Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Megfordul a trend: fogyni kezdhetnek a váltók fokozatai
Eddig folyamatosan nőtt a gangok száma, az egyre okosodó, illetve alternatív meghajtású autóknál azonban pont az eddigiek ellentéte lenne optimális.
Előjelet válthat egy eddigi autóipari trend: miközben az utóbbi időszakban egyre csak nőtt a fokozatok száma a sebességváltókban, az Automobilwoche szerint a jövőben egyre kevesebb gangra lehet szükség a járművekben. A Daimler jelenleg kínál kilenc-, a Volkswagen pedig dolgozik a tízsebességes váltón, ám úgy látszik, egyre kevésbé valószínű, hogy ez a jövő.
A sokféle váltótípus ellenére egyvalami magabiztosan kiemelhető: a hibrid, vagy elektromos autóknak nem lesz szüksége sok fokozatra, aminek több előnye is lesz. A villanymotorok sokkal szélesebb működési tartományban állnak rendelkezésre, mint hagyományos társaik, ezért csökkenhet a váltók igénybevétele, így az esetleges meghibásodás esélye is. A kevesebb fokozat kisebb súlyt is jelent, ezen kívül az alacsonyabb fordulatszámon való hatékony működés a fogyasztás komoly csökkenéséhez vezet.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a most vezetni tanulóknak nem kell megtanulniuk használni a váltót. Eleinte a hibridek váltókarállásainak lehetséges száma csökken, a Volkswagen és az Audi plug-in hibridjeiben például ma már csak hatgangos váltók vannak. Az igazi változás aztán a tisztán elektromos autók esetében következhet be: az ilyen kocsikban néhány éve még csak egyetlen előremeneteli fokozat volt, ám a hatékony működés érdekében itt is elkezdett nőni a gangok száma – ez viszont aligha emelkedik majd tízig.