Trend Meghódítják a nők a járműipart

Meghódítják a nők a járműipart

autopro.hu | 2014.12.02 12:13

Meghódítják a nők a járműipart

A korábban kimondottan férfiasnak tartott iparágban egyre több nővel találkozunk, operátortól a menedzsment csúcsáig. A trend nyilvánvaló, van is benne pozitívum bőven.

Hirdetés

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed, a Világbankként emlegetett IMF, az Európai Unió legdominánsabb tagállamának számító Németország, a globális gazdasági folyamatokban egyre meghatározóbb szerepet játszó Brazília, a magyar gazdasági élet csúcsvezetőit tömörítő Hungarian Business Leaders Forum – az a közös bennük, hogy valamennyi szervezet/ország élén egy nő áll. Valljuk be, néhány évtizede még nem volt ez ekkora evidencia.

Mary Barra áll a General Motors élén

A járműiparban sem kell nagyítóval keresnünk a példát: nemzetközi szinten Mary Barra, a GM-konszern irányítását cseppet sem rózsás helyzetben átvevő hölgy neve juthat elsőként eszünkbe, míg hazai viszonylatban akár Knáb Erzsébet, az Audi Hungaria személyügyekért felelős ügyvezetője, akár Ailer Piroska, a Knorr-Bremse kutatás-fejlesztési szakemberéből a duális képzés éllovasának számító Kecskeméti Főiskola rektorává választott vezető állhat előttünk példaként.

Knáb Erzsébet, az Audi Hungaria személyügyekért felelős igazgatója

Nem csupán szimbolikus lépésnek tekinthető a nők „kormányhoz engedése”, sokkal inkább annak a gátnak az áttörését vehetjük észre, amelyet a szakzsargon üvegplafonnak hív. Bár tudjuk, nyilvánvalónak tartjuk, hogy a nők nem kevésbé képzettek, sőt, számos tekintetben rátermettebbek a férfiaknál, vagy egyszerűen csak nem különbek pusztán azért, mert nők, mégis ott van egy láthatatlan – ezért üveg – „plafon”, ami nem engedi érvényesülni, kibontakozni őket.

Ailer Piroska, a Kecskeméti Főiskola rektora

Így volt ez sokáig, ám a világ változik, s ezúttal bátran mondhatjuk, előnyére. Mert egyértelmű, hogy a járműipar is csak nyerhet vele, ha a régi berögződések ellenében nemtől függetlenül bárkit odaenged a rendszer a megfelelő pozícióba. Miért ne lehetne egy nő jó gépészmérnök, informatikus, személyügyi vezető, cégvezető, vagy akár tesztsofőr? Utóbbi talán meglepően hangzik, de például az idén tavasszal a Hungaroringen rendezett Bosch Go-Kart verseny keretében tartott élményautózáson nem úgy szállt ki a versenyautó anyósüléséről Till Attila konferanszié a női sofőr mellől, mint aki nagyon unatkozott volna.

Ha már a járműipari mérnökhallgatói versenyekről esett szó, tény, hogy az Autopro társzervezésében megvalósult Automotive Hungary Techtogether versenyt egy ifjú hölgy vezetésével nyerte meg a BME Formula Racing Team csapata. Mind a helyszínen, de már az előkészületek során is úgy láttuk, a 18 csapat közül mintha összeszedettebbek, felkészültebbek lettek volna azon gárdák, ahol egy-egy lány állt a csapat élén.

Borsi Fanni, a győri SZEngine motorfejlesztő hallgatói csapat kapitánya

Portálunkon néhány hónapja meg is szólaltattunk a témában egy ifjú mérnökjelölt hölgyet. Pap Annamária mellett a tanára is kifejtette a témával kapcsolatos véleményét. Lakatos István megjegyezte: a járműfényező szakmák országos versenyét egy ifjú hölgy nyerte meg.

A BME Formula Racing Team Agócs Csilla mérnökjelölt vezetésével nyerte meg az Automotive Hungary Techtogether versenyt

A napokban adott interjút ugyanezzel kapcsolatban a Porsche személyügyi vezetője az Automobilwoche számára. Thomas Edig tájékoztatása szerint 5-6 éve még egyetlen nő sem szerepelt a sportautókat gyártó vállalat vezető pozícióiban, ma már öt százalék az arányuk, s folyamatosan növekszik a számuk. Ráadásul ehhez nem határoztak meg külön kvótát, egyszerűen úgy látja a szakember: „idő kérdése” a nők szerepvállalásának térnyerése az autóiparban, náluk mindenképp. De nemcsak irányítói szinten érvényes a trend: pár éve még csupán 5 százalék volt a szakmunkástanulóik körében a lányok aránya, ez ma már 27 százalék.

Az egyre automatizáltabb gyártástechnológiáknak köszönhetően nem lepődnénk meg, ha a sori – fizikailag nem annyira megterhelő tevékenységet végző – munkások között is mind több hölggyel találkoznánk. Amíg mindez nem megy a családok rovására, s a munkavégzés ellentételezése terén sem adódik különbség a nemek között, a járműipar alighanem csak profitálhat belőle, ha személyi állományában is színesebben, gazdagabban tekint a jövő fejlesztései, kihívásai felé.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink