Trend Egyre reálisabb a közösségi autózás

Egyre reálisabb a közösségi autózás

autopro.hu | 2014.12.10 05:25

Egyre reálisabb a közösségi autózás

Budapesten is van már autómegosztó, Milánóban fizetnek, ha otthon hagyjuk az autót, Londont meghódíthatja a BMW, Amerikában Ferrarin is lehet osztozkodni.

Hirdetés

Nem tűnik tiszavirág életűnek a carsharing, vagyis az autómegosztás koncepciója. Olvasóinknak aligha kell bemutatnunk a szolgáltatást, hiszen bőven írtunk már róla. Úgy látjuk, amolyan sebbességváltáshoz érkezett a rendszer, ugyanis a kísérleti projektek után lassan már egymással versenyeznek a márkák és kölcsönzők duettjei a felhasználókért.

Kicsi piros autó - vajon átváltanak-e rá az olaszok?

Milánóban mindenképp így van, hiszen a Car2Go mellett egy éve megjelent az Eni olajcég Enjoy nevű kezdeményezése, amelynek nyomán több száz piros Fiat 500-as lepte el az észak-olaszországi nagyvárost. Ezeket az autókat ráadásul nem kell adott telephelyre visszavinni, bizonyos körzeten belül szinte bárhol lerakhatók, de leginkább az Eni benzinkutakon. Rómában és Firenzében is működtetnek azóta hasonló szolgáltatást, a tervek szerint Nápolyt is meghódítanák.

Az új trend természetesen azért képes hódítani, mert választ kínál egy adott mobilitási problémára, tundiillik a nagyvárosok közlekedési anomáliájára. Az említett Milánóban, úgy tűnik, több szolgáltató jelenléte sem hozott hatásos változást, ezért a nagyváros vezetése csavart egyet a történeten. A telemetriát hívták segítségül, s néhány partnerrel összefogva olyan hálózatot építettek ki, amely a „kapcsolatban lévő autó” (connected car) technológiája mentén ellenőrzi, vajon használja-e a tulajdonos az autóját, vagy sem. Ha pedig az illető munkanapokon 7:30 és 19:30 között otthon hagyja az autóját, SMS-ben egy elektronikus tömegközlekedési jegyet kap, 1,5 euró értékben. A „Park Your Car and Go Public!” leginkább kísérletnek nevezhető, főleg annak ismeretében, hogy az olaszoknál az autó szinte családtag, ez a kötődés a kultúrájuk része, még Marco Percoco szerint is, aki a milánói Bocconi egyetem adjunktusa, szakterülete pedig a közlekedési közgazdaságtan.

A DriveNow töltené be a Car2Go által hagyott űrt Londonban

A britek szintén eléggé ragaszkodnak a saját autójukhoz, a Car2Go rendszert üzemeltető Daimler legalábbis erre hivatkozva szüntette be mintegy fél éve a közösségi autós szolgáltatást Londonban. A tulajdonlás mellett azonban a minőség, a vezetési élmény ugyanúgy meghatározó lehet az üzleti élet fellegvárában, talán ezért is bátorkodott a BMW a Sixt kölcsönzővel közös DriveNow szolgáltatásával a City-ben megjelenni december 4-én. Kezdetben 210 egyes BMW és Mini Countryman modellel kínálnak spontán autóbérlési lehetőséget az ügyfeleknek, ám a flotta a tervek szerint 2015 tavaszán harminc teljesen elektromos BMW i3 modellel bővül, a jövő év folyamán pedig összességében háromszázra nő a szolgáltatásban elérhető autók száma. A DriveNow egyébként az európai és az amerikai kontinensen összesen több mint 360 ezer tagot számláló állandó ügyfélkörrel rendelkezik, s olyan városokban érhető el, mint München, Berlin, Düsseldorf, Köln, Hamburg, Bécs, San Francisco – a listára immár London is feliratkozott. A Car2Go a tengerentúli nagyvárosok közül Washington, Seattle és Austin útjain érhető el.

Az Avalon Opeleket ad kölcsön Budapesten

A magyar főváros sem akar kimaradni a jóból: bizony, nekünk is van már közösségi autózást biztosító szolgáltatónk. Az Avalon nemrég növelte budapesti átvételi pontjainak számát, így már öt helyszínen juthatunk hozzá a változatos kategóriakínálatot felvonultató, ám csupán egyetlen márkát, az Opelt képviselő modellekhez. A rendszer még „bejáratós”, hiszen ugyanott kell leadni az autót, ahonnan elvittük, s a bázisállomások egyelőre mind Budapest belvárosában találhatóak. A díjban viszont benne van az üzemanyagköltség is.

Akit zavar az egyszínű márkakínálat – ami természetesen nem véletlenül alakult így –, ráadásul a luxus kategória példányait szeretné megosztva használni, annak sem kell lemondania a lehetőségről. A Fast Toys Club sajnos idehaza még nem elérhető, meg hát a tagsági díj is közel 2 millió forintnak megfelelő valuta, negyedévente. Cserébe viszont olyan paripákat váltogathatnánk magunk alatt, mint az Audi R8 V10, G63 AMG Mercedes, Ferrari 360 Challenge, Ford Mustang Boss 302S. De akinek ez sem elég, az némi többlet befizetés ellenében Porsche 911 Turbo S modellt, Rolls Royce Phantomot, Ferrari California T autócsodát cserélgethet akár naponta.

Aki nem aprózná el, akár 400 lóerős Ferrari 360 Challenge versenyautót is választhat, egyelőre csak Amerikában

A realitás talajára visszaérkezve látható, hogy egyre inkább az autó keresi az embert, s nem az ember az autót. De ahhoz, hogy ezek a közösségi megoldások igazán elterjedjenek, s elérjék azt a hatást, ami a hivatásuk lenne – kevesebb és célorientáltabb autó a nagyvárosok útjain, tudatosabb járműhasználat, a tömegközlekedés kellő súlyának visszaállítása –, jelentős szemléltetváltozásra van szükség. A folyamat már elindult, a tempója azonban fejben dől el. A szolgáltatók csak feldobni tudják a labdát, lecsapniuk azonban a sofőröknek kell a lehetőségre.

Kiemelt Partnereink