Archív Megduplázza gyártókapacitását a Volkswagen Szlovákiában - helyszíni jelentés Pozsonyból-

Megduplázza gyártókapacitását a Volkswagen Szlovákiában - helyszíni jelentés Pozsonyból-

Koloszár Tamás | 2010.04.15 11:10

Megduplázza gyártókapacitását a Volkswagen Szlovákiában - helyszíni jelentés Pozsonyból-

A Volkswagen évi 240 ezer autóra tervezett gyártókapacitását 2011-től 400 ezer autóra emeli Szlovákiában - tájékoztatta az autopro.hu-t Pozsonyban Vladimír Machalík. A szlovák főváros legnagyobb autóipari cége további újdonságokkal is szolgál. Májustól megszűnik Pozsonyban a Skoda Octavia gyártása, a múlt héttől gyártják a Volkswagen Touareg hibrid változatát.

Hirdetés

Nem akármilyen élmény bebocsátásra várni a VW Slovakia pozsonyi gyárába. Már az utcáról láthatók azok a síliftre hasonlító szerkezetek, amelyek autókat szállítanak. A kész autók ezeknek a lifteknek a segítségével jutnak ki a gyártócsarnokból, hogy aztán a tesztpályán vizsgázzanak egyesével.

Épül az Audi Q7 karosszériája
Épül az Audi Q7 karosszériája

Pozsonyban jelenleg négyféle járművet szerelnek össze. Itt készül a Volkswagen Touareg, a Skoda Octavia, az Audi Q7 és a Porsche Cayenne. Az utóbbi kivételével valamennyi típus kulcsrakész állapotban hagyja el a gyárat. A Porsche Cayenne motor és futómű nélkül vonaton folytatja útját Lipcsébe, ahol a készre szerelés zajlik.

A lakkozó
A lakkozó

- Tavaly a válság miatti keresletcsökkenés miatt háromszor tartott a gyár nagyobb kényszerszünetet, idén azonban nem tervezünk rendkívüli leállást, a termelés folyamatos - válaszolja kérdésünkre Vladimír Machalík, a Volkswagen Slovakia kommunikációs munkatársa. Jelenleg is folyamatos a munkarend, az Octaviát egy műszakban, a Touareget, Porschét, Q 7-et pedig három műszakos rendben gyártják. A válság előtti, 2008-as évben 188 ezer autó készült Pozsonyban, tavaly 106 ezer. Ennek fényében különösen meglepő, hogy a VW pozsonyi kapacitásának kis híján a megduplázására készül. Machalík annyit árul el, hogy májustól ugyan a Skoda Octavia gyártása átkerül a Cseh Köztársaságba, Pozsony azonban megkapta a VW News Small Family kategória összeszerelését. Ehhez tartozik a VW, a Skoda és a SEAT legkisebb járműve. A kommunikációs munkatárs nem nevezi meg pontosan a típusokat, de minden bizonnyal a VW Up, a SEAT Ibiza és a Skoda Fabia tartozik ebbe a körbe.

Majdnem kész a Touareg
Majdnem kész a Touareg

A Volkswagen Slovakia 160 futballpályányi területet foglal el, az alkalmazottak létszáma jelenleg 5600 ember. Pozsonyban akkora az imázsa, mint Győrben az Audinak. S ha már Győr szóba került, akkor Machalík megemlíti, egy motortípus kivételével minden erőforrást Győrből kapnak, az Audi Hungaria Motor Kft.-től. Ezzel a győri Audi a VW Slovakia 3. legnagyobb beszállítója. Az egyetlen kivétel, a V/FSI motor, amely Salzgitterből érkezik Pozsonyba. A VW Slovakia-nak hozzávetőlegesen háromezer beszállítója van, körülbelül a harmada szlovák.

Az üzemcsarnokból úton a tesztpályára
Az üzemcsarnokból úton a tesztpályára

Sétálunk a tükörszerűen elhelyezkedő gyártósorok között. Kísérőnk újabb meghökkentő adattal szolgál. A Volkswagen Touaregből egymillió féle variánst készítenek. A szín, a huzat, a napfénytető, a motor, az országvariánsok bármily hihetetlen, de a milliós számot súrolják. Az egymillióban most már a Touareg hibrid is benne van, a múlt csütörtök óta. A hibridverzió várhatóan a gyártott Touaregek öt százalékát teszik ki.

Séta közben az elején még meglepődünk, hogy a fejünk felett is félkész autók mozognak, aztán megszokjuk a látványt, amely a megszokás után is lenyűgöző. Egy gyártósoron egyébként 150 ember dolgozik, egy teamhoz pedig 10-12 ember tartozik.

Autógyárban sétálni nem mindennapi érzés. Nagyjából olyan, mintha egy csarnokban az ember átélné, hogyan lesz a megszületett csecsemőből 18 éves, nagykorú fiatal. Itt a semmiből születik meg az órás séta végére a kész jármű. A fékrendszert még a gyártócsarnokban ellenőrzik, azután jön az a bizonyos sílift, ami viszi a kocsit a tesztpályára. Ha ott is megfelelt, következik a vízteszt. Trópusi monszunesőre emlékeztető zuhatag közben azt figyelik, hogy az autók átlagosan 300 nyílása ellenáll-e a víznek?

Tesztpályán a Touareg
Tesztpályán a Touareg

Pozsonyban kivétel nélkül drága luxusautók készülnek. A tavaly gyártott 106.000 járműből 500 került Magyarországra. 40 százaléka Németországban talált vásárlót, 13,2 százaléka Kínában, 6,4 százaléka az USA-ban, 5,4 százaléka Oroszországban, 4,1 százaléka pedig Lengyelországban. A maradék 30 százalékon osztoztak a világ egyéb országai.

A VW-nek Pozsonyon kívül két további telephelye is van Szlovákiában. Az egyik Martinban, a másik Kassán. Előbbi 800, utóbbi 20 alkalmazottal. A VW északi szomszédunknál nem csak autókat gyárt, hanem sebességváltókat és egyéb komponenseket is. Sebességváltókból tavaly 289.000 darab, egyéb alkatrészekből 24,7 millió darab készült. A VW Slovakia éves forgalma 2 milliárd 940 millió euró volt, adózás utáni nyeresége pedig 57 millió euró. Három rendkívüli leállással.

Az idén, mint már említettük, a Volkswagen Slovakia nem tervez rendkívüli termelésszünetet. Ellenkezőleg, szemmel látható jelei vannak a gyárbővítésnek, az építkezésnek. A jövő évtől a legnagyobbak - Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7- mellett itt készülnek a VW legkisebb autói, a News Small Family kategória járművei.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink