Trend 360 fokos látókör és virtuális navigátor a Volvotól

360 fokos látókör és virtuális navigátor a Volvotól

autopro.hu | 2014.10.20 05:51

360 fokos látókör és virtuális navigátor a Volvotól

A Volvo Trucks kifejlesztett egy új technológiát, mely megszünteti a korlátozott látómező okozta balesetek kockázatát. Lehetővé teszi, hogy a jármű 360 fokban mindent felderítsen maga körül. A jármű egyszerre értékeli a több forrásból származó információkat, amely az emberi agynál is gyorsabban működik és lehetséges intézkedéseket javasol a balesetek elkerülése érdekében. A technológia még tesztelési fázisban van és a gyártó szerint öt-tíz év múlva válhat valósággá.

Hirdetés

A technológia egy egyedülálló kutatási projekt eredménye, amelyet Non-Hit Car and Truck-nak neveztek el, és amelyet Volvo Carsszal együttműködésben hozták létre. Ez az első alkalom, amikor lehetőség nyílik arra, hogy a jármű érzékeljen és értékeljen mindent, ami körülötte történik és javaslatot tegyen a lehetséges manőverekre, mint például gyalogos, kerékpáros vagy egyéb járművel való ütközés elkerülése. Ha a gépkocsivezető nem reagál időben a javasolt intézkedésre, a kormányzás vagy a fékrendszer önállóan aktiválódhat.

“A közlekedésbiztonsági víziónk az, hogy Volvo teherautók nem lesznek baleset részesei,” mondja Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks Közlekedési és Termékbiztonsági Igazgatója. “Ez az egyedülálló technológia egy újabb lépés a hosszú távú célunkmegvalósulása felé és remélhetőleg sok életet menthet meg a jövőben.”

Virtuális navigátor

Az új technológia a fő egységét egy adatplatform alkotja, mely összesíti a jármű minden oldalán elhelyezett kamerákból, radarokból és egyéb érzékelőiből érkező információkat. Mindez lehetővé teszi, hogy a tehergépjármű 25 ezred-másodpercenként 360 fokos látószögű képet alkosson a környezetéről. Minden bejövő adat értelmezésre kerül, a kockázat elemzés után a rendszer különböző útvonal opciókat hoz létre a jármű számára. A számos érzékelő rendszert kombinálva a technológia azonosítja és megkülönbözteti a különböző úthasználókat, beleértve a gyalogosokat, kerékpárosokat, motorkerékpárosokat és egyéb járműveke is, egyidejűleg érzékelve távolságukat és mozgási irányukat.

“A technológia 5 másodpercre előre közlekedési forgatókönyvet tervez a tárgyak sebességétől függően, és felvázolja a legjobb cselekvési tervet,” mondja Mansour Keshavarz, a Volvo Trucks ezen technológiával foglakozó rendszermérnöke. “Sok esetben a technológia navigátorként szolgál – aki a jármű teljes környezetét látja. Figyelmeztetheti a gépkocsivezetőt a zajló eseményekre, például hangjelzéssel vagy fékezéssel az ütközés elkerülése érdekében, így ő reagálhat.”

Menekülőútvonalak, kockácatelemzés

A 360 fokos nézetet egy úgynevezett manővergenerátor segíti, egy új biztonsági funkció, amely egy szoftver segítségével minden forgalmi helyzetben képes felkutatni az ütközésmentes menekülési útvonalat. A rendszer, amely folyamatosan elemzi az autó környezetében található fenyegetéseket, automatikus fékezésre és kormányzásra is képes. A 360 fokos kamera és az úgynevezett manővergenerátor együttműködésének bemutatására a projekt során két tesztjárművet is elkészítettek.

Mérföldkő 2020-ra és sofőr nélküli autózás

– A Volvo kétségkívül az élvonalhoz tartozik, ha az innovatív aktív biztonsági kutatás-fejlesztésről van szó. A Non-Hit Car és a Truck projektekkel fontos lépést tettünk azon célunk felé, hogy 2020-ra egy halálos, illetve súlyos balesetet se szenvedjenek el új Volvo járművekben. A technológia továbbá fontos lépés a sofőr nélküli autózás eléréséhez is, amely képes lesz bármely szituációban automatikus fékezéssel és kormánymozdulatokkal elkerülni egy lehetséges ütközést. A Volvo célja, hogy megakadályozza a különböző balesetekhez vezető körülmények kialakulását. Azáltal, hogy előre haladunk, továbbra is olyan autókat fejlesztünk, amelyek alkalmazkodnak a sofőrök egyedi vezetési stílusához – fejti ki Anders Almevad a Volvo Carstól.

A Volvo előtt álló kihívások

A technológia még nem kész rá, hogy szériaérett biztonsági rendszerekben is alkalmazzák. Összevetve a személyautókban lévő jármű automatikával, sajátos kihívásokat jelent eme technológia kifejlesztése nehéz tehergépjárművekhez.

– A tehergépjárművek másfajta járművek, és nem ugyanúgy viselkednek a forgalomban, mint a személyautók. Például minden tehergépjármű terhelése különböző, nagy méretük nem teszi lehetővé, hogy hirtelen elkerülési manővereket hajtsanak végre, mint például egy ütközést megakadályozó gyors irányváltás. Ezért fontos, hogy a kutatás és a technológia fejlesztéskifejezetten teherautókat célozza – mondja Mansour Keshavarz.

Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedési és termékbiztonsági igazgatója: “A közlekedésbiztonsági víziónk az, hogy Volvo teherautók nem lesznek baleset részesei"

Carl Johan Almqvist szerint a piaci bevezetés 5-10 éven belül várható: "A fő egységek már léteznek, de még el kell végeznünk több tesztet annak érdekében, hogy a rendszer hiba nélküli működéséről meggyőződjünk. Ha sikerül megoldani ezeket a kihívásokat, akkor elérhetővé válik a tehergépjármű-balesetek nélküli jövő.”

A Non-Hit Car and Truck projektről:

• 2010 szeptemberében kezdődött a Volvo Cars Corporation-nel, az ÅF Group-pal, HiQ-val, Mecellel és a Chalmers University of Technology-val együttműködésben.

• A fő cél az volt, hogy olyan technológiát fejlesszenek ki, mely csökkenti a balesetveszélyt mind a személyautóknál, mind a haszongépjárműveknél, különösen azokra az esetekre fókuszálva, amikor a jelenlegi aktív biztonsági rendszerek nem elégségesek.

• A 2014 decemberében végetérő kutatás eredményei lehetővé teszik az új aktív biztonsági rendszerek fejlődését, melyek várhatóan 5-10 év múlva kerülnek kereskedelmi forgalomba a teherautókban.

A Volvo Trucks jelenleg elérhető aktív biztonsági rendszerei:

• Ütközés-figyelmeztetés vészfékkel – egy fejlett vészfékező rendszer korai ütközés-figyelmeztetéssel ellátva, segít megelőzni a figyelmetlenségből adódó súlyos baleseteket.

• Sávváltást támogatás – érzékeli a járműveket a holttérben az utas oldalon.

• Sávtartás támogatás – figyeli a teherautó helyzetét az úton. Ha azt érzékeli, hogy a teherautó sodródik vagy kitér a sávjából, figyelmezteti a gépkocsivezetőt, aki közbelépheta baleset elkerülése érdekében.

• Elalvás figyelmeztetés – figyelmezteti a fáradt gépkocsivezetőket és pihenést javasol.

Kiemelt Partnereink