Az 1997-ben bemutatott DAF 95XF még abban az évben elnyerte a Truck of the Year 1998 címet. Utódja, az XF95 2002-ben váltotta elődjét a holland gyártó kamionpalettájának élén. Ebben az évben azonban az új Iveco Stralis megelőzte a versenyben a DAF üdvöskéjét, így a 2003-as év kamionja választáson az XF95-nek meg kellett elégednie a második hellyel. Nem sokat tétlenkedtek hát a mérnökök, gyorsan megalkották az XF95 nagytestvérét, az XF105-öt, amelyet 2005 végén a nagyközönségnek is bemutattak. 2006 első negyedévében aztán elkezdődött a sorozatgyártás. A pár hónapos csúszás miatt az XF105 már csak a 2007-es év kamionja választáson indulhatott, amit a Renault Premium Route, a Volvo FL, valamint az FH16 előtt meg is nyert. Még ebben az évben – 2006 októberében –, másfél év párhuzamos forgalmazás után leállították az XF95 gyártását, így a 105 vezető szerephez jutott a DAF-nál.
A Super Space fülke mellett új, az Euro 5-ös és EEV normákat is teljesítő, a korábbiaknál nyomatékosabb motorokkal mutatkozott be az XF105. Az XF95 430 lóerős, 1950 Nm leadására képes motorja helyett, az XF105 410 lóerejéhez 2000 Nm társult. Ugyanígy az erősebb változatnál a 480 lóerőt 460, a 2100 Nm-es nyomatékot 2300 Nm váltotta. De mi változott azóta? Mit tesz a DAF annak érdekében, hogy az élmezőnyben maradhasson? Az XF105-be választható legerősebb, az Euro 5-öt kezdetektől teljesítő, majd EEV-s szintre emelkedő MX motor 510 lóereje és 2500 Nm-e ma már nem hozza lázba a vásárlókat. A DAF fejlesztői már az XF105 bemutatása óta ígérik az 560 lóerős MX motort, amit – ha elkészül – az amerikai piac igényei szerint, a többi DAF fejlesztésű motorhoz hasonlóan Paccar felirattal forgalmaznak majd, és a tengerentúlon is beszerelik a Peterbilt és Kenworth kamionokba. Erről a motorról azonban továbbra is csak álmodozhatunk. A kínálat egyelőre háromtagú maradt.
Ugyanúgy változatlan a ZF AS-Tronic tizenkét fokozatú automatizált váltó, amely 2000 eurós felárért kapható az XF105-höz. A forgó- és bajuszkapcsolóval vezérelhető egység részesedése a legnagyobb DAF kamionok eladásában a pár évvel ezelőtti 10 százalékról az elmúlt években 90 százalékra nőtt. Ez az igen magas érték valószínűleg a flottavásárlók specifikációinak tudható be, mivel ezen a téren a reális részesedés pillanatnyilag 30-40 százalék szokott lenni. A DAF-hoz háromféle előre beállított programmal kapható az AS-Tronic. A terepre és a hosszú távú fuvarozásra optimalizált kivitel teljesen hétköznapinak számít, rendelhető azonban egy külön program a folyadék- szállító kamionokhoz is. A különleges szoftver a lehető legnagyobb mértékben igyekszik csökkenteni a váltás által keltett hullámzást a tartályokban.
A tizenhat fokozatú kézi váltós verziókat leggyakrabban retarderrel kiegészítve rendelik meg az XF105 vásálói, ami a billencses kivitelek jellemző felszereltsége. Az automatizált váltóhoz is rendelhető retarder, a vásárlók legtöbbször mégis megelégednek a DAF motorok erősített motorfékével, az MX motorfékkel. Ez a hidraulikus működtetésű rendszer 2100-as percenkénti fordulatnál 320 kW teljesítménnyel lassítja a szerelvényt, de még 1500-as fordulaton is 200, 1100-nál pedig 120 kW felemésztésére képes. A DAF által fejlesztett 12,9 literes MX motorok élettartama az első nagyjavításig akár 1,6 millió km is lehet, míg olajcsere-intervallumuk távolsági fuvarozásban 90-150 000 km, terítőfuvarozásban 50-100 000 km, építési munkáknál pedig 30-60 000 km. A váltóegységek és a differenciálművek olajcseréje szintén felhasználási terület szerint változó, 180-540 000 km-ig terjedhet.
A DAF az MAN-hez és a Mercedeshez hasonlóan ACEA E6-os, alacsony hamutartalmú olajat ír elő az XF105-höz. Az olaj hamuképzésének közel 50 százalékos csökkenését az adalékok és a kopásgátló összetevők arányának módosításával tudják elérni a gyártók. Erre azért van szükség, mert az Euro 1-es norma óta az MX motorok felső gyűrűhornya jelentősen közelebb került a dugattyú felső pereméhez, így annak hőmérséklete a korábbi 240-250 Celsius-fokról 320 Celsius-fok fölé emelkedett. Emiatt a technológiai változás miatt kénytelen magasabb elvárásokat támasztani a motorolajokkal szemben a DAF. Az elmúlt években az OMV-vel majd a Castrollal is kötött kenőanyagszállítási szerződést a holland gyártó magyarországi képvislete, ám 2010-től már nemzetközi viszonylatban és Magyarországon is a saját márkájú kenőanyagait ajánlja kamionjaihoz a cég. Így elmondhatjuk, hogy a DAF XF105 legnagyobb újdonsága a kenőanyag, amely lehetővé teszi a maximális élettartam elérését, mert a DAF szerint az XF sorozat a túlélésre született.