Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Így térülhetnek meg az elektromos targoncák
2024.04.24 12:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Új közös nyomócsöves Euro-6 motorok a DAF-tól
A DAF Trucks az Európai Unióban 2014. január 1-én életbe lépő Euro-6-os kibocsátási követelményeknek eleget tevő, új generációs motort mutat be. A 12,9 literes, Euro-6-os PACCAR MX-13 motor a legmodernebb közös nyomócsöves technológiát, változó geometriájú turbófeltöltőt és fejlett vezérlőrendszert használ.
2010 nyara óta az Egyesült Államokban forgalomba hozott Kenworth és Peterbilt teherautók negyede az EPA10 előírás követelményeinek eleget tevő 6 hengeres, 12,9 literes PACCAR MX motorral készül. „Ez a motor megfelel azoknak a jelenlegi észak-amerikai előírásoknak, amelyek kibocsátási határértékei megközelítik az Euro-6-os motorokra előírt értékeket” - magyarázza Bon Borsboom, a DAF Trucks N.V. igazgatótanácsának termékfejlesztésért felelős tagja.
A legnagyobb megbízhatóság és tartósság érdekében a lehető legtöbb funkciót a motorba integráltuk - mondta el Bon Borsboom. |
„Lehetőségünk volt ezért arra, hogy óriási tapasztalatot gyűjtsünk az Európában az Euro-6-os szabvány eléréséhez használt technológiák alkalmazásával, így a kipufogógáz-visszavezető rendszerrel (exhaust gas recirculation, EGR), a változó geometriájú turbófeltöltővel és az aktív részecskeszűrővel. Ezeket a technológiákat továbbfejlesztettük, s eközben leginkább arra koncentráltunk, hogyan tudjuk ezeket az európai járműkoncepciókba a lehető legjobban integrálni. Jó példa erre az EGR-hűtő magasabbra helyezése, ami lehetővé tette, hogy a turbót a motorblokkhoz közelebb helyezzük, ezáltal a motor mérete tovább csökkent. Ez akkor válik fontossá, amikor a motort az európai járműkoncepcióban használt, motor fölé épített fülke alatt el kell helyezni: ez lehetővé teszi, hogy a fülkepadló alacsonyabbra kerüljön, ez biztosítja a könnyű beszállást és azt, hogy a fülke belső tere a lehető legnagyobb legyen. A PACCAR MX-13-as motorban természetesen olyan technológiákat is alkalmazunk, amelyeket az Euro-5-ös motorokra ATe programunkban nemrég már bevezettünk. A turbófeltöltő még nagyobb hatékonyságát szolgáló burkolt kipufogótorok, az optimalizált dugattyúgyűrűk és motorhűtés csak néhány példa e technológiák közül.”
Új: közös nyomócső
A PACCAR MX-13 motor blokkját a még nagyobb tartósság érdekében újratervezték, s a hengerfejhez hasonlóan ez is erős, kompakt grafitos öntöttvasból készül. „A legnagyobb megbízhatóság és tartósság érdekében a lehető legtöbb funkciót a motorba integráltuk. A hűtővízcsatornákat például a hengerblokkba és a hengerfejbe öntöttük, a közös nyomócsöves rendszerben nyomást létrehozó két szivattyúegységet pedig a motorblokkba integráltuk, ami azt jelenti, hogy a szelepeket is vezérlő vezérműtengely ezeket a szivattyúkat is képes működtetni. Ez minimálisra csökkenti a hidraulikus veszteségeket” - mondta el Borsboom.
Az új, Euro-6-os PACCAR MX-13 motor közös nyomócsöves rendszerével akár 2500 baros befecskendezési nyomás is elérhető, s lehetővé teszi elő- és utóbefecskendezés, vagy ezek együttesének alkalmazását. Ez finomabb porlasztást eredményez, s sokkal több lehetőséget biztosít az égés optimalizálására. Ez biztosítja a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás és zajszint elérését, valamint a lehető legkedvezőbb tüzelőanyag-fogyasztást. Ebben a rendkívül fejlett motorvezérlő szoftver, valamint az új szenzorok és funkcióműködtető elemek is fontos szerepet játszanak. Még gyorsabb és pontosabb működésük révén válik ugyanis lehetővé, hogy a befecskendező rendszer folyamatosan a levegő, a kipufogógázok és a tüzelőanyag lehető legjobb keverékét fecskendezze be. Ez a maximális hatékonyság és az alacsony kibocsátási szintek elérésében is kulcsfontosságú.
Változó geometriájú turbófeltöltő
A változó geometriájú turbófeltöltő alkalmazásának legfőbb előnye, hogy a maximális teljesítmény elérése érdekében a motor folyamatosan és a teljes fordulatszám-tartományban a legjobb turbóbeállításokra támaszkodhat. A változó geometriájú turbófeltöltő beépítését a kipufogógáz-visszavezetés – különösen alacsony fordulatszám-tartományban elért – hatékonyságának optimalizálása is megkövetelte. Ez a technológia lehetővé teszi a motorba visszavezetett kipufogógázok mennyiségének gondos szabályozását, ami a tüzelőanyag-felhasználás hatékonyságát is növeli. A fejlett turbófeltöltő alkalmazása az MX motorfékre is kedvező hatással van: alacsony fordulatszámon (1500 rpm) a figyelemre méltó 325 kilowattos teljesítményének több, mint 75 százalékát képes leadni.
Kipufogógáz-utókezelés az Euro-6-os motorokban
A szigorú Euro-6-os követelmények teljesítése érdekében a DAF kipufogógáz-utókezelő technológiák együttesét, így SCR katalitikus konvertert és aktív részecskeszűrőt is alkalmaz.
A jelenleg érvényben lévő Euro-5-ös határértékekhez képest az Euro-6-os szabályozás azt követeli meg, hogy a nitrogénoxidok (NOx) kibocsátását kilowattóránként 2,0 grammról 0,46 grammra, a koromrészecske-kibocsátást kilowattóránként 0,03 grammról 0,01 grammra kell csökkenteni. Ezeket a szigorú feltételeket az Euro-6-os motoroknak legalább 7 évig vagy 700 ezer kilométer eléréséig bármilyen működési környezetben teljesíteniük kell. |
A kiindulópont az, hogy a lehető legnagyobb mértékű passzív regenerációt úgy tegyék lehetővé, hogy az ideális körülményeket ehhez a motor teremti meg. A kipufogótorkot, valamint a kipufogó rendszer legfőbb elemeit éppen ezért burkolták be. Ha ennek ellenére a kipufogógázok hőmérséklete túl alacsonyra csökken, a motor aktív regenerációra vált. Ehhez a motorba, a turbófeltöltő mögé és a részecskeszűrő elé egy hetedik injektort szereltek. Ahhoz, hogy az éppen megfelelő mennyiségű hő keletkezzen, ez tüzelőanyagot fecskendez a kipufogóban lévő oxidációs katalitikus konverterbe. Az SCR katalitikus konverter hőmérsékletének alakulását is optimalizálták. Innovatív bevonatának köszönhetően maximális hatásfokát szélesebb hőmérséklettartományban képes elérni.
Számtalan innovatív megoldás
Az Euro-6-os technológiai szint eléréséhez a DAF a motor minden részén innovatív megoldásokat alkalmazott. Újdonság az egyrészes, többfunkciós ékszíj és a főtengelyre közvetlenül, csatlakozótengely nélkül szerelt ventilátor is: ezek csökkentik a karbantartási költségeket, növelik a motor megbízhatóságát, csökkentik a motor súlyát és tüzelőanyag-fogyasztását. Az olajteknő megnövelt űrtartalma az Euro-6-os motorok esetében 150 ezer kilométeres szervizintervallumokat tesz lehetővé. A súly és a zajszint csökkentése érdekében az olajteknő kompozit anyagból készült. A tüzelőanyag-szűrő és a vízleválasztó egység egybeépült, s a legegyszerűbb karbantarthatóság érdekében közvetlenül a motoron kapott helyet. A kábelkötegek beburkolása továbbra is egyedülálló az iparágban. Az új 12,9 literes, Euro-6-os PACCAR MX-13 motorok gyártása 2013 elején kezdődik. A motorok 300kW/410 lóerős, 340kW/460 lóerős és 375kW/510 lóerős változatban készülnek.