Gyártók Csak 500 darab készül a legerősebb Ford Focusból

Csak 500 darab készül a legerősebb Ford Focusból

autopro.hu/K.A. | 2010.03.31 12:35

Csak 500 darab készül a legerősebb Ford Focusból

A 350 lóerős, 460 Nm nyomatékot produkáló új Focus RS500 csupán egy félezer darabos szériában készül - a technikai megoldásokon azonban nem spóroltak.

Hirdetés

A műszaki tartalomhoz „felnő” az autó külseje is: különleges, matt fekete fényezés és ehhez illő, 19 collos könnyűfém keréktárcsák, vörös belső és az egyedi RS500 logó teszi meggyőzővé a sorszámozott autót. A 2010. április 9-én a Lipcsei Autókiállításon bemutatkozó új Focus RS500 motorja egy izmos, 350 lóerős, 2,5 literes, öthengeres erőforrás, amely 15 százalékkal nagyobb teljesítményt ad le, mint a széria Focus RS.

Innen is meggyőző a Focus RS500.

– Eltökélt szándékunk volt, hogy a jelenlegi Focus RS gyártásának végét valami egészen különleges modellel ünnepeljük meg – fogalmazott Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztésért felelős alelnöke. „Ez a jármű az RS Fordok hosszú sorához csatlakozik, s megérdemli az RS500 nevet, amely a legendás Sierra RS500 Cosworth révén vált legendává az utakon és a versenypályákon a 80-as évek második felében.” tette hozzá Bakaj.

Az RS500 jelzi a jelenlegi Focus RS gyártásának végét; a legutolsó példányok a tervek szerint 2010 szeptemberében hagyják el a Ford saarlouisi üzemét Németországban. Az eddigi túllépte a Focus RS tervezett gyártási mennyiségét, hiszen az összesített darabszám meghaladja majd a 11 ezret, miközben az eredeti tervek csupán 7-8 ezer kocsiról szóltak.

Az 500 darabos sorozatot 20 európai piac vásárlóinak kínálják majd, Magyarországra az előzetes tervek szerint 6 autó érkezik, míg a legtöbbet, 101 darabot Nagy-Britannia kapja majd. Minden RS500-asban lesz egy fémlapocska a középkonzolon, amelybe kézzel gravírozzák majd bele a 001 és 500 közötti azonosító számot. (A belső használatra készült néhány prototípusnak – például a termékfejlesztési vagy a sajtóautóknak – is külön számozási rendszere lesz.)

Ennyi bevezető után következzen néhány fontos részlet. Az RS500 motorja úgy jött létre, hogy a széria Focus RS 305 lóerős, turbófeltöltéses Duratec RS, 2,5 literes erőforrását módosították. A cél a nagyobb teljesítmény elérése volt közepes és nagy fordulatszámon, ám a Ford nem szeretett volna kompromisszumot kötni az alapmotorra jellemző agilitás és a kis fordulaton leadott nagy nyomaték terén sem.

A csúcsteljesítmény végül 45 lóerővel 350-re nőtt – 6000-es fordulatszámon –, míg a nyomaték 440-ről 460 Nm-re emelkedett, és 2500–4500 között folyamatosan rendelkezésre áll. Annak érdekében, hogy meglegyen a kívánt egyensúly a közepes és a nagy fordulatszámon leadott teljesítmény között, számos olyan változtatást hajtottak végre a motoron, amely a jobb gázcserét és hatékonyabb égést szolgálta.

A változtatások között említhető a nagymértékben megnövelt köztes hűtő, amely hidegebb és sűrűbb töltést garantál; a jobb áramlás érdekében nagyobb légszűrőház; a nagyobb átmérőjű kipufogó leömlő; a módosított benzinpumpa, illetve a frissített szoftver, amely a motor teljesítményét szabályozza.

A 305 lóerős Focus RS motor számára kifejlesztett átfogó mérnöki megoldások – többek között az átdolgozott hengerfej, az ultratartós, fémszórással létrehozott hengerfuratok, a módosított dugattyúk és az új hajtókarok – biztosították, hogy a nagyobb, 350 lóerős teljesítmény elviseléséhez nem volt szükség újabb mechanikai változtatásokra.

– A motor jobb gázcseréje révén úgy emelhettük a teljesítményt, hogy a turbónyomást csak alig kellett növelnünk – magyarázta Gunnar Herrmann, a Ford globális C-kategóriás autóiért felelős igazgatója. „Így lehetővé vált a csúcsteljesítmény fokozása, miközben megtartottuk a széria Focus RS-re jellemző remek vezethetőséget, a fogyasztást és az emissziós szintet.”

A Focus RS500 előzetes teljesítményadatai szerint a gyorsulás 0 és 100 km/óra között 5,6 másodperc, míg a végsebesség a széria 265 km/óra lesz. A legújabb generációs Focus RS műszaki alapjának elemei a széles nyomtáv, a különleges RevoKnuckle első futómű-kialakítás és a jobb kormányzási reakciókat, és kevesebb nem kívánatos hajtási befolyást garantáló Quaife önzáró differenciálzár. Ugyanez a beállítás hatékonynak bizonyult a Focus RS500 nagyobb nyomatékának kezelésében is, így a műszaki specifikáción nem változtattak.

A nagy teljesítményű fékrendszer, a 19 collos keréktárcsák és a 235/35/19-es abroncsok szintén változtatás nélkül kerülnek át a limitált darabszámú sorozatra, bár a vörös féknyergek és a fekete könnyűfém keréktárcsák csak az RS500-as modellre jellemzők.

Focus RS500-as belső, sportülésekkel.

A fejlesztési program keretében tartóssági tesztet hajtottak végre a híres nürburgringi Nordschleifén Németországban, ahol a Ford TeamRS mérnökeihez három, a Ford által foglalkoztatott autóversenyző csatlakozott, akik egymást váltva összesen 10 ezer kilométert vezettek megállás nélkül – mintha az autó tíz nürburgringi 24 órás versenyt futna le egymás után.

– Biztosak akartunk lenni abban, hogy a Focus RS500-as simán vesz minden akadályt – fogalmazott Matthias Tonn, a Focus RS500 program főmérnöke. „Ehhez az kellett, hogy az autót teljesítőképességének határáig hajszoljuk. A Nürburgringen megállás nélkül megtett 500 kör után biztosak vagyunk abban, hogy az autó strapabíró, élveztük az ott nyújtott teljesítményét, hiszen nem voltunk messze a nyolcperces köridő elérésétől.”

Csak feketében rendelhető, mint egykor a Ford T-Modellje.

Valamennyi Focus RS500 széria fekete metálfényezést kap, majd elszállítják a 3M Frankfurt melletti üzemébe, ahol egy, a matt fekete hatást elérő, különleges fóliaréteget visznek fel az autóra. Majdnem úgy, mint az öreg Fordnál, aki állítólag azt mondta egykor a nagyon kelendő T-modellnél – „Nálunk a vevő választhat: feketét.”

Egy próbakör az új Focus RS500 modellel.

Valamennyi Focus RS500 modellt gazdag felszereltséggel látnak el, az opciós listán mindössze két tétel szerepel majd. Ezek az érintőképernyős, DVD-alapú navigációs és audiorendszer, illetve a vörös bőrrel teljes egészében bevont Recaro sportülések elöl. És ami széria:
- kétzónás, automatikus klímaberendezés
- fűthető szélvédő
- tolatásérzékelők hátul
- guminyomás érzékelő rendszer
- automatikus fényszóró és esőérzékelő
- fényre sötétedő visszapillantó tükör
- Ford kulcs nélküli indítás
- Bluetooth® beszédvezérléssel és USB port
- Sony hatlemezes, CD-lejátszós audiorendszer
- Recaro sportülések elöl, részleges bőrkárpitozással

Kiemelt Partnereink