Techtogether Tisza Miklós: országosan egységes lesz a járműipari doktori képzés

Tisza Miklós: országosan egységes lesz a járműipari doktori képzés

Gégény István | 2013.11.29 07:41

Tisza Miklós: országosan egységes lesz a járműipari doktori képzés

A Miskolci Egyetemen működő Mechanikai Technológiai Tanszék, valamint a Sályi István Gépészeti Tudományok Doktori Iskola vezetőjével egy értékes tudományos összefogásról beszélgettünk.

Hirdetés

– A hazai műszaki felsőoktatási intézmények közötti együttműködés egyre több konkrét kezdeményezésben ölt testet. Ennek újabb elemeként folyamatban van egy közös járműipari doktori képzés kidolgozása. Mit kell tudni erről a folyamatról?
– Egy uniós támogatású projekt keretében zajlik a fejlesztés, amelyben a Miskolci Egyetem mellett a győri Széchenyi István Egyetem és a Kecskeméti Főiskola vesz részt. Szakmai partnerként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mellett az Óbudai Egyetem is bekapcsolódik a képzés kialakításába. Az egész projektnek a győri egyetem a konzorciumvezetője, magát a doktori iskolákat érintő járműipari összefogást azonban a Miskolci Egyetem gesztorálja.

Tisza Miklós, a Miskolci Egyetem professzora áll a kezdeményezés élén

– Milyen konkrét igény, felismerés mentén fogalmazódott meg a közös doktori képzés szándéka?
– Úgy gondolom, számos területen előnyös lehet a hazai felsőoktatási intézmények közötti együttműködés előmozdítása. Egy doktori képzésnek bizonyosan előnyére válik, ha az ország egészét tekintve mindenhol a leginkább hozzáértő kolléga tarthatja az előadásokat, mentorálhatja a doktoranduszokat. Sőt, az a tervünk, hogy a hallgatók meg is ismerkedhetnek majd a saját intézményükön kívül más egyetemek, főiskolák tevékenységével is, bizonyos időt eltöltve a különböző intézményeken, attól függően, hogy milyen témán dolgoznak.

– Akár átjárható is lesz a rendszer?
– Az a cél, hogy közös tantervet dolgozzunk ki: olyan tantárgyprogramok szerepelnek majd benne, amelyek intézményenként egységesek lesznek. A doktori képzés struktúrája eleve egységes a magyar felsőoktatásban – ehhez a szerkezethez igazodva alakítunk most ki egy speciális járműipari programot.

– Milyen témák felé orientálódik a képzési program?
– Mindenképp meg kell említenünk a járműipari anyagfejlesztéseket. Ez kulcsfontosságú terület napjaink járműiparában, hiszen hatással van a jármű tömegének csökkentésére, így a káros anyagok kibocsátásának redukálására is. Megfelelő szilárdság mellett megfelelő alakíthatóság, ez egy igen érdekes, ellentmondásos követelményeket támasztó kutatási téma. Folytatható a sor a hegesztéssel, a képlékeny alakítással, a szilárdság növelésével ugyanis e technológiák komplexitása növekszik. De az autónak a lelke mégiscsak a motor: már eddig is nagyon hasznos eredményeket tudott felmutatni akár a miskolci, akár a győri egyetem a belső égésű motorokhoz kapcsolódó kutatások terén, de a Mercedes-Benz ide településével a Kecskeméti Főiskola is hasonló úton indult el. Nem véletlen, hogy ezek az intézmények vesznek részt az együttműködésben.

A Miskolci Egyetem főbejárata

– Mennyire népszerű a magyar járműiparban a tudományos karrier?
– Túljelentkezésről nem beszélhetünk, de évről-évre be tudjuk tölteni azokat a kereteket, amelyeket az Országos Doktori Tanács meghatároz. Nyilvánvalóan szükséges egyfajta megszállottság ahhoz, hogy valaki ebbe a képzésbe belevágjon. Gyakran elő szoktam hozni a saját példámat, hiszen amikor ezen a tudományos pályán elindultam, néhány évig szerényebb keretek között éltem, mint azon társaim, akik elindultak a vállalati pozíciók felé. Mindezen áldozatok azonban hamar megtérülnek, én például viszonylag fiatalon, rövid időn belül vezető professzor lettem.

– Bízhatunk tehát benne, hogy van kellő utánpótlás ezen az életpályán?
– Azt gondolom, igen. Már csak azért is érdemes a fiataloknak ebbe az irányba elindulniuk, mert láthatóan egyre több külföldi, elsősorban német autóipari nagyvállalat érkezik hazánkba. A németeknél pedig rangja van a tudományos fokozatnak, ami ugyancsak ösztönző erő lehet a doktori képzésben való részvételhez.

– Mikortól indul el ez a közös doktori képzés?
– Kevésbé szervezett formában eddig is léteztek különböző együttműködések az érintett intézmények között. Ez a folyamat eléggé szisztematikus építkezési koncepciót kíván meg, hiszen új tanterveket, tantárgyi programokat kell kidolgozni. Azt tűztük ki célul, hogy a fejlesztési projekt végére eljussunk odáig, hogy akkreditáltathatjuk a képzéseket. Amennyiben ez megvalósul, várhatóan 2015 szeptemberében megkezdődhet az egységes járműipari doktori képzés a magyar felsőoktatási intézményekben.

Kiemelt Partnereink