Techtogether Dobogóért hajt a SZEnergy Team

Dobogóért hajt a SZEnergy Team

Pardavi Mariann | 2013.11.19 16:00

Dobogóért hajt a SZEnergy Team

Az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kaptak az alternatív hajtással működő járművek, s a mindennapi hírekben is gyakran akad meg az olvasó szeme a nem hagyományosan üzemelő közlekedési eszközökön. Ezen az irányon halad a győri Széchenyi István Egyetem fejlesztő csapata, a Szenergy Team is. Zámbó Zoltán gépészeti vezetővel arról beszélgettünk, jelenleg milyen folyamatokon dolgozik a csapat, hogy májusban rajthoz tudjanak állni az alternatív hajtású járművek egyik legrangosabb versenyén.

A SZEnergy Team kizárólag a győri egyetemhez köthető csapat. Hogy néz ki a szervezet felépítése?
A 30-35 hallgató munkáját hét oktatóból álló gárda támogatja, akik szakmai konzultációval segítenek ugyan minket, de a munka nagy részét mi végezzük. A csapat négy részre osztható: informatikai, villamos, gépészeti és PR-média részleg dolgozik össze.

Zámbó Zoltán szerint ugyan a jármű ebben a formában nem alkalmas városi közlekedésre, ám ha az alapkoncepciót továbbgondolják, máris használható járművet kapnak.

Már rutinosnak számít a SZEnergy Team a Shell Eco-marathonon, hiszen 2014-ben hatodik alkalommal álltok rajthoz. Ezúttal milyen járművel készültök?
2008-ban indult először a csapat a versenyen, s egészen 2013-ig napelemes kategóriában álltunk rajthoz. Tavaly már az úgynevezett Plug-in kategóriában indultunk, s ez idén sem lesz másképp. Míg korábban hét négyzetméternyi napelemcellát szerelhettünk a járművünkre, addig ez a szám az új kategóriában 0,65-re csökkent. Egyébként a verseny ezen osztálya áll legközelebb a valós élethez, hiszen magát a járművet is a mindennapi közlekedésben használt biztonsági, világító és jelzőberendezésekkel kell felszerelni.

Nemcsak napsütésben teljesít...

Milyen munkálatok előzik meg a megmérettetést, hogyan zajlik a felkészülés?
Ez a verseny egyetemistáknak szól, ezért a kiírást is szeptemberben teszik közzé. Csaknem száz oldalas versenyszabályzatban rögzítik, milyen szempontoknak kell megfelelnünk ahhoz, hogy el tudjunk indulni. Ebben a lehető legapróbb részletekre is kitérnek. Ennek a dokumentációjával már elkészültünk, jelenleg teszteket végzünk.

...hanem esőben is.

Mit jelent ebben az esetben a tesztelés?
Valósághű vizsgálatokat végzünk a Shell Eco-marathonnak jövő évben otthont adó rotterdami pálya és a járművünk adatainak szimulációs környezetbe táplálásával. Folyamatos tesztelés alatt áll a jármű. Épp a napokban voltunk egy egész napos teszten, ahol rögzítettük az autó paramétereit és annak a kiértékelése zajlik jelenleg. Amíg tudunk, és az idő engedi, jó pár vizsgálatot elvégzünk még. A tesztek eredményeinek fényében kívánunk olyan hajtásláncot beépíteni, amely a mostaninál kevesebbet fogyaszt és a villamos rendszert is fejleszteni szeretnék.

Mit érdemes tudni a 2013-as modellről?
Ez az autónk – a már említett Urban Concept Plug in kategória miatt is – valódi, életszerű járműnek néz ki. A korábbi modelljeink kidolgozásakor arra törekedtünk, hogy minél nagyobb felületen tudjunk napelemcellákat felhelyezni, és azok minél hatékonyabban tudjanak működni. A legutolsó járművünk esetén a változott versenyszabályzat miatt már a külcsínre is sokat adtunk, a tervezésbe a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói is besegítettek. A versenyautó 93 kilogramm, ez a tömeg 2,25 métereres hosszúságon, 1,25 méter szélességen és 1 méteres magasságon oszlik el. Térhálós alumínium csőváz adja a szerkezet szilárdságát. A meghajtásról egy 3 kW-os Allied Motion állandó mágneses szinkron motor gondoskodik, az energia tárolásáról pedig egy 48 Voltos lítium-ionos akkumulátor felel. Nulláról 50 kilométer/órára 7 másodperc alatt gyorsul, az utazósebessége 50 kilométer/óra.

A következő versenyre milyen célokat tűztetek ki?
2014-ben Rotterdamban rendezik meg a futamot: Hollandia nem a napos időjárásáról híres, ennek ellenére az a célunk, hogy dobogóra állunk.

A csapat tagjai közül többen a Járműipari Kutatóközpontban dolgoznak, ahol számos projekt párhuzamosan fut. Elektromos és hibrid hajtáslánc fejlesztésén, kétszemélyes városi autó tervezésén, elektromos motorkerékpár átalakításán, valamint elektromos trickli és bicikli kidolgozásán munkálkodnak többek között.

Vagyis újra dobogóra álltok.
Eddig két első, egy második és egy hetedik helyezést is szereztünk, sőt 2010-ben pozitív energiamérleggel zártuk a versenyt. Ez azt jelenti, hogy a járművünk működés közben több energiát termelt, mint amennyit elhasznált. Ráadásul, az időjárás sem kedvezett akkor a versenynek.

Ennek ellenére mégis kiválóan zártatok. Mi az oka?
Többek között az, hogy részlegesen feltöltött akkumulátorral álltunk rajthoz és a sofőr energiatakarékos vezetési stílusa is sokat számított. A megmérettetés alatt egyébként átlagosan 30 kilométert tett meg a jármű óránként, vagyis körülbelül olyan sebességgel haladtunk, mint átlagos autók, átlagos városi körülmények között.

Ha már a városi körülményekről van szó: említetted, hogy az a kategória, amelyben jövőre is indultok, közelebb áll a valós élethez. Mit gondolsz, a közeljövőben hasonló autókkal közlekedünk majd, mint az általatok tervezett jármű?
A miénk jelenlegi formájában nem alkalmas városi közlekedésre, azonban ha az alapkoncepciót továbbgondoljuk, máris használható járművet kapunk. Lényegében a mi autónk kicsi, elektromos, azonban csak egyszemélyes, nincs hely más utas számára, és csomagok szállítására sem felel meg. Ha a méreteit megnöveljük, máris más megvilágításba helyezi a kérdést.

Széchenyi István Egyetem – SZEnergy Team
Kattintson a képre további fotók megtekintéséhez!

Manapság egyre több autógyártó veszi fel a palettájába az alternatív meghajtást. Ebből a SZEnergy Team mit érez?
Konkrét munkakapcsolatunk nem alakult ki autógyártó vállalatokkal, ám a versenyeket aktívan nyomon követik. Hatalmas előny tagja lenni ennek a teamnek, hiszen mi már tudjuk milyen csapatban dolgozni, naprakészek vagyunk, így előnnyel indulunk az állásinterjúkon is.

Kiemelt Partnereink