Archív Új közös nyomócsöves Euro-6 motorok a DAF-tól

Új közös nyomócsöves Euro-6 motorok a DAF-tól

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2012.04.07 09:43

Új közös nyomócsöves Euro-6 motorok a DAF-tól

A DAF Trucks az Európai Unióban 2014. január 1-én életbe lépő Euro-6-os kibocsátási követelményeknek eleget tevő, új generációs motort mutat be. A 12,9 literes, Euro-6-os PACCAR MX-13 motor a legmodernebb közös nyomócsöves technológiát, változó geometriájú turbófeltöltőt és fejlett vezérlőrendszert használ.

Hirdetés

2010 nyara óta az Egyesült Államokban forgalomba hozott Kenworth és Peterbilt teherautók negyede az EPA10 előírás követelményeinek eleget tevő 6 hengeres, 12,9 literes PACCAR MX motorral készül. „Ez a motor megfelel azoknak a jelenlegi észak-amerikai előírásoknak, amelyek kibocsátási határértékei megközelítik az Euro-6-os motorokra előírt értékeket” - magyarázza Bon Borsboom, a DAF Trucks N.V. igazgatótanácsának termékfejlesztésért felelős tagja.

A legnagyobb megbízhatóság és tartósság érdekében a lehető legtöbb funkciót a motorba integráltuk - mondta el Bon Borsboom.

„Lehetőségünk volt ezért arra, hogy óriási tapasztalatot gyűjtsünk az Európában az Euro-6-os szabvány eléréséhez használt technológiák alkalmazásával, így a kipufogógáz-visszavezető rendszerrel (exhaust gas recirculation, EGR), a változó geometriájú turbófeltöltővel és az aktív részecskeszűrővel. Ezeket a technológiákat továbbfejlesztettük, s eközben leginkább arra koncentráltunk, hogyan tudjuk ezeket az európai járműkoncepciókba a lehető legjobban integrálni. Jó példa erre az EGR-hűtő magasabbra helyezése, ami lehetővé tette, hogy a turbót a motorblokkhoz közelebb helyezzük, ezáltal a motor mérete tovább csökkent. Ez akkor válik fontossá, amikor a motort az európai járműkoncepcióban használt, motor fölé épített fülke alatt el kell helyezni: ez lehetővé teszi, hogy a fülkepadló alacsonyabbra kerüljön, ez biztosítja a könnyű beszállást és azt, hogy a fülke belső tere a lehető legnagyobb legyen. A PACCAR MX-13-as motorban természetesen olyan technológiákat is alkalmazunk, amelyeket az Euro-5-ös motorokra ATe programunkban nemrég már bevezettünk. A turbófeltöltő még nagyobb hatékonyságát szolgáló burkolt kipufogótorok, az optimalizált dugattyúgyűrűk és motorhűtés csak néhány példa e technológiák közül.”

Új: közös nyomócső

A PACCAR MX-13 motor blokkját a még nagyobb tartósság érdekében újratervezték, s a hengerfejhez hasonlóan ez is erős, kompakt grafitos öntöttvasból készül. „A legnagyobb megbízhatóság és tartósság érdekében a lehető legtöbb funkciót a motorba integráltuk. A hűtővízcsatornákat például a hengerblokkba és a hengerfejbe öntöttük, a közös nyomócsöves rendszerben nyomást létrehozó két szivattyúegységet pedig a motorblokkba integráltuk, ami azt jelenti, hogy a szelepeket is vezérlő vezérműtengely ezeket a szivattyúkat is képes működtetni. Ez minimálisra csökkenti a hidraulikus veszteségeket” - mondta el Borsboom.

Az új, Euro-6-os PACCAR MX-13 motor közös nyomócsöves rendszerével akár 2500 baros befecskendezési nyomás is elérhető, s lehetővé teszi elő- és utóbefecskendezés, vagy ezek együttesének alkalmazását. Ez finomabb porlasztást eredményez, s sokkal több lehetőséget biztosít az égés optimalizálására. Ez biztosítja a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás és zajszint elérését, valamint a lehető legkedvezőbb tüzelőanyag-fogyasztást. Ebben a rendkívül fejlett motorvezérlő szoftver, valamint az új szenzorok és funkcióműködtető elemek is fontos szerepet játszanak. Még gyorsabb és pontosabb működésük révén válik ugyanis lehetővé, hogy a befecskendező rendszer folyamatosan a levegő, a kipufogógázok és a tüzelőanyag lehető legjobb keverékét fecskendezze be. Ez a maximális hatékonyság és az alacsony kibocsátási szintek elérésében is kulcsfontosságú.

Változó geometriájú turbófeltöltő

A változó geometriájú turbófeltöltő alkalmazásának legfőbb előnye, hogy a maximális teljesítmény elérése érdekében a motor folyamatosan és a teljes fordulatszám-tartományban a legjobb turbóbeállításokra támaszkodhat. A változó geometriájú turbófeltöltő beépítését a kipufogógáz-visszavezetés – különösen alacsony fordulatszám-tartományban elért – hatékonyságának optimalizálása is megkövetelte. Ez a technológia lehetővé teszi a motorba visszavezetett kipufogógázok mennyiségének gondos szabályozását, ami a tüzelőanyag-felhasználás hatékonyságát is növeli. A fejlett turbófeltöltő alkalmazása az MX motorfékre is kedvező hatással van: alacsony fordulatszámon (1500 rpm) a figyelemre méltó 325 kilowattos teljesítményének több, mint 75 százalékát képes leadni.

Kipufogógáz-utókezelés az Euro-6-os motorokban

A szigorú Euro-6-os követelmények teljesítése érdekében a DAF kipufogógáz-utókezelő technológiák együttesét, így SCR katalitikus konvertert és aktív részecskeszűrőt is alkalmaz.

A jelenleg érvényben lévő Euro-5-ös határértékekhez képest az Euro-6-os szabályozás azt követeli meg, hogy a nitrogénoxidok (NOx) kibocsátását kilowattóránként 2,0 grammról 0,46 grammra, a koromrészecske-kibocsátást kilowattóránként 0,03 grammról 0,01 grammra kell csökkenteni. Ezeket a szigorú feltételeket az Euro-6-os motoroknak legalább 7 évig vagy 700 ezer kilométer eléréséig bármilyen működési környezetben teljesíteniük kell.

A kiindulópont az, hogy a lehető legnagyobb mértékű passzív regenerációt úgy tegyék lehetővé, hogy az ideális körülményeket ehhez a motor teremti meg. A kipufogótorkot, valamint a kipufogó rendszer legfőbb elemeit éppen ezért burkolták be. Ha ennek ellenére a kipufogógázok hőmérséklete túl alacsonyra csökken, a motor aktív regenerációra vált. Ehhez a motorba, a turbófeltöltő mögé és a részecskeszűrő elé egy hetedik injektort szereltek. Ahhoz, hogy az éppen megfelelő mennyiségű hő keletkezzen, ez tüzelőanyagot fecskendez a kipufogóban lévő oxidációs katalitikus konverterbe. Az SCR katalitikus konverter hőmérsékletének alakulását is optimalizálták. Innovatív bevonatának köszönhetően maximális hatásfokát szélesebb hőmérséklettartományban képes elérni.

Számtalan innovatív megoldás

Az Euro-6-os technológiai szint eléréséhez a DAF a motor minden részén innovatív megoldásokat alkalmazott. Újdonság az egyrészes, többfunkciós ékszíj és a főtengelyre közvetlenül, csatlakozótengely nélkül szerelt ventilátor is: ezek csökkentik a karbantartási költségeket, növelik a motor megbízhatóságát, csökkentik a motor súlyát és tüzelőanyag-fogyasztását. Az olajteknő megnövelt űrtartalma az Euro-6-os motorok esetében 150 ezer kilométeres szervizintervallumokat tesz lehetővé. A súly és a zajszint csökkentése érdekében az olajteknő kompozit anyagból készült. A tüzelőanyag-szűrő és a vízleválasztó egység egybeépült, s a legegyszerűbb karbantarthatóság érdekében közvetlenül a motoron kapott helyet. A kábelkötegek beburkolása továbbra is egyedülálló az iparágban. Az új 12,9 literes, Euro-6-os PACCAR MX-13 motorok gyártása 2013 elején kezdődik. A motorok 300kW/410 lóerős, 340kW/460 lóerős és 375kW/510 lóerős változatban készülnek.

Kiemelt Partnereink