Techtogether Veszélyeztetné a mérnökképzést a szombathelyi önállósodás

Veszélyeztetné a mérnökképzést a szombathelyi önállósodás

autopro.hu | 2015.02.16 12:08

Veszélyeztetné a mérnökképzést a szombathelyi önállósodás

Csatazaj hallatszik Vas megye központjában – a folyamat oka és tétje egyaránt érinti a szeptemberben induló járműipari felsőfokú képzést. Megpróbáltunk utánajárni a részleteknek.

Hirdetés

– A gépészmérnöki képzéssel kapcsolatban is megfigyelhetők ennek az öszvérmegoldásnak a nehézségei. Úgy vélem az a helyes megoldás, amit az intézmény oktatói és a városi önkormányzat is támogat, azaz, hogy vissza kell állítani az önálló szombathelyi felsőoktatási intézményt – fogalmazott néhány napja Hende Csaba miniszter a Savaria Egyetemi Központ (SEK) és a soproni központú Nyugat-magyarországi Egyetem (NyME) együttműködésére vonatkozóan. Korábbi cikkünkben rámutattunk, hogy valóban kiállt a SEK autonómiát illető törekvései mellett Szombathely önkormányzata, amely egy sajátos mérkőzés részének tűnik. Az egyetem soproni vezetése ugyanis mindeközben vitathatatlan központosítást hajtott végre az intézmény szervezeti és működési szabályzatának módosításával, így például a helyi tanulmányi osztály egy egységes szerv részévé válik, a könyvtár is új, központi felelőst kap. Ráadásul általános panasz érkezett a fizetések és túlórapénzek késedelmes kifizetését illetően. Helyzet van tehát, ami erősen beárnyékolja a jelentős összefogás mellett, az ipari, munkaerő-piaci igények mentén nagy reményekkel induló gépészmérnöki képzés sikerességét.

Hende Csaba megnyilatkozása nem tűnik átgondoltnak

Egyeztettünk ugyan az egyetem egyik vezető képviselőjével a témában, ám az ő megnyilatkozásához végül sem az intézmény, sem az illetékes minisztérium nem járult hozzá. Ennek ellenére nyilvánvaló, hogy ha a SEK ténylegesen el akarna szakadni, akkor azzal kellene számolniuk, hogy a felsőoktatási törvény alapján búcsút mondhatnak az egyetemi kategóriának. Nem felelnének meg ugyanis a minimális kritériumoknak, például a karok számát illetően. Ha Szombathelyen ismét "csak" főiskola működne, az egyebek mellett a helyi mesterképzés lehetőségének végét is jelentené. Ezt aligha akarja a SEK, szerintünk talán Hende Csaba sem gondolt bele teljesen, mit eredményezne az az önállóság, amelyért a nyilvánosság előtt síkra szállt.

A könyvtár és a tanulmányi osztály "központosítása" formalitásnak tűnik, vélhetően semmilyen hátrány nem éri emiatt a szombathelyi felsőoktatást. Ami a fizetések késedelmes utalását illeti: likviditási problémák, fizetési nehézségek igenis lehetnek a Nyugat-magyarországi Egyetemen. Aligha kapott volna 1,5 milliárd forintos juttatást az államtól az adósságai rendezésére az intézmény, amint ez a székesfehérvári gépészmérnöki képzés beindulása kapcsán az Óbudai Egyetem leköszönt, illetve újonnan megválasztott rektorával készült interjúnkban is szóba került.

Itt épp egy asztalnál a térséget képviselő miniszter (b2), Puskás Tivadar, Szombathely polgármestere (j2) és Palkovics László, az EMMI felsőoktatásért felelős államtitkára (j1)

A szombathelyi gépészmérnöki képzés beindításába komoly energiát és anyagiakat fektető járműipari vállalkozásokat leginkább az érdekelheti, hogy mi a garancia a kifejezetten ezt a duális képzést támogató források célzott felhasználásának. Másként megfogalmazva: ha tényleg anyagi gondjai vannak az egyetemnek, vajon nem fogják-e megcsapolni a Szombathelyre érkező forrásokat, amint ennek lehetőségét a kritikusok többsége vélelmezi? Ami e téren korábbi cikkünk alapján elmondható: az állam 1,5 milliárdos támogatást nyújt pályázati forrásból a duális képzés beindításához – ami nem keverendő össze az adósságok rendezéséhez kapott hasonló nagyságrendű összeggel.

Összességében úgy tűnik, a létező lánghoz képest túl nagy füstje lett hirtelen a Sopron és Szombathely közötti polémiának, amelyet sajtóbeli üzengetések helyett talán hatékonyabban lehetne párbeszéddel orvosolni. A járműipari duális képzésben érdekelt szereplők abban a tekintetben nyugodtan várhatják a szeptembert, hogy már most tudható: jelentős túljelentkezés mutatja a jövő mérnökeinek érdeklődését, hiszen 50 helyre 219-en próbálnak bejutni.

Kiemelt Partnereink