Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Káoszt hozhat az elektromos autók elterjedése
Ha ugyanis egyszerre több járművet akarnánk majd otthon tölteni, folyton túlterhelnénk a hálózatot. Német kutatók azon dolgoznak, hogy ez mégse történjen meg.
Egyre több autógyártó áll elő saját elektromos autóval, a társadalmi párbeszéd ugyancsak egyre élénkebb a témát illetően. Gyakran felmerül a hajtáskoncepció elterjedésének akadályaként, hogy egyelőre nem épült ki a megfelelő töltőhálózat világszerte, a töltési idő ráadásul a jelenlegi technológia mentén még túl hosszú időt vesz igénybe.
Arról kevesebb szó esik, hogy mi lenne, ha rengeteg ilyen autó futna az utakon, ám ezeket otthonaikban töltenék tulajdonosaik. Pedig feltételezve, hogy főként ott használjuk ezeket a járműveket, ahová elsődlegesen valók – vagyis a városokban –, akkor nincs is nagyon értelme sűrű töltőhálózatot kialakítani, hiszen otthonainkba már be van vezetve az áram.
Csakhogy azon nem nagyon gondolkodtak el eddig a fejlesztők, mi lesz, ha annyira elterjednek az elektromos autók, hogy egy háztartásban több ilyen jármű is megjelenik. Ezeket ugyanis tölteni kell, akár este, akár napközben, változatos időszakokban, változatos lemerültségi fokot kompenzálandó, változatos mennyiségű áramfelvételt generálva. Erre a sok változóra, főként a hirtelen nagy mennyiségű igénybevételre a mai tipikus városi elektromos hálózat aligha van felkészítve. Gondoljunk csak egy lakóparkra, amelynek lakói 50 ilyen autóval rendelkeznek!
A németországi Fraunhofer Society mérnökei ilyesféle jövőbeni, életszerű szituációkat modelleznek. – Amint nagy mennyiségű áramfelvételi igény jelentkezik a hálózaton, az energiaszolgáltató operátorainak minél hamarabb észlelniük kell azt, és reagálniuk is kell, különben folyamatosan lakossági panaszokkal lesznek kénytelenek szembenézni – mutatott rá Michael Agsten, a Fraunhofer Institute of Optronics munkatársa.
Egy különleges szoftvert fejlesztettek a kutatók a lehetséges helyzetek vizsgálatára. Mivel ezernyi forgatókönyv merülhet fel, ezek közül véletlenszerűen választanak ki konkrét szituációkat a több elektromos autó együttes töltésével járó áramfelvételi problémák megoldását keresve.
A projekt kimenete a szakemberek szerint akár a lakossági áramhálózat fejlesztésének javaslata is lehet, ám nem kizárt, hogy a kutatási eredmények mentén praktikusabbnak tűnik majd a házi töltés helyett egy új, kifejezetten elektromos járművek töltését szolgáló elektromos hálózat kialakítása.
Egy a lényeg: mire igazán elterjednek a közvetlenül nulla emissziós közlekezdési eszközök, a feltételezett káosz már csupán elméletben létezzen.