Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország lendíti előre a Fordot
2024.05.01 12:22Eredményesen fejleszti az ellátási láncokat az MI
2024.05.01 04:21Új központot épített a szegedi Stravaco
2024.04.30 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Dobogóért hajt a SZEnergy Team
Az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kaptak az alternatív hajtással működő járművek, s a mindennapi hírekben is gyakran akad meg az olvasó szeme a nem hagyományosan üzemelő közlekedési eszközökön. Ezen az irányon halad a győri Széchenyi István Egyetem fejlesztő csapata, a Szenergy Team is. Zámbó Zoltán gépészeti vezetővel arról beszélgettünk, jelenleg milyen folyamatokon dolgozik a csapat, hogy májusban rajthoz tudjanak állni az alternatív hajtású járművek egyik legrangosabb versenyén.
A SZEnergy Team kizárólag a győri egyetemhez köthető csapat. Hogy néz ki a szervezet felépítése?
A 30-35 hallgató munkáját hét oktatóból álló gárda támogatja, akik szakmai konzultációval segítenek ugyan minket, de a munka nagy részét mi végezzük. A csapat négy részre osztható: informatikai, villamos, gépészeti és PR-média részleg dolgozik össze.
Zámbó Zoltán szerint ugyan a jármű ebben a formában nem alkalmas városi közlekedésre, ám ha az alapkoncepciót továbbgondolják, máris használható járművet kapnak. |
Már rutinosnak számít a SZEnergy Team a Shell Eco-marathonon, hiszen 2014-ben hatodik alkalommal álltok rajthoz. Ezúttal milyen járművel készültök?
2008-ban indult először a csapat a versenyen, s egészen 2013-ig napelemes kategóriában álltunk rajthoz. Tavaly már az úgynevezett Plug-in kategóriában indultunk, s ez idén sem lesz másképp. Míg korábban hét négyzetméternyi napelemcellát szerelhettünk a járművünkre, addig ez a szám az új kategóriában 0,65-re csökkent. Egyébként a verseny ezen osztálya áll legközelebb a valós élethez, hiszen magát a járművet is a mindennapi közlekedésben használt biztonsági, világító és jelzőberendezésekkel kell felszerelni.
Nemcsak napsütésben teljesít... |
Milyen munkálatok előzik meg a megmérettetést, hogyan zajlik a felkészülés?
Ez a verseny egyetemistáknak szól, ezért a kiírást is szeptemberben teszik közzé. Csaknem száz oldalas versenyszabályzatban rögzítik, milyen szempontoknak kell megfelelnünk ahhoz, hogy el tudjunk indulni. Ebben a lehető legapróbb részletekre is kitérnek. Ennek a dokumentációjával már elkészültünk, jelenleg teszteket végzünk.
...hanem esőben is. |
Mit jelent ebben az esetben a tesztelés?
Valósághű vizsgálatokat végzünk a Shell Eco-marathonnak jövő évben otthont adó rotterdami pálya és a járművünk adatainak szimulációs környezetbe táplálásával. Folyamatos tesztelés alatt áll a jármű. Épp a napokban voltunk egy egész napos teszten, ahol rögzítettük az autó paramétereit és annak a kiértékelése zajlik jelenleg. Amíg tudunk, és az idő engedi, jó pár vizsgálatot elvégzünk még. A tesztek eredményeinek fényében kívánunk olyan hajtásláncot beépíteni, amely a mostaninál kevesebbet fogyaszt és a villamos rendszert is fejleszteni szeretnék.
Mit érdemes tudni a 2013-as modellről?
Ez az autónk – a már említett Urban Concept Plug in kategória miatt is – valódi, életszerű járműnek néz ki. A korábbi modelljeink kidolgozásakor arra törekedtünk, hogy minél nagyobb felületen tudjunk napelemcellákat felhelyezni, és azok minél hatékonyabban tudjanak működni. A legutolsó járművünk esetén a változott versenyszabályzat miatt már a külcsínre is sokat adtunk, a tervezésbe a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói is besegítettek. A versenyautó 93 kilogramm, ez a tömeg 2,25 métereres hosszúságon, 1,25 méter szélességen és 1 méteres magasságon oszlik el. Térhálós alumínium csőváz adja a szerkezet szilárdságát. A meghajtásról egy 3 kW-os Allied Motion állandó mágneses szinkron motor gondoskodik, az energia tárolásáról pedig egy 48 Voltos lítium-ionos akkumulátor felel. Nulláról 50 kilométer/órára 7 másodperc alatt gyorsul, az utazósebessége 50 kilométer/óra.
A következő versenyre milyen célokat tűztetek ki?
2014-ben Rotterdamban rendezik meg a futamot: Hollandia nem a napos időjárásáról híres, ennek ellenére az a célunk, hogy dobogóra állunk.
A csapat tagjai közül többen a Járműipari Kutatóközpontban dolgoznak, ahol számos projekt párhuzamosan fut. Elektromos és hibrid hajtáslánc fejlesztésén, kétszemélyes városi autó tervezésén, elektromos motorkerékpár átalakításán, valamint elektromos trickli és bicikli kidolgozásán munkálkodnak többek között. |
Vagyis újra dobogóra álltok.
Eddig két első, egy második és egy hetedik helyezést is szereztünk, sőt 2010-ben pozitív energiamérleggel zártuk a versenyt. Ez azt jelenti, hogy a járművünk működés közben több energiát termelt, mint amennyit elhasznált. Ráadásul, az időjárás sem kedvezett akkor a versenynek.
Ennek ellenére mégis kiválóan zártatok. Mi az oka?
Többek között az, hogy részlegesen feltöltött akkumulátorral álltunk rajthoz és a sofőr energiatakarékos vezetési stílusa is sokat számított. A megmérettetés alatt egyébként átlagosan 30 kilométert tett meg a jármű óránként, vagyis körülbelül olyan sebességgel haladtunk, mint átlagos autók, átlagos városi körülmények között.
Ha már a városi körülményekről van szó: említetted, hogy az a kategória, amelyben jövőre is indultok, közelebb áll a valós élethez. Mit gondolsz, a közeljövőben hasonló autókkal közlekedünk majd, mint az általatok tervezett jármű?
A miénk jelenlegi formájában nem alkalmas városi közlekedésre, azonban ha az alapkoncepciót továbbgondoljuk, máris használható járművet kapunk. Lényegében a mi autónk kicsi, elektromos, azonban csak egyszemélyes, nincs hely más utas számára, és csomagok szállítására sem felel meg. Ha a méreteit megnöveljük, máris más megvilágításba helyezi a kérdést.
Kattintson a képre további fotók megtekintéséhez! |
Manapság egyre több autógyártó veszi fel a palettájába az alternatív meghajtást. Ebből a SZEnergy Team mit érez?
Konkrét munkakapcsolatunk nem alakult ki autógyártó vállalatokkal, ám a versenyeket aktívan nyomon követik. Hatalmas előny tagja lenni ennek a teamnek, hiszen mi már tudjuk milyen csapatban dolgozni, naprakészek vagyunk, így előnnyel indulunk az állásinterjúkon is.