Szolgáltatók BKV: kihívást jelentenek az elektromos buszok, de felkészülünk

BKV: kihívást jelentenek az elektromos buszok, de felkészülünk

Gégény István | 2016.01.27 09:39

BKV: kihívást jelentenek az elektromos buszok, de felkészülünk

A fővárosi közlekedési vállalat a legnagyobb hazai buszbeszerzőnek tekinthető, erre vonatkozó kérdéseinkkel kerestük meg a szolgáltatót, ahol épp most jelentettek be csoportos elbocsátást.

Hirdetés

– A hamarosan kezdődő metrófelújításhoz kapcsolódóan fokozott igény tűnik reálisnak metrópótló buszok hosszabb távú forgalomba állítására. Milyen paraméterek mellett terveznek ezzel kapcsolatban a meglévő járműparkon felül újabb buszokat beszerezni?
– A BKV Zrt. a közelgő metrófelújítással kapcsolatosan megnövekvő járműigény kielégítése érdekében már 2015-ben elindított két csuklós autóbusz-beszerzési eljárást is, amelyek a napokban fognak lezárulni. Az egyik eljárásban 75 darab kulcsrakész csuklós autóbusz beszerzését tűztük ki célul további 100 százalékos opciós lehívási lehetőséggel 4 évre, a másik eljárásban pedig hasonló konstrukciókkal 75 darab kiszerelt vázszerkezetű, majd saját erőforrásból összeszerelt (ún. PKD-konstrukciós) csuklós autóbusz vásárlását írtuk ki. Valamennyi jármű új beszerzésű lesz eredményes eljárás esetén.

Sajtóinformációk szerint az elsőként említett, "kulcsrakész" tendert a Solaris nyerte, ám a döntésre még nem bólintott rá a főváros vezetése. Ezt az értesülést szóbeli megkeresésünkre nem kívánta kommentálni a BKV.

– A PKD konstrukcióban készülő autóbuszok értesüléseink szerint immár nem Ikarus, hanem Modulo néven kerülnek forgalomba. Mi a váltás indoka, s a néven kívül változott-e bármi a BKV hozzáadott értékét is magában foglaló koncepció terén?
– A névváltozás okát a gyártó cég tulajdonosi és cégfelépítési struktúrájában bekövetkezett változások tették szükségessé. Ezen felül a koncepcióban változás nem történt. Műszakilag a korábban Ikarus márkanéven készült autóbuszokhoz képest a motorok környezetvédelmi besorolása – az idő közben életbe lépett – szigorúbb besorolási normáknak megfelelően változott. A szükséges konstrukciós módosításokkal az utastér is még ergonomikusabbá vált az újabb generációs járműveken.

Apró különbség

– A tavalyi év végén megállapodás született 20 elektromos busz vásárlásáról, forgalomba helyezéséről és a szükséges infrastruktúra kiépítéséről. Milyen új feladatokat, kihívásokat jelent az alternatív hajtású járművek leendő napi szintű üzemeltetése, karbantartása, hogyan készül fel erre a feladatra a BKK?
– Az alternatív hajtású járművek leendő napi szintű üzemeltetése, karbantartása a BKV Zrt. feladata. A leendő üzemeltető telephely dolgozóit nyilván egy teljesen új feladat fogja várni ezeknek a buszoknak az üzemeltetésekor, azonban nagy segítségükre lesz a gyártó által biztosított segítségnyújtás az üzemeltetés kezdeti időszakában, illetve a garanciális időszakban is, valamint előnyt jelent a több évtizedes trolibusz-üzemeltetési tapasztalat. Az előkészítési fázisban a kelenföldi autóbusz telephely elektromos felfejlesztése jelent nagy kihívást, hogy az eddigi tisztán dízel üzemű garázs nagy teljesítményű elektromos hálózattal is fel legyen szerelve a napi szintű autóbusz töltéshez.

Az elektromos járművek fejlesztésről szóló megállapodást Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója írta alá (Fotó: Dede Géza/NGM)

– A járművásárlások mellett a meglévő állomány modernizálása is nyilvánvalóan folyamatosan zajlik. Milyen lehetőségek adódnak ezen a téren a hazai fejlesztőcégek, mérnökirodák, beszállítók előtt, hogyan vehet részt ebben a tevékenységben magyar járműipari vállalkozás?
– A BKV Zrt. folyamatos konzultációkat folytat a piaci szereplőkkel, a fejlesztési folyamatban részt vállalva mind a prototípusok tesztjei, mind a meglévő állomány üzemeltetési tapasztalatai alapján visszacsatoló információkkal szolgál a partnerek felé.

Elbocsátások, átszervezés

Röviddel az általunk feltett kérdések megválaszolása után az alábbi közleményt publikálta honlapján a szolgáltató:

"A BKV Zrt. piaci szerepe a fővárosi közösségi közlekedésben alapvetően változott meg az elmúlt időszak során. Ennek oka az utóbbi években bevezetett buszüzemeltetési modell, melynek keretében a szolgáltatás egy részét a BKK Zrt., mint megrendelő kiszervezte. A kiszervezés következtében a BKV Zrt. autóbusz üzletága a teljesítményének mintegy harmadát elveszítette, így a feladatai átstrukturálására kényszerül.

A BKV Zrt. gazdaságos működésének további biztosításához – a fent említett okok valamint az egyéb munkavégzési folyamatokhoz kapcsolódó létszám racionalizálás miatt – elkerülhetetlenné vált a társasági szintű csoportos létszámcsökkentés. A feladatok átstrukturálása, racionalizálása következtében egyes munkakörök megszűnnek, a feladatokat átszervezéssel látja el a Társaság.

A létszámcsökkentés várhatóan 96 fő munkavállalót érint, jellemzően az Autóbusz és Trolibusz Üzemeltetési Igazgatóság járműkarbantartás területén. A társaságnál 2016-ban további költség racionalizálások várhatók."

Hirdetés

Kiemelt Partnereink