosztó szolgáltatások üzemeltetőinek flottáit. A hálózat a Bolloré elektromos hajtású Bluecar modelljét kiegészíti a Renault Zoe és a kétajtós Twizy modellekkel.

Növekvő eladások

A JATO Dynamics szerint az európai elektromosautó-eladások 2014 első felében csaknem megduplázódtak és a tavaly első felében jegyzett 12 480 autóról 24 ezerre nőttek. A régió legnépszerűbb elektromos autója a Nissan Leaf, amelyből júniusig idén 7127 darab fogyott. A második helyen található Tesla Model S és a harmadik helyet elfoglaló BMW i3 összesen 10 ezer autó eladásáért feleltek Európában az év első felében. A két modell sikerének köszönhetően idén nem okozhat gondot túlszárnyalni a tavalyi 31 615 autót magába foglaló eladási volument.

Az LMC szerint az elektromos autók eladásai habár lassan, de továbbra is emelkednek majd. – Egy lassú folyamatot figyelhetünk meg – emeli ki Al Bedwell, az LMC hajtásrendszerekért felelős igazgatója. – A legtöbb ember számára hacsak nincsenek jelentős öszönzőprogramok, még mindig túl sok a kompromisszum és nem éri meg váltani – figyelmeztet a szakember.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink