Trend A népességnövekedés hozza el a miniautók korát

A népességnövekedés hozza el a miniautók korát

autopro.hu/B.B. | 2016.06.24 08:55

A népességnövekedés hozza el a miniautók korát

Ahogy nő a világ népessége, úgy növekednek az egyes metropoliszok is. Ez a változás egy eddig az európai gyártók által kiaknázatlan, új szegmens felé terelheti a fogyasztókat.

Hirdetés

Egyes előrejelzések szerint 2050-ben tízmilliárd ember él majd a Földön, ebből minden harmadik városlakó lesz. 2030-ra már negyven város lakossága is átlépheti a tízmillió főt. Az emberek számának gyarapodásával egyre értékesebbé válik majd a szabad tér, és ez alapvető változást okoz a hétköznapokban (igaz, sok elemét már most is tapasztalhatjuk). Különösen igaz ez a közlekedésre, hiszen könnyen lehet, hogy a jövő nagyvárosainak mobilitási koncepcióiban nem a mai értelemben vett autók lesznek az alapértelmezettek, írja az Automobilwoche. Több szakértő is a miniautókban látja a megoldást.

Bár egyértelmű, hogy egy kisebb, fürgébb autóval sűrűbb forgalomban is könnyebben lehet közlekedni, vagy épp hamarabb találunk megfelelő parkolóhelyet, Európa nagyvárosaiban még nem igazán elterjedtek a minijárművek, ennek pedig több oka is van. Egyrészt az öreg kontinensen még nem olyan szembetűnő a zsúfoltság, mint egyes kínai vagy japán településeken, másrészt ma a kisebb autók alatt például a Volkswagen Polót, vagy az Opel Corsát értjük. A B-szegmenshez tartozó modellek sokoldalú felhasználást tesznek lehetővé, míg például egy Smarttal nem lehet elindulni egy hosszabb hétvégére, ami nem is lenne gond, ha ez a vételárban is megmutatkozna. A miniautók egyszerűen az európai fogyasztóknak (egyelőre) túl drágák.

A vételárat az sem csökkenti, hogy a gyártók a városiasságot hangsúlyozva jellemzően a legkisebb termékeiket szerelik hibrid vagy elektromos meghajtással. Európában ráadásul az egyes nemzetállamok sem támogatják a kimondottan városokba tervezett kis gépek vásárlását, mint ahogy azt néhány ázsiai ország teszi. Így aki mégis az átlagosnál kisebb autót venne, jó eséllyel a (már négyüléses, tehát egy kategóriával nagyobb) Toyota Aygot, Citroen C1-et, vagy épp Skoda CitiGo-t választja.

Toyota iRoad

A miniautók terjedésének gátja tehát a keresleti oldalon keresendő, amit az is igazol, hogy szinte minden gyártó kínálatában megtalálható egy-egy miniautó (vagy akár már az autó és motor közötti átmenet, mint a Renault Twizy, Toyota iRoad), mégsem látjuk őket viszont nagy számban az utakon. A trendkutatók viszont meg vannak győződve róla, hogy a változás csak idő kérdése. Ha előbb nem is, hát a sofőr nélküli városi robottaxik meghozzák majd a szakértők által várt méretcsökkenést. Talán a Google ikonná vált önvezető tesztautója sem hiába akkora, amekkora.

Kiemelt Partnereink