Trend Az autók viszik a prímet az innováció világfesztiválján

Az autók viszik a prímet az innováció világfesztiválján

autopro.hu | 2015.01.05 12:45

Az autók viszik a prímet az innováció világfesztiválján

Azért szeretjük az év elejét, mert ilyenkor rendezik a CES-t Las Vegasban. Ott van szinte minden és mindenki, aki a jövő technológiai passzátszelét fújja.

1967-ben rendezték meg New Yorkban az első CES-t, s azóta annyira beitta magát a köztudatba a trendszetter rendezvény, hogy sokan azt sem tudják, mit takar a rövidítés. Az International Consumer Electronics Show amolyan kütyüparádé, ahol a flúgos találmányok, csillogóan szemfényvesztő eszközök között sok olyan vívmánnyal találkozhatunk, amelyek aztán szó szerint megváltoztatják az életünket. Itt mutatkozott be annak idején a videókazetta-felvevő, a CD-lejátszó, a DVD, az Xbox, a HD TV, a táblagép, az Android is.

Nagyjából a 2013-as CES-hez köthető az önjáró autók technológiájának megjelenése, ami azóta is lázban tartja a techvilágot és a járműipart egyaránt. Olyannyira, hogy az idei rendezvényen a kütyük, audio, vizuális és egyéb megoldások vagy háttérbe szorulnak, vagy koncentráltan jelennek meg, éspedig az autóipar nagyágyúi köré felsorakozva.

Jól tükrözi ezt a tendenciát, hogy az öt csúcsszpíker közül kettő közvetlenül a járműipart képviseli. Dieter Zetsche, a Daimler vezére és Mark Fields, a Ford elnöke mellett a Samsung és az Intel első embere mutat irányt a 140 országól a helyszínre érkező mintegy 150 ezer résztvevőnek – utóbbiak sem állnak távol a járműipartól beszállítóként, fejlesztési partnerként.

A 3600 kiállító közül 406 közvetlenül a járműelektronikát képviseli, a sajtó előtt már a hétvégén megnyíló rendezvény első programja a Chevrolet debütálása volt, akit szorosan követett a Bosch prezentációja.

Okosórával parkol le helyettünk a BMW

Ahogy az ilyenkor lenni szokott, több gyártó már előre megsúgta, mivel készül a CES-re. A BMW röpke 100 autót vitt magával a tengerentúlra, természetesen az i sorozatot helyezve a fókuszba. Egy i3-as modellt ráadásul annyira felokosítottak, hogy általa prezentálja a bajor gyártó, miként képes a járművünk akár már ma is önállóan helyet keresni magának egy többszintes parkolóházban, míg a tulajdonos már a dolgát intézni másfelé. Az Audi új Q7-es SUV-jának belső terét helyezi előtérbe, amely például egy műszerfalról levehető táblagépet is magában foglal – azzal lehet irányítani a másodlagos vezérlési funkciókat. A Mercedes-Benz olyan tanulmányautót mutat be a nagyközönségnek, amely felfedi, nagyjából merre képzelik el az autók közötti és az autó-környezet közötti kommunikáció fejlesztési irányvonalát. Dieter Zetsche sem elsősorban az autóról, mint termékről beszél, sokkal inkább a járműveknek a társadalomban betöltött változó szerepe áll mondandója középpontjában, a „szabad vezetés” filozófia mentén.

Ugyanezen a szálon halad előre a Renault-Nissan vezére is. Carlos Ghosn elöljáróban kifejtette, a jövő az autó és tulajdonosa közötti nagyobb érzelmi kötődésről szól majd, ahol a kötődés szinte szó szerint, legalábbis „kapcsolódás” értelemben is megállja a helyét.

Persze nem maguktól ilyen lelkesek az autógyártók – ott liheg a nyakukon a Google, a Tesla és megannyi innovátor, már ami az önjáró autókat illeti. Ha a ma OEM-jei a jövőben is diktálni kívánják a tempót, nem csupán követni a fejlesztők újításait, akkor bizony rá kell feküdniük a gázpedálra, amint ezt láthatóan igyekeznek is megtenni.

Mi pedig odafigyelünk a CES-re, s igyekszünk a sok csillogásból, villogásból a valóban hasznos, jövőbe mutató megoldásokat bemutatni olvasóinknak. Tartsanak velünk a következő napokban is - elhozzuk a holnap ígéretes megoldásait Amerikából!

Kiemelt Partnereink