Trend Budapesten járt a világ leggyorsabb autója

Budapesten járt a világ leggyorsabb autója

Mester Nándor | 2014.07.31 12:06

Budapesten járt a világ leggyorsabb autója

Egyelőre csak a kartonból készült változat, de bemutatkozott Budapesten a világ leggyorsabb szuperszonikus autója, a Bloodhound SSC. Brit mérnökök munkája, akik újabb rekordokra készülnek. A villámgyors jármű mögötti műszaki fejlesztésekről Andy Green tesztpilóta számolt be a brit ipari innovációs fórumon.

Hirdetés

Vicsorgott és a szeme is vérbe forrt, mégsem félt tőle senki sem. Ott díszelgett a budapesti brit nagykövetség aulájában és arra várt, hogy megsimogassák. A Bloodhund (véreb) ezúttal kettős arcát mutatta. Egyrészt sokan tudták-tudtuk, hogy mire lesz képes, de hallgatott arról, hogy valójában mi az, ami miatt képes ezekre a felfoghatatlan mutatókra.

Andy Green, a pilóta

Szerencsére egy avatott szakember, Andy Green vadászpilóta, egyúttal főtesztelő elmondta az igazi okokat. Három fő tényező játszik szerepet. A fiatal műszakiak ösztönzése, saját ambícióik és persze a mérhetetlen információdömping, amit hasznosítanak.

Készül a Véreb

A hihetetlen sebességre képes járművet jelenleg a bristoli technikai központban építik, a tervek szerint 2015 nyarára áll majd készen a tesztelésre. Az egyesült királyságbeli teszteket Newquay-ben, az Aerohub repülőtéren végzik majd, ahol megkísérlik elérni a 321 kilométer/órás sebességet. A csapat ezután Dél-Afrikában kezdi meg a nagy sebességű tesztelést, a cél elérni az 1287 kilométer/óra (800 mérföld/óra) sebességet. Ezt követően visszatérnek az Egyesült Királyságba, hogy elemezzék a begyűjtött adatokat. 2016-ban a cél az 1609 kilométer/óra (1000 mérföld/óra) sebesség elérése Dél-Afrikában.

Ennyit lát a pilóta

"Manapság az ember könnyen befizethet egy olyan helikoptertúrára, amelynek a célállomása egy hegy csúcsa, mondjuk a Mount Everest. Dicsekedhet is vele, hogy ő már járt ott. Akkor miért van az, hogy most is sokan akarják mászva megtenni az utat?" - tette fel Andy Green a költői kérdést. Hát persze, hogy az a válasz, hogy az oda vezető út miatt és főleg azért, hogy legyőzzék önmagukat.

Így készül a Bloodhund SSC

Valahogy így van ez a szuperszonikus autóval is. Az a lényeg, hogy a mérnökök egymásától is tanulva "izzadják ki" a megoldást, a mindig jobb és gyorsabb autó érdekében. "Nekünk, idősebbeknek az a feladatunk, hogy mindvégig ösztönözzük a fiatalokat a még fejlettebb technológiák elérésére. Persze, hogy aki vásárolni indul, annak semmi szüksége nincs egy ilyen Vérebre, elárulom: nem is nekik dolgozunk"- fűzte hozzá mosolyogva.

Teszten az EJ200 hajtómű
Testre szabott az ülés

Kézi pilótafülke

A jármű kézzel készített monocoque pilótafülkéjét pár hete mutatták be Bristolban. Tervezése és gyártása több mint 10 000 órát vett igénybe. A jó ergonómia kiemelten fontos, mivel a Bloodhund SSC 3,6 másodperc alatt tesz meg egy mérföldet, vagy másképp kifejezve, egy szempillantás alatt (300 ezredmásodperc) 150 métert. A műszerfal és a pilótafülke megtervezésében Andy Green is részt vett, felhasználva repülési, valamint a Thrust SSC szuperszonikus és a JCB Dieselmax streamliner járművekkel szerzett vezetési tapasztalatait.

A jelenlegi szárazföldi sebességrekordot 1997-ben állította föl Andy Green, a Királyi Légierő (RAF) vadászpilótája a Thrust SSC elnevezésű autóval, 1227 kilométer/óra sebességet érve el. Ezt a sebességet tervezi túlszárnyalni a rekordtartó 2016-ban a Vérebbel.

A járműnek három hajtóműve van: a Rolls-Royce EJ200 sugárhajtómű a Eurofighter Typhoon vadászgépből, több Nammo hibrid rakéta és a 650 lóerős versenyautó-motor, amely a rakéta oxigénellátásáért felelős szivattyút hajtja. Együttesen 135 000 lóerőt termelnek, ami körülbelül 180 Forma-1-es autó összteljesítményével egyenlő. A hőmérséklet a rakétákban eléri a 3000 °C-ot, ami kétszerese egy vulkán belsejében mért hőmérsékletnek.

A hibrid rakéta hangereje 180 decibel, ez sokkal hangosabb, mint a Boeing 747-es repülőgépek felszálláskor. Az 1000 mérföld/órás (1600 kilométer/órás) sebességnél az autóra 20 tonnányi súrlódási ellenállás hat majd. Ennek ellenére az autó karbonlábnyoma mindössze 4,5 tejelő szarvasmarháénak felel meg.

Kiemelt Partnereink