Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A friss munkaerő titka: legyen élmény a munka
Aki nem veszi figyelembe az Y-generáció sajátos világlátását, életfelfogását, az lemarad a fiatal kollégákért zajló, egyre kiélezettebb versenyben.
Alig győzi szakportálunk megírni, melyik cég, melyik régió mennyi új munkatársat venne fel. Az első kérdés: honnan? A munkaerőpiac telített, virágzik a hiányszakmák piaca (a virágzás itt a hiányra vonatkozik, nem a piacra), a duális képzés és a „szakmaterelés” csak évek múltán fogja kifejteni hatását. De még az sem lesz megoldás, éspedig az elvándorlás miatt. Amit lehet ellensúlyozni, ám itt jön a második kérdés: hogyan?
Az elvándorlás, vagyis főleg a fiatalabb generáció külföldi munkavállalásának erősödése nem ma kezdődött. Napjainkra azonban kvázi divattá, legalábbis hétköznapi opcióvá vált, hogy már az egyetemet sem feltétlenül itthon kezdje meg az érettségit kipipáló ifjú, hanem mondjuk Bécsben. Vagy Londonban, esetleg Berlinben.
Ezt az elvándorlósdit viszont kár démonizálni. A fiatalok főleg azért mennek el, mert egyszerűen megtehetik, a társaik is mennek, és nekik ez már így természetes. Nagyobb a mobilitási hajlandóságuk, az ő világuk „összement” az idősebbek glóbuszához képest. Ráadásul sokkal kritikusabbak, mint felmenőik.
Ezen munkavállalói kör számára arra lejt a pálya, ahol jól érzik magukat, ahol ki tudnak bontakozni, ahol élményt is kapnak a fizetés mellé. A terepet pedig pillanatok alatt, pár kattintás és rövid csetelés alapján is képesek a maguk módján felmérni, anélkül, hogy besétálnának egy állásinterjúra. Nyilván nem minden feladat álommeló, de ha választhatnak A és B pozíció közül, aligha az unalmasabb munka felé fog húzni a többség szíve.
A járműipari mérnökhallgatók versenyei bizonyítják, hogy a tehetségek szívéhez az élményszerű kihívásokon át vezet az út |
Ez a helyzet pedig új stratégiára készteti a személyügyi szakembereket, akik számára – remélhetőleg – nem újdonság, amit leírtam. Nyilván egy nagyobb vállalat néhány csettintés alatt nem válik hatalmas ipari játszótérré, de ha egy kis fílinget tud egy cég belevinni a dolgos ügymenetbe, éspedig rendszerszinten, azzal már fontos lépést tett az ifjú kollégák megszerzése, megtartása terén.
Nézzük csak meg az alábbi videót! Nincs benne semmi különös: új technológiát tesztelnek, elektromágneses katapult hatékonyságát ellenőrzik. De hogyan teszik ezt? Játékosan: 4 tonnás járműszerkezeteket csúzliznak a tengerbe, és képesek az egészről még videót is közzétenni a világhálón. Látszólag jó móka, ám ha egy fiatal épp ilyesmi pályára készül, akkor a derűs videó komoly pályaorientációs jelleget is kap.
Működhet-e a logika ugyanígy a gépiparban, az alkatrészgyártásban, a logisztika terén? Nem hiszem, hogy ne lehetne bárhol alkalmazni a friss, érzelemmel is operáló szemléletet, ami ráadásul az adott cég ablakain is üde szellőket fújhat be. Merthogy a járművek vásárlói is egyre inkább élményautót keresnek, amit a precizitást, minőséget fel nem adó élménycégek tudnak leginkább megalkotni.
Játékra fel!