Techtogether Hangvezérlés, új, takarékos motor, okos megoldások – így készül a győri csapat Londonba

Hangvezérlés, új, takarékos motor, okos megoldások – így készül a győri csapat Londonba

Pardavi Mariann | 2016.05.24 06:41

Hangvezérlés, új, takarékos motor, okos megoldások – így készül a győri csapat Londonba

Idén június 30-án rajtolnak el Londonban az energiatakarékos járművek a Shell Eco-marathon Europe versenyen. A verseny célja, hogy egy liter üzemanyag felhasználásával a lehető legtöbb utat tegyék meg a hallgatók járművei. Jópár magyar csapat is indul, ezúttal a győriek felkészülését néztük meg. Zámbó Zoltánnal, a SZEnergy Team csapatkapitányával beszélgettünk.

Hirdetés

– Legutóbb arról beszéltünk, hogy idén saját tervezésű motort építetek a járműbe. Hogy állnak a fejlesztések?
A motor egyedisége miatt sok probléma merült fel. Erre szokták azt mondani, hogy a papír mindent elbír, így több módosítást eszközölve május első hetében készült el a motor, mely ezt követően kerül fel a fékpadra.

– Említetted, hogy megújulnak a jármű kerekei, a teljes futómű, a telemetria és vezető asszisztens rendszer és az elektronika jó része is. Megvalósultak ezek a tervek?
Igen, büszkék is vagyunk rá, hogy ezen a téren felül is múltuk a terveinket, hiszen a kommunikáció az eszközök között a duplájára gyorsult, automata gyorsítórendszer került a programba, amivel 20 százalékkal kevesebb energiát fogyasztunk gyorsításkor. Ezen felül az informatikusaink megleptek minket egy hangvezérléses fedélzeti számítógéppel, megkönnyítve ezzel a pilóta dolgát a verseny közben. Rengeteg segítséget kaptunk ehhez a Járműipari Kutatóközponttól.

– Min dolgoztok jelenleg?
Jelenleg a legnagyobb erőforrásokat az autó felkészítése köti le, de emellett az önhordó, monocoque karosszériát is előkészítjük a gyártásra, ugyanis szeptembertől szeretnénk elindítani a gyártás előkészítését, majd ezt követően magát a gyártást is.

– Mit kell még megvalósítani, hogy el tudjatok indulni Londonba?
Elsősorban az autó összeszerelése, közben pedig a kiutazás teljes leszervezése a feladatunk. Az idei évben ezen felül két hajtásláncal készülünk, melyeket a fékpadi tesztek után élesben is szeretnénk a verseny előtt kipróbálni.

– A cél, hogy dobogóra álljatok idén. Mit gondolsz, a jármű jelenlegi állása szerint erre mekkora az esély?
A tavalyi évben is a dobogóra állás volt a cél, ezt idén sem adtuk lejjebb, rengeteget készültünk és a karosszérián kívül szinte az egész autó megújult. Az év eleje óta szimuláljuk az AVL és az IPG szoftverei segítségével a Londoni körülményeket. Itt megjegyezném, hogy a korábbi évek adatai alapján a jármű modellje olyannyira pontos, hogy ugyan azokkal a paraméterekkel szimulált rotterdami pálya és a valós eredmények között csupán 4 százalékos különbség van.

Kiemelt Partnereink