Trend Jövedelmező lett szenzorokat gyártani

Jövedelmező lett szenzorokat gyártani

Biró Csongor | 2014.08.26 12:55

Jövedelmező lett szenzorokat gyártani

Miután az elektronika teljesen átszőtte az autókat, valamint az internet és a felhőalapú technológiák is megvetették lábukat az autóiparban, feljött az ezeket kiszolgáló szenzorok csillaga.

Hirdetés

A beszállítók nagy lehetőséget látnak a szenzorgyártásban, jó példa erre, hogy néhány napja bejelentették, hogy a Sensata Technologies (2006-ig Texas Instruments Sensors & Controls néven imertük) egy milliárd dollárért megveszi az amerikai Schrader vállalatcsoportot az amerikai Madison Dearborn Partners befektető cégtől. Az ügyletet még a versenyhivatalnak jóvá kell hagynia, a fúzió várhatóan 2014 utolsó negyedében zárul majd le. A bejelentés azután érkezett, hogy a hazánkban is tevékeny Infineon Technologies (A ceglédi félvezető szerelő és mérő telephelyen az Infineon Technologies Cegléd Kft. IGBT félvezető modulok, míg az Infineon Technologies Bipoláris Kft. nyomott kontaktusú tárcsatirisztorok, tárcsadiódák és bipoláris modulok szerelését és mérését végzi.) és az International Rectifier Corporation szerződést írt alá a két cég egyesüléséről, vagyis arról, hogy az előbbi megveszi az utóbbit.

Sensata nyomásérzékelők

A Sensata-üzlet is jelzi, mekkora a mozgás a gyorsan növekvő guminyomás-érzékelők piacán, amelynek a legjelentősebb képviselője a Sensata. A cég termékeit az autóiparban használják motorokban, váltókban, hűtő-, fűtő- és levegőztető rendszerekben, felfüggesztéseknél, valamint számos biztonsági berendezésnél. A Schrader megvásárlásával a cég vezető szerepet tölt majd be a guminyomás-érzékelők (TPMS) két milliárd dolláros piacán. A TPMS 2008 óta kötelező az Egyesült Államokban forgalmazott autókban, az Európai Unió területén 2012 novemberében vezették be ezt a szabályozást. Szakértők szerint a szenzorok globális piaca 2022-re meghaladja a 36 milliárd dollárt.

Behálózva

A szenzorok jelentősége az utóbbi évtizedben nőtt meg, amióta a helyi telematikai adatokat képesek már az internet segítségével felhőkben tárolni és megosztani. Csak ez lehet a megoldás a járművekben felhalmozott rengeteg adat értelmezésére, feldolgozására és tárolására is. A felhasználásuk idővel fokozatosan bővül: szervizek, flottamenedzsment, távfelügyelet.

Az Infineon újdonsága

Az utóbbi időszakban számos újítás látott napvilágot. Az Infineon TLE4966V szenzora a forgást és a sebességet egyszerre méri, a Continental kopásérzékelő eszköze már azt is jelzi, mikor kell a gumiabroncsot lecserélni. Utóbbi fejlesztés már 2017-ben bekerülhet az autókba. A Volvo legújabb érzékelője és a mögé fejlesztett szoftver képes eldönteni, hogy a sofőr fáradt, vagy csak nem figyel oda a vezetésre. A Freescale bemutatta intelligens akkumulátor szenzorát, amely a kombinálja a 16 és a 32 bites mikrovezérlőt és a CAN protokoll modult egy eszközben mérve az akkumulátor különböző paramétereit (állapot, töltöttség, funkció).

A profilmélységet is mérik

A jövő szenzoraira nagy feladatok várnak, ilyenek a járművek hatékonyságának, azaz az alacsonyabb fogyasztásának a támogatása, illetve a városi forgalom gördülékenyebbé tételének megvalósítása. Ezekhez azonban a jelenleginél korszerűbb elektromos és elektronikus rendszerek szükségesek az autókba, olyan megoldásoknak, amelyek megbirkóznak a megnövekedett adathalmaz kezelésével. Ezek jelenleg nem állnak az iparág rendelkezésére. A Bosch szakértői szerint ezek az architektúrák 2018-2019 táján lesznek készek a bevetésre. Akkor azonban rohamosan terjedni fognak a behálózott és egyre intelligensebb autók. A cél természetesen az autonóm, azaz vezető nélküli autózás biztonságának megteremtése.

Kiemelt Partnereink