Techtogether Kenguruk, megakamionok, trópus vár a kecskemétiekre

Kenguruk, megakamionok, trópus vár a kecskemétiekre

autopro.hu/B.Cs. | 2015.06.01 11:55

Kenguruk, megakamionok, trópus vár a kecskemétiekre

A Kecskeméti Főiskola a Megameterrel már nevet szerzett magának az energiahatékony járművek versenyén. Ezúttal a napenergiával kísérleteznek, átszelik Ausztráliát. Sorozatunk első részében Kutasi Zoltán csapatkapitány a verseny részleteiről számol be.

Hirdetés

- Mi a verseny lényege? Milyen távot, milyen feltételeket kell teljesíteni?
- A World Solar Challenge verseny az energiatakarékosságról, a jármű üzembiztonságáról és a csapat kitartásáról szól. Az utat kizárólag a napenergia felhasználásával kell megtenni. A versenyt 2015. október 18-21. között rendezik Ausztráliában, erre már sikeresen regisztráltunk. A verseny a gépátvétellel kezdődik, ahol műszaki vizsgán mennek át a járművek és rendszámot kapnak. A Darwin-Adelaide közti 3020 kilométert négy nap alatt a lehető leggyorsabban kell megtenni közúton. A versenyt az a csapat nyeri, amelyik a leghamarabb ér Adelaide városába. Reggel 8-tól este 5-ig (2x30 perces pihenővel) lehet hajtani a járművekkel, majd a sivatagban letáborozva másnap folytatódik a küzdelem. Nappal a pilótafülkében 50 °C fölötti a hőmérséklet, légkondi nincs, mert minden energiát a jármű hajtására fordítunk. A járműveket folyamatosan ellenőrzi a járműbe beépített műholdas tachográf, valamint a követő személykocsiban ülő versenybíró.

- Milyen követelményeknek kell megfelelniük a csapatoknak és a járműveknek? Melyik ezek közül a legnehezebb?
- Mivel a napelemes járművek közúti forgalomban 90 kilométer/órás átlagsebességgel haladnak, így a legfontosabb követelmény a biztonság. A versenyregisztrálás egy szigorú, négyfordulós műszaki dokumentációból áll. Mi már az első dokumentumcsomagot leadtuk határidőn belül. Ebben részletesen bemutattuk a teherviselő elemek statikai szimulációit, az akkumulátor gyártótól származó hivatalos adatlapokat, a teljes elektronikai rendszer struktúráját, szakértői véleményeket stb.

MegaLux

A tervezés első pillanatától figyelembe kellett venni a szabályzatban leírtakat. Ezek már a koncepcionális terveknél is megjelentek, hiszen a napelemek teljes megengedett területe mindössze hat négyzetméter, ami az autó kialakítását erősen befolyásolta. A legnagyobb kihívást azonban a saját követelményeinknek való megfelelés jelentette. Alapvetően a legjobb hatásfok elérése volt a célunk, amit igyekeztünk megvalósítani súlycsökkentéssel, az áramlási veszteségek csökkentésével, jó hatásfokú napelem cellákkal és saját tervezésű járművezérlővel.

- Miért pont Ausztrália? Mit tartogat a táv a versenyzők számára? Mire kell felkészülni?
- A World Solar Challenge versenyt a páratlan években Ausztráliában, a párosakban Dél-Afrikában rendezik. Az ausztrál kontinens éghajlati viszonyai igazi kihívást tartogatnak, hiszen az északi trópusi éghajlatot a déli sark felé haladva felváltja a félsivatagi, míg Adelaide-ben már mediterrán éghajlatra kell számítani. Nekünk idegen, hogy a Stuart Highway-en mindennaposak a kenguru balesetek. Nagy kihívást jelent majd, hogy kisebb vonatszerelvény hosszúságú pótkocsis kamionok közlekednek nagy sebességgel.

- Hogyan oldják meg a versenyhez szükséges logisztikai feladatokat? Miként jut el a jármű, a felszerelés és a csapat a világ másik végére? Hogyan zajlik majd a verseny?
- Szükségünk lesz egy kifejezetten a MegaLuxra méretezett utánfutóra. Ebben fog kihajózni a napelemes jármű a szükséges szerszámokkal, pótalkatrészekkel és a csapat ellátásához szükséges felszereléssel. Az áthajózás és a vámkezelés 1,5 hónapig tart. A csapat együtt fog Darwinba kirepülni, több interkontinentális átszállással. A nyolcórás időeltolódással, a vámolással, a helyszíni regisztrációval, gépátvétellel, a teszteléssel és a versenyre való maximális ráhangolódással számolnunk kell. A verseny október 18-án kezdődik. Ezt megelőzi még egy időmérő edzés, ahol a csapatok megkapják az indulási sorrendet.

3020 kilométer a táv


- Kik a támogatók? Milyen támogatásokra van még szüksége a csapatnak?
- Elsődleges támogatónk a Kecskeméti Főiskola GAMF Kara. Iskolánk szakmailag és anyagilag is nagy segítséget nyújt, a csapat a főiskola teljes infrastruktúráját használhatja. Számos kecskeméti vállalat lát fantáziát a vállalkozásunkban, amiért nagyon hálásak vagyunk. Az utánfutó gyártásában hatalmas segítséget jelentett az Autoflex-Knott Kft. készségessége. A futóműalkatrészeket a Dextron Kft.-nek köszönhetjük, de az RS 50 százalékos árkedvezménye az elektronikai termékekre is sokat lendített rajtunk. Jelentős anyagi támogatást kaptunk Kecskemét önkormányzatától, a HungaroControltól és a Freundenberg Simmerringe Kft.-től, és elkötelezett támogatónk régóta az Industrieplan. Költségvetésünk két részre osztható: a jármű fejlesztési és gyártási költségei, illetve a csapat és a jármű Ausztráliába történő kijutása, kinn tartózkodás, szállás és ellátás költségei. A jármű megépítésére rendelkezésünkre áll a teljes összeg, támogatóink segítségét még a tényleges megvalósuláshoz várjuk, azaz a kiutazás és a kinn tartózkodás költségihez.

Kész az utánfutó is


- Mit várnak a versenytől? Mit szeretnének bizonyítani? Hányadik helyezés a cél?
- Hatalmas tapasztalat már az előkészülési fázis is, hiszen megismerkedhetünk azzal, hogy áll össze műszakilag, gazdaságilag és szervezési szempontból egy ilyen munka. Büszkék vagyunk arra, hogy mint első magyar versenyzők fogjuk képviselni Magyarországot, Kecskemétet és a Kecskeméti Főiskolát ezen a színvonalas és rangos világversenyen. A mezőny nagyon erős, hiszen vannak egyetemek, akik már több mint 10 éve versenyeznek és több napelemes autót megépítettek. Elsődleges célunk műszaki hiba nélkül végigmenni a 3020 kilométeres távon, és megmutatni a világnak, hogy a Kecskeméti Főiskola mérnökhallgatóiból és oktatóiból álló csapat mire képes.

Az első magyar csapat a verseny történetében
Hirdetés

Kiemelt Partnereink