Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kihívót kapott a Tesla: itt a sós vízzel hajtott Quant
Hogy Elon Musk vagy az olajlobbisták feje fáj-e jobban a hírtől, nem tudjuk, mindenesetre tény: immár hivatalosan is közlekedhet Európa útjain a 920 lóerős, szinte hihetetlen képességű jövőautó.
Aki járatos a globális járműipar innovációs berkeiben, legalábbis figyelemmel kíséri a trendeket, annak talán nem cseng ismeretlenül a Quant e-Sportlimousine NanoFlowcell jármű neve. Amint a terjedelmes elnevezés is utal rá, nem elsősorban egy modellről, hanem valamiféle technológiai újításról van szó. Némi idegennyelv-ismerettel akár saját kútfőből is kikövetkeztethető, hogy olyan elektromos hajtású sportos limuzinról van szó, amelyben nano méretarányú részecskék áramlása és üzemanyagcellák játszanak főszerepet. Szakmailag korrektebben megfogalmazva: a Quant olyan alternatív hajtásrendszerű autó, amelyben elektrolit áramlási cellák alakítják át az üzemanyagot elektromossággá. A koncepció egészen hasonló a hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás autók működéséhez, azzal a jelentős különbséggel, hogy itt sós víz tárolja az energiát.
Jól nézne ki egy ilyen a garázsban, ugye? |
Az eredmény a számok nyelvén lenyűgöző: a sportlimuzin 2,8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, 350 kilométer/óra a végsebessége, és 920 lóerő (680 kW) áll a sofőr rendelkezésére - négy motor adja össze ezt a teljesítményt. Egy teljes tankkal 600 kilométert lehet megtenni, ami teljesen korrekt érték. Ráadásul a tankolási idő sem vesz igénybe hosszú órákat - egyszerűen ki lehet cserélni az energiatárolókat, amelyek aztán újratölthetőek.
Ez a videó elméleti síkon közelíti meg a témát |
A német Quant fejlesztőcég által megépített autó létezésének önmagában is jelentős hírértéke lenne, ám emeli a tétet, hogy a közelmúltban a jármű megkapta a hivatalos engedélyt arra, hogy az öreg kontinens sokat látott útjain közlekedhessünk vele. Korai lenne még bekerülési árról és a töltőhálózat kiépülésének feltételeiről elmélkedni, inkább a múltba érdemes egy rövid, ám annál tanulságosabb utazást tennünk.
Elvolnánk benne, mint hal a vízben |
A címben ugyanis említést tettünk a Tesláról, ami jelen korunkban leginkább egy autómárkára utal, nem is akármilyenre. Ha azonban a névadóra, Nikola Teslára tekintünk, máris egy háború közepén találjuk magunkat: az alternatív meghajtású autók és az olajlobbisták küzdelme egy évszázada tart, a híres járműipari innovátort is a fosszilis nyersanyag kitermelői érdekköre hallgattatta el. Az, hogy Európa most zöld utat adott a sós vízzel hajtott autónak, vélhetően az olajkartell monopóliumának megtörését, a „százéves háború” közelgő végét vetíti előre. Bár a címben szembeállítottuk a két márkát, a Quant és a Tesla valójában egyazon oldalon áll. Olyan új trend hírnökei lehetnek ezek a járművek, amely nem is annyira új. Immár egyre több bizonyíték támasztja alá az ígéretet, miszerint nem kell feltétlenül szmogfelhőbe fulladnunk a mobilitás érdekében.
Ez a kisfilm a rendszer működését szemlélteti, angol nyelven |
A Quant e-Sportlimousine NanoFlowcell kétségkívül nem nyújt megoldást minden közlekedési helyzetre, ugyanakkor reális, életképes alternatíva lehet. Abból pedig minél több van, annál jobb mindannyiunknak.
Utolérhetetlen koncepciónak tűnik |