Techtogether Elektromos szemétszállító autót terveztek a Debreceni Egyetemen

Elektromos szemétszállító autót terveztek a Debreceni Egyetemen

MTI | 2014.09.08 16:24

Elektromos szemétszállító autót terveztek a Debreceni Egyetemen

Elektromos hajtású kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejlesztették ki a Debreceni Egyetem (DE) műszaki karán csaknem 440 millió forint európai uniós és hazai központi költségvetési támogatással - jelentette be Szűcs Edit, a kar dékánja hétfőn sajtótájékoztatón.

Hirdetés

Az elektromos autó kedden Békéscsabára indul, ahol féléves szemétszállítási ciklusban tesztelik, a gépkocsi egyetlen töltéssel teszi meg a Debrecen-Békéscsaba távolságot - tette hozzá a dékán, amikor újságíróknak bemutatták az elektromos kukásautót.

A prototípus előállítását további 200 millió forinttal támogatta a kocsit üzemeltető békéscsabai TAPE Kft., s a teljes támogatási keretből nemcsak a jármű tervezését és építését oldották meg, hanem felépült a fejlesztéshez szükséges műhely és kialakították az elektromos hajtású járművek tesztállomását is - mondta el Husi Géza dékánhelyettes, a műszaki kar villamosmérnöki és mechatronikai tanszékének vezetője.

Tájékoztatása szerint a most elkészült prototípuson kívül nincs az országban forgalomban olyan autó, amiben váltóáramú motort hajtanak egyenáramú akkumulátorokkal.

Az új autó használata jelentős költségmegtakarítást is eredményez: számítások szerint a gázolaj évi 25 millió forintos költsége helyett az elektromos kukásautó mindössze évi 4 millió forintos villamos energiával üzemeltethető - jegyezte meg a tanszékvezető hozzátéve: a gépkocsi vételi ára sorozatgyártás esetén csak néhány millió forinttal haladná meg egy hasonló diesel jármű árát.

Bartha István mérnöktanár, fejlesztőmérnök a kocsi paramétereiről elmondta: a gépkocsi villanymotorja 55 kilowattos, az akkumulátorok kapacitása óránként 113 kilowatt.

A 600 voltos főakkumulátor töltését a kocsi tetejére szerelt egyedi gyártású napelem segíti, míg a segédberendezések működését biztosító 24 voltos akkuk töltéséhez a kocsi két oldalán elhelyezett napelemek járulnak hozzá - ismertette a szakember.

Az első hazai elektromos kukásautót a szélesebb szakmai közönség október 9-én, a DE műszaki karának szakmai napján ismerheti meg - hangzott el a a sajtótájékoztatón.

Kiemelt Partnereink