Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Így térülhetnek meg az elektromos targoncák
2024.04.24 12:23A Siemens bemutatta a Depot360 nevű flottatöltési szolgáltatását
2024.04.24 10:19Kis termék irreálisan nagy dobozban? Az MI ezt is segít elkerülni
2024.04.24 09:24Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hamarosan fékpadra kerül a Cápák motorja
Tavaly azt ígérte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Shell Eco-marathon versenyre alakult csapata, hogy idén saját motorral küzdenek meg a fogyasztási versenyen. Megnéztük, hol tart az ígéret, Pfeiffer Norberttel, a GSZK Shark Team műszaki vezetőjével beszélgettünk.
– A korábbi interjúban elhangzott, a 2015-ös Shell Eco-marathon a tapasztalatszerzés miatt fontos elsősorban a csapatnak. A megmérettetés célja, hogy a résztvevők egy liter üzamanyagból a lehető legnagyobb távolságot tegyék meg. Milyen tapasztalatokat szereztetek a versenyen?
– Egyrészt megfigyeltük a verseny menetét, ami fontos a mért körök megtételének szempontjából, valamint figyeltük a versenyt befolyásoló tényezőket, hogy az idei futamra megfelelően felkészüljünk. Megnéztük a saját kategóriánk versenyautóit, azok motorjait, illetve vizsgáltuk a csapatok technikai felkészültségét.
Ezzel a járművel álltak rajthoz tavaly |
– Milyen célokat tűztetek ki idén?
– Az első cél egy teljesen új autó megépítése. Emellett szeretnénk egy értékelhető adatokat biztosító tesztidőszakot teljesíteni, ahol motort, autót és pilótákat tesztelhetünk. A versenyen pedig szeretnénk elérni, hogy a mért körünk eredménye a legjobb négyben legyen.
– Hogy áll a motor? Milyen technikai paraméterei vannak az erőforrásnak?
– A motor fejlesztésével az ütemtervünkhöz képest néhány héttel le vagyunk maradva, de ezzel együtt még időben el tudunk készülni. A koncepcióját tekintve egy 80 cm3-es, egyhengeres, hűtés nélküli, közvetlen befecskendezéses szívó dízelről beszélünk. Figyeltünk a tömeg minimalizálására és a termikus veszteségek csökkentésére.
Az új modell terve |
– Mi változott a járművön?
– Lényegében minden. Teljesen új koncepcióval indulunk a londoni versenyen. Alapjaiban gondoltuk át az autó koncepcióját, így változott a karosszéria felépítése, más jellegű a futómű, a kormánymű és hajtáslánc, illetve a legfontosabb az egyedi tervezésű motor. A legnagyobb kihívás befejezni az autót időben, hogy eleget tudjunk tesztelni és a pilótáink is felkészülhessenek. Ráadásul azt se felejtsük el, hogy ez egy hallgatói csapat: eleget kell tenni az egye-temi teendőknek, és emellett kell tartani az ütemtervet.
– Min dolgoztok jelenleg?
– Jelenleg a gyártási folyamatokat menedzseljük, ami az alkatrészrajzok készítésétől az anyagbeszerzésen át, a konkrét alkatrész gyártásáig terjed. Emellett ellenőrizzük a terveket, előkészítjük az összeszerelést és a tesztelést.
– Milyen cégek támogatják a csapat munkáját?
– A csapat munkáját alkatrészgyártással a Fogaskerékgyár Kft., a Repszer Kft. és VTES Kft. támogatja. A C3D Kft. szoftver liszenszekkel és online tárhellyel segítette a tervezési folyamatot. Az autó elektronikája az FDH Kft. és az Eurocircuits Kft. által biztosított alkatrészeknek és gyártásnak köszönhetően készül el. A szénszálas karosszériát a Zivatarworks Bt. készíti, továbbá tömítő- és ragasztóanyagokat a Henkel Magyarország Kft. biztosítja számunkra. A pilótáknak szükséges felszereléseket pedig a Versenyfelszerelés.hu támogatásából kapjuk meg. Emellett új szponzorainkat most keressük, mivel mostanra kész tervekkel és futó alkatrész-gyártásokkal rendelkezünk. Azt, gondoljuk, így az egyes cégek szívesebben szponzorálják a csapatot.
Szélcsatorna-teszt |