Beszállítók A világ legkisebb szétkapcsolható összkerekes hajtáslánca

A világ legkisebb szétkapcsolható összkerekes hajtáslánca

Panker Gergő | 2014.10.16 13:11

A világ legkisebb szétkapcsolható összkerekes hajtáslánca

A GKN új Disconnect All-Wheel Drive rendszere a világ első szétkapcsoló összkerékhajtású rendszere A-, B- és C-szegmensben található járműplatformokhoz, amely állandó sebességű utazás során akár 4 százalékkal is csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást.

Hirdetés

Az innovatív szétkapcsolás funkció a fogyasztás csökkentése mellett jobb erőátvitelt, dinamikát és stabilitást tesz lehetővé összkerékhajtású rendszerek esetében.

A GKN fejlesztését vezető Hannes Prenn elmondta: – Ahogy nő a kereslet a kisméretű, gazdaságosabb szabadidő-autókra, a GKN új Disconnect All-Wheel Drive rendszere új piacok kiaknázását teszi elérhetővé. Ez a kompakt rendszer lehetővé teszi a gyártók számára, hogy terepre alkalmasabb, dinamikusabb járműveket kínáljanak a fogyasztás, illetve károsanyag-kibocsátás csökkenése mellett – ismertette a rendszert Hannes Prenn.

A rendszer reagál a sofőr mozdulataira, illetve az útminőségre, valamint ha kell, lekapcsolja a hátsó tengelyt a hajtásláncról. A hajtáslánc forgatásából adódó energiaveszteség megszüntetéséből köszönhetően állandó sebességű utazás során az állandó összkerékhajtású járművekhez képest akár 4 százalékkal is csökkenhet a GKN új rendszerével hajtott autó fogyasztása.

A végeredmény egy kompakt összkerékhajtású rendszer, amely a hagyományos erőátviteli egységet (PTU) egy monoblokk házzal helyettesíti, amely teljes mértékben kompatibilis a kardálytengely homokinetikus csuklójával. A rendszer továbbá jobb menettulajdonságokkal ruházza fel a járművet. A szétkapcsolást biztosító rendszer szívét képező kuplung alapját a Range Rover Evoque-ban található hajtásláncban debütált.

Rob Rickell, a vállalat mérnöki feladatokért elelős alelnöke elmondta: – A házon belüli gyártásnak, mérnöki munkának és szoftverfejlesztésnek köszönhetően a GKN Driveline az egyetlen beszállító, amely képes egy ilyen összkerékhajtású rendszer kifejlesztésére. Az eredmény a piacon elérhető legkönnyebb, legkompaktabb szétkapcsolható összkerékhajtású rendszer. Ugyanaz a hajtáslánc felhasználható közös platformra épülő, ám eltérű teljesítményű modellek esetében is. A GKN szofterfejlesztői finomhangolják az elektromos vezérlést, így minden márka számára biztosítani tudjuk az ideális teljesítményt – tette hozzá Rob Rickell.

A GKN Driveline Disconnect All-Wheel Drive rendszerének erőátviteli egysége (PTU) a sebességváltó véghajtóművéhez kapcsolódik. A hátsó tengelynél található elektromechanikusan vezérelt kuplung vezérli a tengelynél leadott nyomatékot, illetve a fogyasztáscsökkentés érdekében szükség esetén szétkapcsolja az összkerékhajtást.

A hajtáslánc vezérlőegysége folyamatosan figyeli a jármű dinamikáját és a környezeti viszonyokat, így állandó sebességgel való haladás során szétkapcsolja az összkerékhajtást. Amikor az útviszonyok nagyobb erőátvitelt igényelnek, az összkerékhajtás 300 ezredmásodperc alatt visszakapcsol.

Az aktív nyomatékelosztás funkció lehetővé teszi az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékelosztás folyamatos irányítását, amely így optimális erőátvitelt, stabilitást és teljesítményt biztosít. A rendszer szintén lehetővé teszi a hátsó kerekek közötti nyomatékelsoztást, amely már a Range Rover Evoque-ban korábban bemutatkozott.

Az új szétkapcsolható AWD rendszer alapját Range Rover Evoque-hoz fejlesztett hajtásrendszer adta

A GKN-ről

GKN négy üzletágának, a GKN Aerospace, a GKN Driveline, a GKN Powder Metallurgy és a GKN Land Systems területei az űripar, az autóipar, illetve a földmunkagépek gyártása. A GKN-nek, illetve a csoport vegyesvállalatainak közel 50 ezer alkalmazottja van a világ 30 országában. A londoni tőzsdén is jegyzett vállalat eladásokból származó bevétele tavaly elérte a 7,5 milliárd fontot (2700 milliárd forint).

A GKN Driveline a hajtáslánc rendszerek és alkatrészek vezető beszállítója. A GKN Drivelines autóipari hajtáslánc rendszerek széles skáláját fejleszti, gyártja és szállítja a világ vezető autógyártói számára, legyen szó elérhető árú kisautókról vagy a legösszetettebb hajtásrendszert igénylő prémium modellekről.

A világ 23 országában 57 telephellyel rendelkező és összesen 22 ezer embert foglalkoztató GKN Driveline termékportfóliójában szerepelnek homokinetikus csuklóendszerek, összkerékhajtású hajtásláncok, valamint transaxle rendszerek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink