Techtogether Járműipari karriert építeni itthon? Miért ne?

Járműipari karriert építeni itthon? Miért ne?

Pardavi Mariann | 2016.05.10 08:22

Járműipari karriert építeni itthon? Miért ne?

Nagy figyelmet kapott az elmúlt hetekben az Amber One projekt, ami az első magyar könnyűszerkezetes elektromos sportautóként szerzett ismertséget a hazai járműiparban. Szigeti Márkkal beszélgettünk, a fejlesztés vezetőjével, akit már egyetemi évei alatt is újító szelleméről ismertek. Ő volt ugyanis, aki 2008-ban csapatkapitányként életre hívta a győri Széchenyi István Egyetemen a motorfejlesztő hallgatói teamet.

Hirdetés

– Műszaki informatikusként kezdtél a Széchenyi István Egyetemen és kellett pár félév, mire megtaláltad azt, ami igazán testhezálló neked. Hogyan indult el az egyetemen a motorépítés ötlete?
– A frissen alakult Audi Hungaria Belső Égésű Motorok Tanszék meghívására a bécsi Formula Student csapat kiállította a járművet az egyetemen, akkor figyeltem fel egy plakátra az aulában, amin versenyre toborzott a tanszék tagokat. Első pillanatban tudtam, hogy ez kell nekem! Az autósport mindig is vonzott, ráadásul nagyon szerencsésen alakult, ugyanis akkor kezdtük el, mikor időm is volt rá elég. Először a tanszékkel ültünk le megbeszélni, hogyan is kellene nekiállni ennek a projektnek, és néhány egyeztető tárgyalás után indítottak útnak minket. Úgy dolgoztunk egyre önállóban, hogy támogatásukra és a szakmai segítségükre mindig számíthattunk.

– A Formula Student csapatok úgy épülnek fel akár a vállalatok: minden tagnak megvan a maga feladata a szakának megfelelőnek. Milyen szereped volt az elindulásban?
– Eleinte mindenki nagyon bizonytalan volt, nem tudta, mit kellene tennie. Én aktivizáltam magam és pár lelkes társammal együtt megtettük azokat az alap lépéseket, amik ahhoz kelletek, hogy egyáltalán csapatról beszélhessünk. Ezután aztán úgy alakult, hogy engem választottak egyhangúan a többiek az alakuló közgyűléskor csapatvezetőnek.

– Mi történt ezután?
– Nagyobb lendületet kapott a munka és elkezdtük feltérképezni a helyzetünket, meghatározni a reális célokat, és így tovább. A többi FS csapattal ellentétben ugyanis mi nem járművet fejlesztettünk, hanem erőforrást más teamek számára, és ez egy teljesen ismeretlen terület volt. A csapatok a kereskedelmi forgalomból szerzik be motorjaikat, amik nem a versenysorozat keretei közé lettek kifejlesztve. Ezek az erőforrások aztán (a szabályok korlátozásai miatt) csak jelentős átalakítások után válnak számukra igazán használhatóvá, így ezek a motorok általában túlsúlyosak és a sorozatba nem éppen ideálisak. Mi arra tettünk kísérletet, hogy ezt a tátongó űrt és kínálkozó lehetőséget betöltsük, vagyis beszállítókként fogtunk a munkához. A kezdeményezés azért is volt különleges, mert Európában elsőként Magyarországon fejlesztettünk erőforrást erre a versenyre. Ez a tevékenység összecsengett a főtámogató Audi Hungaria igényeivel is, hiszen nem sokkal előttünk alakult meg a Belső Égésű Motorok Tanszék, azzal a céllal, hogy minél több, gyakorlati tapasztalattal rendelkező motorfejlesztő mérnököt képezzen az egyetem. Az up-to-date gyakorlati tudás megszerzésére pedig igencsak jó lehetőséget adott a SZEngine.

– Mi adta a projekt nehézségét?
– Nekünk nemcsak jó motort kellett fejleszteni, hanem ehhez biztosítani kellett az anyagi feltételeket, a csapat jogi hátterét, tudnunk kellett prezentálni és a többi. Fogalmuk sem volt az induláskor, hogy ilyen kemény fába vágjuk a fejszénket! Bár folyamatosan volt támogatásunk, de nem állt rendelkezésre olyan műszaki leírás, ami megmutatja, hogy kezdőként mit hogyan kell tenned ahhoz, hogy a nulláról kifejlessz egy versenymotort a Formula Studentbe. Mindent magunknak kellett kitapasztalni. Egy belső égésű motornál pedig nincsen félrebeszélés: vagy megtervezzük rendesen, vagy egész egyszerűen nem fog megfelelően működni.

Moveo

– Mi tetszett meg az ötletben?
– Az tetszett meg benne, hogy valami komoly műszaki tartalommal rendelkező új dolgot építhetünk fel, egy járatlan ösvényt kellett kitaposni, amiben sok téren kipróbálhattam magam, miközben jól jár az egyetem, a cégek és persze a hallgatók is. A csapat logójának hármas felosztásával is azt akartuk mutatni, hogy a szereplők ebből kizárólag profitálhatnak. Win-win-win szituáció mindhárom félnek.

– Ennyi idő elteltével hogy látod: hogyan profitáltál ebből?
– Számtalan dolgot sorolhatnék itt fel, néhány lényeges ezek közül: hogyan kell időprés alatt dolgozni, itt tanultam meg, hogyan kell csapatot irányítani, motiválni, segítséget kérni és szinergiákat, jó együttműködéseket kialakítani. Az is hatalmas löketet adott, hogy az Audi Hungaria volt – és ma is – a csapat főtámogatója. Akkoriban úgy éreztük, egy elit csapat részesei vagyunk. Természetesen mivel kezdők voltunk, hibákat is követtünk el, ezek azonban sok mindenre megtanítottak és szintén profitáltam ezekből is. Azt mondhatom, hogy szerencsésebb volt ezeket a hibákat és kríziseket megélni ebben a burokban és tanulni belőlük, mint később már nem egyetemi körülmények között, ahol biztosan jobban büntették volna az embert a hibák.

– Később el is helyezkedtél az négykarikásoknál. Hogyan alakult a szakmai karriered?
– A motorfejlesztés területére kerültem, ahol akkor induló fejlesztési projektben kezdtem el dolgozni, nagyon jó volt a környezet és inspirált a szakmai kihívás is, illetve így utólag a járműipari fejlesztésekkel kapcsolatos számos alapot ott tanultam meg, sajátítottam el. Ezekért a tapasztalatokért mindig is hálás leszek, mert biztos és használható alapokat adtak. Azonban már a Formula Student alatt is a győri élettel párhuzamosan a magánéletem és a barátaim nagy része a fővárosba kötött, ezért hosszú dilemmázás után Budapestre költöztem. Aztán egy köztes állomás után kerültem ahhoz a céghez, ahol a cél egy összecsukható robogó kifejlesztése volt. Ezt a járművet arra találtuk ki, hogy rövid távú utakat környezetkímélően lehessen megtenni. A Moveo csúcssebessége 45 kilométer óránként, egy feltöltéssel pedig akár 50 kilométeres távolságot is képes megtenni. Az üzemeltetési költsége emellett egészen csekély, kevesebb mint egy forintba kerül egy kilométer megtétele. A robogó megtervezése és kivitelezése felfogható a teljes mértékben magyar fejlesztésű elektromosautó projekt előszobájának is.

– Mit érdemes tudni az autóról?
– Az Amber One célja egy karbon kompozit utascellás, elektromos kerékagymotorral szerelt prototípus jármű megtervezése és a hozzá tartozó platform megépítése volt, elsősorban kutatási célból. Fontos szerepet játszott az alacsony tömeg, a nagy teljesítmény, a megfelelő járműdinamika, valamint a körülményekhez képest a biztonsági előírások betartása. Ez a projekt bekapcsolta nálam ugyanazt a lelkesedést, mint amit a motorfejlesztő csapat kezdetekor éreztem. Rekordidő alatt készült el, mindössze 12 hónap alatt – hasonlóan a SZEngine-hez, ez esetben is a nulláról kezdtünk mindent. Eldördült a startpisztoly, onnantól kezdve pörögtek az események. Mivel ennyire rövid idő állt rendelkezésünkre, folyamatosan az lebegett a szemünk előtt, hogy nem hibázhatunk egyszer sem, mert elég egy hiba és összeborul minden.

Amber One

– Milyen párhuzamot tudsz vonni a projekt és a SZEngine között?
– Ahogy az egyetemen, úgy itt sem volt csapat, a tagok, illetve a munkatársak toborzása is az én feladatom volt. Persze lényeges az is, hogy hiába dolgoznak közösen egy kreatív mérnöki feladaton jó szakemberek, attól az még nem feltétlenül csapat. Emiatt a fejlesztő gárdát úgy kellett kialakítani, hogy hatékonyan tudjunk együtt dolgozni. Az élet úgy hozta, hogy projektben résztvevők nagy része a Budapesti Műszaki Egyetem formulaautó-építő csapatából került ki. A BME FRT keménymagja alkotta lényegében az Amber One team hardcore fejlesztőcsapatát. Közös vonás még, hogy mindkét esetben egy nagyon innovatív ötlet áll a fókuszban, amit a támogatókkal, beszállítókkal közösen kellett megvalósítani, illetve az elején szinte lehetetlen küldetésnek tűnt az előttünk álló feladat, de ennek ellenére hittünk benne és sikerrel jártunk.

– Az Amber One száz százalékig magyar elektromos autó. Fontos számodra a hazai vonal, vagy külföld is szóba jöhet?
– Fontos, hogy itthon alkothassak valami újat, innovatívat, amiben van kihívás és inspirál, nem szeretném elhagyni a hazámat. Úgy gondolom, lehetőségek itthon is léteznek és megvannak a feltételek ahhoz, hogy egy jó ívet lehessen befutni. A járműipar és a hozzá kapcsolódó beszállítók megfelelő lehetőségeket adnak ehhez. A mindenkori kormányzat pedig remélhetőleg támogatja azt, hogy olyan hazai járműipari fejlesztések jussanak forráshoz és valósulhassanak meg, amik valóban innovatívak és nagy hazai hozzáadott értékkel exportképes termékeket állítanak elő, ami által idehaza tarthatók az ifjú tehetséges, csiszolódó gyémántok.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink