Elemzések Egyre népszerűbbek a szabadidő-autók Európában

Egyre népszerűbbek a szabadidő-autók Európában

Panker Gergő | 2014.11.19 05:27

Egyre népszerűbbek a szabadidő-autók Európában

A dübörgő SUV-piacnak köszönhetően a Renault, a Peugeot és az Opel jelentős növekedésre számíthat az elkövetkezendő évek során.

Hirdetés

Európában dübörög a kisméretű szabadidő-autók szegmense, amely jó hír az olyan nagy tömegeket célzó gyártók számára mint a Renault, a Peugeot vagy az Opel. A Renault Captur, a Peugeot 2008, az Opel Mokka sikere egyre több autógyártót vonz a kisméretű szabadidő-autók szegmensébe. Az IHS Automotive elemzőinek előrejelzése szerint a kismeretű SUV-ok európai piaca 2020-ig több mint megkétszereződik és megközelíti az évi 1 millió eladott példányt. – Ezek az autók képviselik az európai piac korszellemét – mondja Tim Urquhart, az IHS elemzője.

Renault Captur: a legnépszerűbb kisméretű SUV Európában

A JATO Dynamics jelentése szerint az idei év első felében 87 396 Renaul Capur talált gazdára. Ez több mint az IHS Automotive tavaly februári előrejelzése az egész 2014-es évre. Az eladások még a Renault legvadabb elképzeléseit is felülmúlták: – Meglepődtünk. Ez sokkal nagyobb szám, mint amire a kezdetekkor számítottunk – nyilatkozta a francia gyártó szóvivője az Automotive News Europe-nak.

A kisméretű SUV, melynek alapára Franciaországban 16 100 euró (kb. 4,9 millió forint), a Clio után a Renault második legnépszerűbb modellje Európában. A Captur felelt továbbá a Renault első féléves eladásaiban tapasztalt 14 százalékos növekedés jelentős részéért is. Ahhoz, hogy tartani tudja a lépést a Captur iránti kereslettel, a Renault bővítette a spanyolországi Vallaloidban található üzemének kibocsátását. A kapacitásbővítéssel kapcsolatban a gyártó nem közölt konkrét adatokat, azonban a Deutsche Bank idei jelentése szerint a Renault a Captur gyártósor kapacitását a korábbi 150 ezerről 250 ezerre bővítette.

A rivális Peugeotnak hasonló bővítéseket kellett véghezvinnie, mivel a 2008 népszerűsége felülmúlta a gyártó korábbi várakozásait. Áprilisban a Peugeot bejelentette, hogy 25 százalékkal napi 860 járműre növeli a Franciországban található mulhouse-i üzemének kapacitását, hogy teljesíteni tudja szabadidő-autóra érkezett 120 ezres rendelést. 73 452 eladott példánnyal a Captur után második helyen szerepelt a Peugeot 2008, amely a 208 és a 308 után jelenleg a márka harmadik legnépszerűbb modelljének számít. A JATO Dynamics adatai szerint az idei év első felében a 2008 a gyártó összes modelljénél nagyobb szerepet játszott a vállalat európai eladásainak 7 százalékos növekedésében. A Mokka szintén jelentősen hozzájárult az Opel eladásainak 8 százalékos növekedéséhez az idei év első felében.

Magasabb profit

Az autók népszerűsége lehetővé tette a francia márkák számára, hogy kihasználják az kisautók területén tapasztalható erőfölényüket, miután a kompakt és középkategóriás autók szegmensében az eladások jelentősen csökkentek az egyre nagyobb konkurenciát jelentő prémiumkategóriás autógyártók térhódítása miatt. – A Renault és a Peugeot mindig is a stílusos és karakteres kisautóikról voltak híresek, így ezek a modellek remekül beleillenek a gyártók stílusirányzatába – hangsúlyozza Tim Urquhart.

Az elemző szerint az olcsó platform, illetve a viszonylag magas felszereltségi szint szintén segít a profitnövelésben. A Renault szóvivője szerint a francia vásárlók kicsivel több mint 60 százaléka a Captur második legmagasabb felszereltségi szintjét választja: ennek köszönhetően a modell ára máris 19 700 euróra (kb. 6 millió forint) nő. A vásárlók körében ezen felül a személyre szabott extrák is népszerűek, mint például a kéttónusú fényezés vagy a 17 hüvelykes könnyűfém kerekek. A jelentős mértékű eladások, illetve a nagyobb profitképesség azt jelenti, hogy nagy konkurenciára lehet számítani a kisméretű szabadidő-autók szegmensében, mivel a Fiat, a Honda, a Jeep és a Hyundai is jelezte, hogy készül betörni a piacra.

Peugeot 2008

A Fiat az októberben tartott Párizsi Autószalonon mutatta be az 500X-et. Az autót 2015-ben kezdik értékesíteni majd, és az IHS előrejelzése szerint az autó eladásai a piacra dobás utáni első teljes évben, 2016-ban körülbelül 60 ezerre rúghatnak majd. Az IHS Automotive szerint az 500X testvérmodellje, a Jeep Renegade körülbelül 25 ezres eladási volumenre számíthat 2015-ben.

A cég előrejelzése szerint a Honda HR-V-ből 30 ezer darab fogy majd. A Hyundai versenyzője, amely várhatóan az ix25 névre hallgat majd, az IHS szerint a 2015-ös piacra dobását követően 50 ezer eladott példányra számíthat. Az autóipari elemzésekkel foglalkozó vállalat arra számít, hogy a Volkswagen és a Mazda is új modellekkel rukkol majd elő még az évtized vége előtt.

Fiatal vásárlók

A Honda szóvivője elmondta, hogy a kisméretű SUV „a zászlóshajó modellnek számító CR-V-hez képest fiatalabb korosztályt céloz meg.“ Tim Urquhart szerint ez megfelel a szegmens célközönségének, a fiatalabb vásárlókat ugyanis jobban vonzza a markánsabb külső kialakítás és a high-tech belső, mint a márkajelzés. – A döntés során a dizájn az elsődleges szempont – tette hozzá az IHS elemzője. Urquhart elmondta, hogy a Ford azon döntése, hogy az Indiában gyártott és a különösen rossz minőségű brazil utakra tervezett EcoSporttal belép az európai piacra is, akár rosszul is elsülhet. – Ha Európában akarsz eladni egy autót, itt is kell megtervezned. A tömegek megszólításához nem feltétlenül egy népautóra van szükség – figyelmeztet Urquhart.

Ennek ellenére az EcoSport iránti korai kereslet jónak mutatkozik, és annak ellenére, hogy még csak pár hónapja érhető el az európai piacon, az amerikai gyártó modellje máris megszerezte az eladási rangsor tizedik helyét. A kocsit Magyarországon nem vezetik be.

Roelant de Waard, a Ford európai eladásaiért felelős vezetője az Automotive News Europe-nak elmondta, hogy a vállalat jelentős erősödést vár az EcoSport eladásaiban, amint a kisméretű szabadidő-autók iránti kereslet Franciaországon túlra is kiterjed. – Amennyiben a piac Európán túlra is elér, akkor igazán nagy lehetőség előtt fogunk állni – tette hozzá.

Az amerikaiak versenyzője a kisméretű szabadidőautók piacán: Ford EcoSport

Ha visszatekintünk a 2013-as európai eladásokra, látjuk, hogy az eladott Renault Captur (39 628) és Peugeot 2008 (28 004) modellek körülbelül fele Franciaországban talált gazdára. A patriotizmus Európában máshol is fontos szerepet játszik a kisméretű SUV-ok eladásaiban. A 70 986 Európában eladott Opel Mokkából például 19 599 darab Németországba került. Összehasonlításként a Renault Németországban csupán 7514, míg a brit piacon csak 6589 Capturt tudott eladni.

A brit vásárlók inkább az észak-kelet Angliában található Sunderlandben gyártott Nissan Juke-ot választják. Mindezt jól mutatja, hogy a 106 434 Európában eladott Nissan Juke-ból 37 488 darab az Egyesült Királyságban talált gazdára. E trendek alapján az IHS előrejelzése szerint a Fiat 500X leginkább Olaszországban lesz majd népszerű. Az elemzőcég szerint a 2016-ra várt 57 ezer eladott autó közül 22 ezer Olaszországban talál majd gazdára.

Innovatív termékek

Míg a prémium gyártók sikeresen terjeszkednek a kompakt szegmensben, kevesek merészkednek le a szubkompaktok piacáig. Az egyik kivétel az Audi, amely a csapotthátú A1 után a kisméretű Q1 bevezetését tervezi 2016-ra. A növekvő verseny ellenére az IHS szerint az új modellek a meglévő szereplők kiszorítása nélkül bővítik majd a piacot. Míg a márkák szubkompakt és kompakt modelljei némileg megszenvedik az SUV modellek népszerűségét, elemzők szerint az új modellekkel jó irányba mennek a tömegpiacokat megcélzó gyártók. – Olyan vásárlókat céloznak meg, akik a válság után óvatosabban költekeznek, de mégis akarják, hogy észrevegyék őket az utakon, illetve szeretnék élvezni a szabadidő-autók megemelt üléspozícióját – fejti ki Urquhart. – Ez azt mutatja, hogy egyre több mainstream autógyártó képes olyan innovatív termékkel előrukkolni, amely a kereskedésekbe csalogatja a vásárlókat – teszi hozzá az IHS elemzője.

A legkelendőbb kisméretű szabadidő-autók/SUV-ok Európában 2014 első felében

(különbség százalékban 2013 első feléhez képest)

1. Renault Captur 87 396 (+354)

2. Peugeot 2008 73 452 (+524)

3. Dacia Duster 66 536 (+39)

4. Opel/Vauxhall Mokka 61 856 (+63)

5. Nissan Juke 50 219 (-13)

6. Suzuki SX4 S-Cross 19 790 (új)

7. Suzuki SX4 9 538 (40)

8. Chevrolet Trax 8 541 (+133)

9. Suzuki Jimny 5 143 (-5)

10. Ford EcoSport 2 891 (új)

Forrás: JATO Dynamics

Hirdetés

Kiemelt Partnereink