Szolgáltatók Kilián Csaba: nagyvállalatok fejlődése a kkv-kat is helyzetbe hozza

Kilián Csaba: nagyvállalatok fejlődése a kkv-kat is helyzetbe hozza

Pardavi Mariann | 2015.11.24 11:32

Kilián Csaba: nagyvállalatok fejlődése a kkv-kat is helyzetbe hozza

Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) ügyvezető főtitkára értékelte az elmúlt időszakot a számok nyelvén.

Hirdetés

– Hogyan értékelné a hazai járműipar helyzetét?

A magyar járműipar teljesítménye olyannyira jelentős, hogy a másik húzóágazatnak tekinthető gyógyszeriparnál nyolcszor nagyobb tevékenységet folytat. Ha az ötven legnagyobb exportőr céget nézzük, kijelenthetjük, hogy ennek csaknem fele a járműiparhoz köthető. A járműipar szerepe a magyar gazdaságban 28 százalékra nőtt: ez tíz évvel ezelőtt csak 16 százalékot tett ki. Ebben nagy szerepe volt a hazai OEM-eknek, hiszen az elmúlt években jelentős beruházások valósultak meg. Ennek az eredménye, hogy a magyar járműgyártás teljesítménye hozzávetőleg 3600 milliárd forintot tett ki.

– Milyen jövőt jósol a magyar iparnak?

Továbbra is van növekedési potenciál a hazai cégekben: például a kecskeméti Mercedes hatalmas területet vásárolt meg, melyet még nem épített be teljesen, ez a következő években fog csak megvalósulni. Ez a fajta beruházási hullám igaz a többi OEM-re is. Ezeknek a vállalatoknak a fejlődése révén a beszállítók is hasonló folyamaton mennek keresztül. A beruházások eredményeképpen természetesen megfigyelhető egy jelentős növekedés a gyártott járművek, motorok darabszámát illetően: 2013-ban 312 851 jármű gördült le a gyártósorainkról, amely 2014-re 7 százalékos pluszt ért el, 431 936 darabot. Hasonlóan teljesített a motorgyártás: 9 százalékos emelkedéssel 2 405 670 darabra nőtt 2014-re az egy évvel ezelőtt regisztrált 2 280 000 erőforrás.

– Mennyiben járultak hozzá ezekhez az eredményekhez a MAGE tagvállalatai?

Összességében a MAGE tagvállalatai a magyar teljes járműipari teljesítményhez 80 százalékban járulnak hozzá. A MAGE-tagok a magyar járműipari export 93 százalékát produkálják, míg a beruházásokból és K+F tevékenységekből szintén 90 százalékban veszik ki a részüket. Évente több mint 2 milliárd eurót fektettek be az elmúlt két évben a tagvállalataink a hazai gyáraikba.

– Hogyan segít ebben az egyesület?

Hasonló növekedési potenciál jelenleg is megfigyelhető, mivel több jelentős beruházás van előkészületben és ez az emelkedés magával húzza a kis- és középvállalkozásokat is. A kkv-k fejlődése egyébként is kiemelt feladata az egyesületnek. Összesen 17 autóiparhoz köthető vállalat állapodott meg a kormánnyal, ebből 15 MAGE-tag: a stratégiai megállapodások egyik kulcspontja a beszállítók, így a kkv-k fejlesztése. Az egyesület másik fontos feladata, hogy segítsük a további beruházások letelepedését Magyarországon: ha külföldi nagyvállalatok új telephely kialakításán gondolkodnak, hazánkat elsők között vegyék számításba. A versenyképesség kérdése ebben továbbra is kulcsfontosságú. Ezen a területen hazánk továbbra is számos előnnyel rendelkezik többek között központi elhelyezkedés, kiváló infrastruktúra, minőségi munkaerő, magas termelékenység, költséghatékony gyártás, fejlett beszállító ipar, rugalmas munkajogi szabályozás. A bővülő termelés egyre magasabb hozzáadott értéket teremt és megfigyelhető, hogy a MAGE tagvállalatai között egyre több olyan nemzetközi cég van, amelyik a gyártás mellett a kutatás, fejlesztést is áthelyezte Magyarországra. Egyre szorosabb együttműködés alakul ki a Tier 1-3 cégek között elősegítve a kkv-k innovációs és fejlesztési képességeinek javítását.

Kiemelt Partnereink