Trend Ki ad többet az iparág egyik legdrágább kincséért?

Ki ad többet az iparág egyik legdrágább kincséért?

Gégény István | 2015.05.21 14:09

Ki ad többet az iparág egyik legdrágább kincséért?

Megér-e 2 milliárd dollárt egy térkép? Na, és hármat? Egyes vállalatok szerint igen, sőt, talán még többet is.

Hirdetés

A kalandregényekben, különösen a kalózos szállal rendelkező történetekben különös jelentőséggel bírnak a térképek, amelyek nyilvánvalóan hatalmas értéket képviselő kincshez vezetik el birtoklójukat. Megy is rendszerint a hadakozás, kergetőzés a szereplők között a térkép megkaparintásért.

A globális járműiparban igencsak hasonló a helyzet, azzal a csavarral, hogy jelen esetben a térkép maga a kincs. Neve is van: Here, vagyis „itt”, és a finn telekommunikációs óriásvállalat, a Nokia birtokolta ezidáig (2007 óta, előtte Navteq volt a neve). Természetesen nem egyetlen térképről van szó. Ha beülünk egy korszerűbb autóba a világ bármely pontján, jó eséllyel Nokia Here térképszolgáltatással találkozunk, amely ma már nem csupán navigál bennünket, hanem a vezetési segédeket is értékes információkkal szolgálja ki. Holnap pedig a sofőr nélküli technológiák legfőbb mankója lehet – innentől kezd igazán felértékelődni a Nokia által április közepén eladásra kínált csomag.

Kincset érő térkép

Sokkal többről van szó, mint egy adás-vételi eljárásról. Aki magáénak tudhatja ugyanis nemsokára a Here alkalmazást, az fújhatja a passzátszelet a jövő mobilitásában, amely egyre kevésbé a járművekről, sokkal inkább az adatról, információról szól. Persze nem a Nokia Here az egyetlen térképszolgáltatás, ott liheg a nyomában például a TomTom is, míg a Google saját berkein belül fejleszt, épít gőzerővel, az Apple is egyre kevésbé titkolja, hogy szívesen beszállna az iparágba. Ami az ő esetükben nagyjából egész pályás letámadást szokott jelenti.

Ha tehát a gyártók függetlenedni szeretnének a gigantikus techcégektől, érdemes vigyázó tekintetüket a Here irányába vetniük, mi több, akár le is csapni rá. A gondolat nem áll távol a valóságtól, olyannyira, hogy az Audi, a BMW és a Daimler – versenyhelyzet ide, érdekellentétek oda – együttesen bejelentkezett – egy kínai internetes céggel karöltve – a Nokia pénztáránál, 2 milliárd dollárt közösen felajánlva a termékért. Ez jelenértéken 550 milliárd forint (az Audi Hungaria 2014-es árbevétele nagyjából 2285 milliárd forint). Hogy sok, vagy kevés, nehéz eldönteni, mindenesetre a térképcsomag stratégiai értékét jelzi, hogy a közösségi taxizást okostelefonos alkalmazással elterjesztő Uber nem kicsit kínált rá a német prémium trióra: ők készek lennének akár 3 milliárd dollárt (megközelítőleg 830 milliárd forintot) is megadni a Here ellenértékeként. Ez csupán két potenciális vásárló, egészen biztosan mások is rajthoz állnak, a tét könnyen emelkedhet a következő napokban.

A Bloomberg szerint a Microsoft is beszállna, bár ők inkább kisebbségi tulajdonosként látnak fantáziát az üzletben. Partnerként három amerikai cég, a Hellman&Friedman, a Silver Lake Management és a Thoma Bravo merült fel. De vannak, aki a gazdasági portál szerint 4 milliárd dollárt sem sajnálnak a Nokia Here megszerzéséért, bár az információ nincs kellően megerősítve: a kínai Tencent Holdings, a NavInfo és a svéd EQT Partners AB nevéhez fűződik a horribilis összeg, már ha igazak a híresztelések.

Hogy miért ér ennyit egy térképes alkalmazás? Azért, mert a precíz, kimagaslóan részletezett világtérképek elkészítése még korszerű technológiák alkalmazásával is hosszú évekbe kerül, ide nem lehet ma a nulláról beszállni. A Here fejlesztői 200 speciális járművet üzemeltetnek jó ideje mind a hat kontinensen, egyelőre 30 országot érintően, 3D térképeket készítve, azokat rendszeresen finomhangolva.

Noha a gyártók nem szeretnek egy vagy két partnertől függeni, ezen a téren aligha lesz más választásuk. Vagy a Google, amitől – mint korábban megírtuk – egyre több OEM bizalmatlanul kezd elhidegülni az adatok felhasználása miatt. Vagy a Here, ami elterjedt, már működik, épp csak meg kell szerezni, ha van rá elég pénz. Vagy a szabad forráskódú, a koncepció előnyeit és hátrányait magán viselő OpenStreetMap a Garmin gondozásában. Esetleg az említett TomTom. Több komoly játékos nem nagyon látszik jelenleg a pályán.

A Nokia közlése szerint jelenleg az autók negyedét eleve ilyen beépített navigációs rendszerekkel adják el napjainkban, az arány pedig szerintünk nyilvánvalóan tovább fog emelkedni a jövőben.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink