Szolgáltatók Autós szövetség: az illegálisan tevékenykedők a legális szereplőket is kiszorítják a piacról

Autós szövetség: az illegálisan tevékenykedők a legális szereplőket is kiszorítják a piacról

MTI | 2016.11.09 12:30

Autós szövetség: az illegálisan tevékenykedők a legális szereplőket is kiszorítják a piacról

Az autós ágazat legnagyobb problémája az extrém méreteket öltött illegális tevékenység, amelynek mértéke eléri az 55 százalékot, így a teljes ágazat évi mintegy 3300 milliárd forintos forgalmán túl 1200 milliárd forintos veszteséget okoz a magyar járműállományra vetítve - mondta a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke sajtótájékoztatóján.

Hirdetés

Gablini Gábor kiemelte: minden magyarországi autós vállalkozás közös érdeke, hogy az ágazatban kimutatható illegális tevékenység aránya 20-25 százalékra visszaszoruljon két három éven belül. A gazdasági-fogyasztói károkon túl az illegálisan tevékenykedők a legális szereplőket is kiszorítják a piacról. Az államtól várnak lépéseket ennek a visszaszorítására.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a vevők minden esetben és mindenhol kérjenek számlát, aki nem tud számlát adni, az nem legális szereplő.
Az egyik megoldást az elnök szerint az autójavító ágazat tevékenységi körökre bontott kötelező regisztráció alapján létrejövő közhiteles, naprakész online adatbázisának létrehozása lehetne, QR-kód alapján, mert a közlekedési hatóság adatai is pontatlanok, elavultak.

Kovács Ferenc, az Európai Autószervizek Egyesülete (E.M.E.) elnöke ismertette: az autós ágazatban - az autógyártást nem számítva - 25 ezer vállalkozás működik, több mint 120 ezer dolgozót foglalkoztatnak. A teljes ágazat forgalma 3300-3500 milliárd forint, a feketegazdaság miatt a költségvetés évi vesztesége GDP-arányosan 1-2 százalék közé tehető. Egy legális javítóműhelyre átlagosan 3 illegális szerviz jut.

Havelda Miklós, az Autóbontók és Bontott Autóalkatrész-kereskedők Érdekvédelmi Egyesülete (ABAKE) felügyelő bizottságának elnöke arról beszélt, hogy a Magyarországon forgalomból kikerülő autók 80 százaléka eltűnik, feketén bontják szét. Alkatrészeik ellenőrzés nélkül kerülnek a forgalomba, ami hatalmas veszélyeket rejt. A másik problémának a környezetvédelmet nevezte, mert a szétbontott roncsokból kikerülő veszélyes anyagokat a természetbe vagy a csatornarendszerbe ürítik. Az illegális tevékenységet végzők behozhatatlan árelőnye miatt a legálisan működőket kiszorítják a piacról, a korábbi 140 autóbontó vállalkozás helyett mára alig negyven működik.

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöke kiemelte: az illegális autóértékesítés csúcsokat dönt, a külföldről behozott tisztázatlan előéletű autókat nem regisztrált kereskedők hozzák be az országba járulékfizetés nélkül. Az import használt autó részaránya a 2011-es 7 százalékról idén 22 százalékra emelkedett, 142 ezer import autó behozatala várható. A használtautó piac dinamikusan bővül, 2016-ban 620 ezer adásvétel zajlik. A vevők védelme érdekében szintén a feketegazdaság visszaszorításának fontosságát emelte ki.

Kiemelt Partnereink