Trend Hidrogénes Audit vezettünk

Hidrogénes Audit vezettünk

Biró Csongor | 2015.11.16 08:19

Hidrogénes Audit vezettünk

Csak víz távozik az Audi A7 Sportback h-tron kipufogójából. Látszólag semmi különbség nincs közte és egy normál A7-es között. A h-tron azonban tüzelőanyag-cellás autó. Hidrogénes hibrid.

Hirdetés

Egy távoli ideális jövőben az autóink hidrogént, vagy szén-dioxid-csapdákkal befogott károsanyagokból létrehozott (például szintetikus metán) biogázt tankolnak. Kutak hálózzák be egész Európát, a részben automatizált közlekedés - legalábbis a személyautókat illetően - valóban nulla emissziós. Ez a távoli jövő azonban sosem jön el. Hiába lenne meg hozzá a technika és az infrastruktúra, nem lesz elég akarat. Pedig kezdeményezésekben nincs hiány, a Toyota is bevezette pár piacra a Mirait, de más márkák is kísérleteznek a tüzelőanyag-cellás hajtással. Még a németek is. Az Audi hidrogénes luxusautója sem álom, 2014 óta létezik, és immár mi is vezethettük.

A prototípus nehéz volt, 1950 kilogrammos, ezért nem éreztem olyan átütő erejűnek a 170 kilowattos teljesítményt és az 540 newtonméteres nyomatékot. Hatvan-hetven kilométer/órás sebességig úgy gyorsul, mint egy elektromos autó, de nagyobb tempónál veszít a lendületből. Hangélmény nincs, hacsak nem lehet annak nevezni az üzemanyag-szivattyú cuppogását és szürcsölését.

Az A7 h-tron a műszerfali kijelzőkön túl teljesen úgy néz ki, mint egy normál A7-es, a csomagtartója is használható méretű. Az 5 kilogramm 700 barra sűrített hidrogén tárolására 4 tartály szolgál, az ülések alatt is van belőlük - nem kell félni, baleset során sem sérülhetnek. Tankolása 3 perc.

Mindkét tengelyen egy-egy 85 kilowattos, 270 newtonméteres szinkron villanymotor hajtja (feszültségnöveléssel 114 kilowatt is éledhet), az e-quattro hajtású hidrogénautó végsebessége 200 kilométer/óra. Váltója egyfokozatú bolygóműves (áttétele 7,6:1). Az 1950 kilós kocsit 7,9 másodperc alatt röpítik százra a villanymotorjai.

A tüzelőanyagos egység 300 cellából tevődik össze, a katalizátor szerepét néhány mikronos platinával bevont polimer membrán játssza el. A vízlebontás fordított kémiai folyamatában elektromos áram keletkezik, a melléktermék pedig csupán víz. A szakértők elmondása alapján egy kilogramm hidrogénből 8 liter víz keletkezik.

A h-tron hibrid, hálózatból is feltölthetjük 8,8 kilowatt kapacitású lítiumionos akkumulátort (a szerkezetet a már nálunk is kapható A3 Sportback e-tronból kölcsönözték), az autó a veszteségbe menő lassulási és fékezési energiákat is ebben hasznosítja újra. Akkumulátorról üzemelve hatótávja 50 kilométer, a töltőtől függően kettő és négy óra alatt tölthető fel teljesen.

Mivel a tüzelőanyag-cella és az akkumulátor más feszültségen működik, az Audi mérnökei egy DC/DC áramátalakítót is alkalmaztak. Fékeit nem hangolták extrém rekuperációra, mint például a BMW-sek, ugyanúgy lassul, mint egy normál A7-es annyi különbséggel, hogy a elektromos a fékezés, a féktárcsák mechanikailag csak akkor avatkoznak be a lassításba, ha az indokolt (pl. vészfékezésnél, vagy hirtelen megállásnál).

Hatótávja 500 kilométeres lehet, a szakértők elmondása szerint mintegy 1 kilogramm hidrogént fogyaszt el 100 kilométerenként hibrid üzemben (energiaértékben 3,7 literes benzinfogyasztásnak felel meg). Németországban 9,6 euró egy kiló hidrogén, de nem árasztották el ilyen kutakkal. Összesen mintegy húsz töltőállomáson tankolhatnak a németek, ezek egy része nem nyilvános. 2017-re ötvenre emelik majd a kutak számát, 2023-ra a cél 400 ilyen egység.

Az Egyesült Államokban mintegy hatvan, Kanadában tizenöt ilyen kút van, hozzánk legközelebb Grazban és Bécsben tankolhatunk gázhalmazállapotú sűrített hidrogént (GH2).



Kiemelt Partnereink