Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Félezer tonnát is elcipel a dömperek királya
Van olyan szegmense a járműiparnak, ahol nem végsebességre, nem is fogyasztásra hegyezik ki a meccset. Jöjjenek hát a lomha üzemanyagzabálók, amelyek cserébe akár egy hegyet is képesek elhordani, egyetlen fordulóval!
Az erő nem minden, de néha jól jön, akár megalomán mennyiségben is. Így van ez főként a bányaiparban, ahol a nagypályás kitermelők nem holmi teherautókkal mozgatják a matériát. Összeszedtünk néhány monstrumot, amelyek közös nevezője, hogy legalább 3500 lőerő hajtja őket és minimum 300 tonnányi rakományt képesek odébb vinni.
Belaz 75710 - egy dömper mind felett |
Többféle toplista létezik a kategóriában, de abban egyetérteni látszanak a szakértők, hogy a fehérorosz gyártmányú, 2013-ban üzembe állított Belaz 75710 áll a dobogó tetején, több tekintetben is. A 450 tonnás kapacitást egyik kollégája sem érte eddig utol, összesített motorteljesítménye 4600 lóerő (két dízelmotor hajtja, de üres állapotban csak az egyiket használja), s bár a fogyasztása majdnem mellékes, a tekintélyt parancsoló 5600 literes üzemanyagtartály térfogata eléggé beszédes adat. Bár mindössze 64 kilométert képes óránként megtenni, és legfeljebb két fő utazhat rajta, nekik legalább nem kell nélkülözniük a légkondicionálást, ami életmentő lehet olyan terepeken, ahol ez a gigász naponta teszi a dolgát. A Belaz 75601 általában bele szokott férni a 10 legerősebb dömper csoportjába, de a maga 396 tonnás raksúlyával kezd lemaradni az élmezőnytől. Ám ha a nagy testvére túl sok lenne a jóból, megfelelő választás lehet akár a rokon is.
Belaz 75601 |
A Caterpillar neve nem ismeretlen a szakmában, ők is több óriással képviseltetik magukat a csúcs közelében. A 797F 2009 óta cipeli a hegyeket, egyszerre 400 tonna szállításával képes megbirkózni. A 20 szelepes turbódízel motor erejét hirdraulikus nyomatékváltós sebességváltó közvetíti, és képes akár a 100 kilométeres óránkénti sebességet is átlépni. Nem érdemes a közelében sétálgatni. A 797B csupán 380 tonnát mer bevállalni, nem túl kerek, 3793 lóerőt fejtenek ki együttesen a motorjai. Ez a gép tűnik az üzemanyag-befogadás bajnokának, röpke 6814 litert képes elnyelni a kondérja, hogy aztán legyen mit eltüzelni a „kazánházban”.
Az arányok érzékeltetésére: itt egy Caterpillar 797F modellt cipel egy tipikus vontató, darabokra bontva |
A Liebherr is ott van a szeren, 400 tonnás rakománykapacitása van a 282B és a T842 modellnek egyaránt. Előbbi 3750 lóerős motorral és 4730 literes tankkal lett felszerelve, lóerőben a kollégája is ugyanazt produkálja. A T284 egyedi AC elektromos hajtásvezérlést kapott, és szinte pontosan 100 kilométer az óránkénti végsebessége.
A Liebherr T284 mellett is eltörpül a világ |
Terex 6300 AC - nem lehet könnyű móka a kerékcsere |
A Terex gyártó neve kevésbé ismert világszerte, s nem is nagyon fog elterjedni, lévén 363 tonna cipelésére alkalmas MT 6300AC izomgépük egy akvizíció folytán Bucyrus néven átállt a Caterpillar csapatába 2011-ben. A már szinte klasszikus erejű, 3750 lóerős szállítójármű csupán 3028 literes üzemanyagtartályt kapott, amiből arra következtethetünk, hogy ez lenne a fogyasztási bajnok a gigászok között, gazdaságossági értelemben.
Komatsu 960E-1K - szinte már szép |
Zárjuk a körképet két japán indulóval, akik mennyiségi értelemben az alsóházat képviselik! A Komatsu 960E-1K 360 tonnával terhelhető saját tömegén túl, 3500 lóerős, 18 szelepes dízelmotor gondoskodik az akár 102 kilométeres óránkénti sebességről. A Hitachi EH50000AC-3 sokat sejtető neve ellenére semmit nem mond arról, hogy 326 tonnát képes elhordani a jármű, 16 szelepes, viszonylag alacsony károsanyag-kibocsátású Cummins QSKTTA60-CE dízelmotor hajtja, ennek is van elektronikus hajtásvezérlése, a végsebessége pedig 90 kilométer/óra környékén alakul.
Hitachi EH50000AC-3 - ki gondolná, hogy ez itt a kispályás modell? |