Techtogether Dobogóra hajtanak a miskolci gokartosok

Dobogóra hajtanak a miskolci gokartosok

autopro.hu | 2014.09.26 09:57

Dobogóra hajtanak a miskolci gokartosok

A Miskolci Egyetemről érkező csapatnak, a ME-Kartnak nincs oka izgulni: alig egy éve alakultak, máris arany csillog a dicsőségfalukon.

Hirdetés

A ME-Karts a Go Kart-Go Bosch! nevű verseny miatt alakult meg. A résztevőknek az idei első szezonban a Boschtól kapott vadonatúj gokartba elektromos gázpedált, az eredeti fékrendszertől független és elektromosan működtetett rögzítőféket, valamint ultrahangszenzorokat kellett beépíteniük. A gokarttal emellett az automata parkolást, így a hátramenet bravúrját is végre kellett hajtani. Évről évre újabb, egymásra épülő feladatokat kapnak a versenyzők. A projektidőszakok novembertől májusig tartanak majd, és a csapatok minden év ötödik hónapjában a Hungaroringen megrendezett versenyen mérhetik össze tudásukat.

Az Autopro.hu szakportál konferenciát, szellemi és gyakorlati vetélkedőt szervez járműipari versenyeken eredményesen szereplő egyetemi és főiskolai hallgatóknak. A Hungexpóval és a Magyar Gépjárműipari Egyesülettel közösen szervezett rendezvény az Automotive Hungary 2014 szakkiállítással azonos időben és helyszínen rendezünk meg november 5. és 7. között.

– A fejlesztések fő irányvonalát a Bosch határozza meg. A Go-Kart, Go-Bosch! versenyen résztvevő csapatként a feladatunk a három év során, hogy egy általunk tervezett és kivitelezett rendszerrel szereljünk fel egy, a cég által rendelkezésünkre bocsátott gokartot. A végső cél, hogy a harmadik év végére autonóm járművet hozzunk létre – fogalmazott Bak Zoltán Ferenc mechatronikai mérnök szakos hallgató, a csapat kapitánya. – Az elmúlt évben a következő feladatokat kellett megoldani a csapatunknak: az elektromosan működtetett gáz, rögzítőfék – ami független az eredeti fékrendszertől –, elektromos kormányzás kialakítása, a hátramenet megvalósítása villamos hajtással a gokart eredeti kinematikai láncának módosítása nélkül, majd ezen funkciók integrálása automata parkolás megvalósításához. A gokart gázpedáljának érzékelésére gázpedálpozíció-érzékelőt helyeztünk el, a gázkar mozgatására pedig egy RC szervomotort használtunk. A fékezésre és a villamos hátramenetre egy egyedi integrált hajtómű egységet terveztünk és készítettünk, amely ezen funkciók mellett a villamos elvű előrehaladást is lehetővé teszi. Elektromos kormányzáshoz speciális kormányhajtóművet terveztünk, ahol a kapott fúró-csavarozó gép nyomatékát sokszoroztuk meg egy bolygómű beépítésével. Ezek villamos illesztését saját tervezésű nyomtatott áramköri panelekkel valósítottuk meg. A gokart irányítórendszerének pedig egy National Instruments CompactRIO egységet választottunk és LabVIEW környezetben végeztük el a szoftverfejlesztést. A következő, 2015 májusára tervezett megmérettetésre a csapatunk feladata kötelezően beépíteni a Bosch által rendelkezésre bocsátott indítómotort, kéziszerszámot, kamera- és radarrendszert a korábbiakban bemutatott egyedi fejlesztésű funkcionalitások megtartása mellett. Az új feladatkiírás ismét olyan komoly kihívások elé állítják a csapatunkat, mint egy differenciálműnek a megtervezése és legyártása, a gokart önindító funkcióval ellátása, egy indítómotor beépítése hibrid hajtás létrehozásához, sávtartó automatika fejlesztése, prediktív vészfékezés funkció megvalósítása, gyakorlatilag egy integrált vezető asszisztens fejlesztése is a csapat feladata lesz. A korábbi évi párhuzamos parkolás mellett a járműnek képesnek kell lennie otthoni környezetben való parkolás elvégzésére is.

Munkájuk eredményeként a csapat elnyerte a legjobb műszaki megoldás első helyezését és az abszolút győzelmet is megszerezte.

A Techtogether kiállításra egy SODI GT2 típusú gokarttal érkeznek, amely egy 270 köbcentiméteres, 9 lóerős Honda motorral van felszerelve. Az említett verseny első évi fejlesztéseit tartalmazza jelenleg a járművük, a kiállításon pedig a következő évi tennivalókhoz kapcsolódó előkészületekbe is betekintést nyerhetnek az érdeklődők. Mivel előre- és hátramenetre is alkalmas a benzinmotor üzemeltetése nélkül a járművük, így villamos hajtással, akkumulátorról működtetve távirányítható lesz a gokartjuk.

– Nagy megtiszteltetésnek tartjuk, hogy az ország legjobb hallgatói csapatai között tartanak minket számon. Hatalmas lehetőség ez számunkra, hiszen megmutathatjuk magunkat az ország legnagyobb, autóipari területen érdekelt vállalatai előtt. Remélhetőleg megtaláljuk az informatikai partnerünket. Egy jól felszerelt szerszámos kocsira is szükségünk lenne, ami megkönnyítené a szerelési és karbantartási munkálatainkat. Remek lehetőség az ország hasonló érdeklődésű hallgatóival is megismerkedni, hogy tudjunk egymástól tanulni, tapasztalatot cserélni. A versenyen megpróbálunk minél több kategóriában jól szerepelni, akár néhány versenyszámban megszerezni az aranyérmet is.

Kiemelt Partnereink