Techtogether Elektromos jármű épül a győri egyetemen

Elektromos jármű épül a győri egyetemen

Gégény István | 2014.01.21 07:45

Elektromos jármű épül a győri egyetemen

Feldobott labda az iparnak, válasz a kor közlekedési kihívásaira. Egy környezetbarát és okos négykerekű, ami még olcsó is lenne. De ki fogja gyártani?

Hirdetés

Személyautónak kicsi, mégis autóféle – Varga Zoltán, a Széchenyi István Egyetemen működő Járműipari Kutató Központ (JKK) Elektromos és hibrid hajtások szakirányának vezetője szerint az általuk tervezett jármű tipikus második autó lehetne. Noha hivatalosan könnyű négykerekű motorkerékpárról van szó, nem a kategóriára, hanem főként a használhatóságra fókuszálnak. A városi közlekedés számára nyújthat reális alternatívát a fejlesztés: a kisautó nem bocsát ki közvetlenül káros anyagot, akár 6 órányi közlekedésre alkalmas egy feltöltéssel, 80 km/h végsebességre képes. Két személy számára kényelmesen használható a mindennapi városi feladatok elvégzéséhez.

Munkában Varga Zoltán, a jármű atyja

Joggal mondhatja az olvasó: láttunk már ilyet. Hiszen egyre több autógyártó és fejlesztő vállalat lép színre a maga hasonló járművével. Ezúttal azonban más – éspedig kettős – cél vezeti a JKK szakembereit. Egyrészt be kívánják mutatni, maguk számára is felmérni, mire képesek a különböző egyetemi műhelyek, egymással összefogva egy korszerű közlekedési eszköz megépítésével kapcsolatban. Másrészt – Varga Zoltán megfogalmazásával élve – feldobott labdának szánják a tanulmányt a hazai ipari szereplők számára. Néhány fődarabon kívül nem tartalmaz ugyanis olyan elemet a konstrukció, amelynek gyártása itthon gondot okozhatna. Így leginkább gazdasági kérdés, hogy a tudományos és kísérleti célú kisautó mikor jelenhet meg a piacon, majd az utakon.

Tipikus második autó lehetne, számtalan előnnyel bír

A 2013 októberében kezdett munka eddigi eredményeként az átalakított jármű az egyetemen készített új külsőt, saját fejlesztésű, 15 kW teljesítményű elektromos motort és ugyancsak a JKK mérnökei által megalkotott vezérlést, elektronikát kapott. Még a 3 darab 250 V névleges feszültségű akkumulátor-csomag is helyben készült. Ez az 50 voltos univerzális egységekből álló líthium akkumulátorokat tartalmazó, blokkokban cserélhető tápegység is fejlett elektronikus felügyeleti rendszerrel van ellátva, amely a többi fejlesztett elemhez hasonlóan hallgatók bevonásával készült.

Az igazi különlegességet az jelenti, hogy a jármű nyitott innováció eredménye, szemben az autógyártók modelljeivel. Ez pedig azért előnyös, mert így olyan fejlesztések tesztelésére is alkalmassá válik a négykerekű, amelyek a szériajárművekben nehezen valósíthatók meg. Például az úgynevezett intelligens közlekedés tárgykörébe tartozó, egymással és környezetükkel kommunikáló járművekhez kapcsolódó kutatásokat segítheti – közlekedési szituációt, rendőrlámpák jelzéseit, forgalmi akadályokat figyelő és azokra reagáló megoldások –, amely kutatások szintén zajlanak a győri egyetemen, épp a JKK keretein belül.

Saját fejlesztésű elektromos motor kerül az átalakított karosszériába

Az előbbiekben bemutatott, néhány hónapon belül már a saját kerekein guruló jármű tehát egyszerre igyekszik teljesíteni a gazdaságosságra és környezetünk megóvására irányuló elvárásokat, miközben gyakorlatias hátteret biztosít a korszerű közlekedési kutatásokhoz.

Akik szívesen megismerkednének a fejlesztés részleteivel, netán fantáziát látnak a leendő gyártásban, a január 31-én az MTA székházában sorra kerülő tudományos csúcstalálkozón személyesen is feltehetik kérdéseiket Varga Zoltánnak és munkatársainak. A rendezvényen való részvétel ingyenes, ám regisztrációhoz kötött, ami ide kattintva könnyedén teljesíthető.

Kiemelt Partnereink