Techtogether A legnagyobb autógyárak állnak sorban a győri laborban

A legnagyobb autógyárak állnak sorban a győri laborban

Pardavi Mariann | 2013.10.02 08:15

A legnagyobb autógyárak állnak sorban a győri laborban

Hogy mi a közös egy pelenkában és egy elektronikus kulcsban? A választ a győri Széchenyi István Egyetem csomagolás- és anyagvizsgáló laborjában találjuk meg.

Hirdetés

– Mindegyikkel! – tömören ez volt a válasza Pánczél Zoltánnak az autopro.hu azon kérdésére, hogy az autóipar mely szereplőivel állnak/álltak kapcsolatban. A labor valósághű szimulációk elvégzésére vállalkozik: azt vizsgálják, hogyan reagálnak a legkülönfélébb anyagok a környezeti hatásokra szállítás és használat közben.

Pánczél Zoltán a laboratóriumban (Fotó: Moór Dávid)

A csomagolás- és anyagvizsgáló labor vezetője nem győzte sorolni, hogy az 1976-os nyitástól kezdve milyen cégeknek milyen vizsgálatokat végeztek.

Volvo, Audi, Suzuki, BMW – csak pár kiragadott példa azon márkák közül, melyek alkatrészeit a Széchenyi István Egyetem laborjában vizsgálták be.

– Egy autógyártó azzal bízott meg minket, hogy egyik modellje sebességváltójának takaróját vizsgáljuk be. A cél az volt, hogy kiderítsük: mennyi idő után repedezik be a bőr, hogyan viseli a mechanikai és klímahatásokat. A séma szerint egymilliószor kellett a valós használati ciklust produkálni. Vagyis kellett volna – meséli Pánczél Zoltán. A tervezett ciklust ugyanis el sem kezdték, mert a bőr egész egyszerűen beszorult, mikor egyesből kettesbe váltottak... – Egy egész küldöttség érkezett külföldről, végül itt találták ki, milyen geometriai változások szükségesek a sebességváltó-kulisszában ahhoz, hogy elférjen váltáskor a bőr.

Hasonló bizottság érkezett egy másik gyártótól is, akik előszeretettel használnak a belső terekben világos színű műanyag alkatrészeket – ezek azonban napfény hatására hajlamosak elszíneződni. Eleinte a saját székházuk tetején vizsgálták a vállalat munkatársai, hogyan reagálnak napfényre a használt műanyagok, ám ők is Győrben folytatták az elemzést. Az egyetem laborjában ugyanis a szabványoknak megfelelően képesek szimulálni a folyamatokat, a hétköznapi körülmények nem adnak pontos választ. Így a vállalat fejlesztési igazgatója is az "időjárásszimulátor" mellett állt és várta az eredményeket.

Egy német gyártó motorbakját is vizsgálták itt: a kilengést és a rezgést mérték, végül különböző számítások és egy 3000 kocka/másodperces felvétel segítségével oldották meg a feladatot.

Ottjártunkkor Pánczél Zoltánnak rövid elintéznivalója akadt, így míg nem tért vissza, egy kollégája, Böröcz Péter mesélt pár érdekességet a laborvezető munkáiról. A hűtők szállítása után bizonyos ideig várni kell, míg üzembe helyezhető – ez azonban idejétmúlt tévhit. Mint mondta, ha a hűtőt jó oldalára fordítjuk szállítás közben, nem kell a folyadékok visszaaramlására várni. Így szállítás közben sem lesz légüres tér a teherautóban: egy sor álló és egy sor fekvő hűtővel indulhat a jármű. – 60 százalékkal nő így meg a kapacitás. Ez is Pánczél Zoltán érdeme! – számolt be Böröcz Péter, aki azt is elárulta, hogy a hűtő dobozán csak a nagy fekete pontot kell figyelni: ha azon fektetve szállítjuk, nem szükséges várni.

A laborban nemcsak automatikus berendezésekkel dolgoznak. Az itt tevékenykedő oktatók és hallgatók tudása, a magas hozzáadott érték adja meg az előnyét a győri labornak. A másik sajátosság, hogy komplex vizsgálatok elvégzésére is képesek: más laborok ugyanis egy-egy folyamat elvégzésére specializálódnak.

Ugyan a cikk azt sugallja, itt kizárólag autóipari alkatrészek fordulnak meg, ez korántsem így van: rendkívül változatos a vizsgált termékek sora. Többek között átfutott a gépeken egy magyar fejlesztésű műhold, a győriekben bízott meg a Zwack, a Coca Cola, sőt, jelenleg egy pelenkát is tesztelnek.

Kiemelt Partnereink