Archív Siemens-újítások: teherautók pontos helyreirányítása, új motorhűtő rendszer

Siemens-újítások: teherautók pontos helyreirányítása, új motorhűtő rendszer

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2011.12.03 13:25

Siemens-újítások: teherautók pontos helyreirányítása, új motorhűtő rendszer

A Siemens járműipari fejlesztőrészlegének német központjaiban a közelmúltban két kutató fontos újítást dolgozott ki. Wendelin Feiten a konténeres rakodást, Bernd Pfannschmidt az óriásdömperek munkáját tette hatékonyabbá.

Hirdetés

Teherautók pontos helyreirányítása

Wendelin Feiten

Wendelin Feiten a szerzője annak az irányító rendszernek, amely kikötőkben és konténer-terminálokon a teherautókat pontosan a rakodóhelyre vezeti. Eddig a teherautók vezetőit kézjelekkel irányították a rakodódaru alatti pontos rakodópozícióba, ami gyakran bonyolult manőverezést igényelt tőlük. Feiten rendszere lézeres távolságmérőből, processzorból és szoftverből áll. Mérések és összehasonlító elemzések alapján meghatározza a rakodásra érkezett jármű típusát, illetve hogy a darunak pontosan hová kell lerakni a konténert. Jelzőlámpa jelzi a sofőrnek, hogy mikor kell megállnia – centiméterre pontosan. Így gyorsan és biztosan éri el a megfelelő pozíciót. A rendszerhez egy automatikus kalibrációs módszer is tartozik, amely segítségével technikai többletráfordítás nélkül a helyi adottságokhoz lehet illeszteni. A rendszer fejlesztése során a fő feladat az algoritmusoknak a kidolgozása volt, amelyek a szoftver „szívét” képezik.

Új motorhűtő rendszer

Bernd Pfannschmidt

A nürnbergi Bernd Pfannschmidt új motorhűtő rendszere révén a külszíni fejtéseknél alkalmazott érc-vagy szénszállító teherautó-óriások motorteljesítményét 45%-kal lehet növelni. Ezek két hátsó kerekét egy-egy villanymotor hajtja meg. A robusztus vontatómotorok ellenére ezeknek az óriásoknak, amelyek súlya telerakodva akár 630 tonna is lehet, emelkedőkön időnként meg kell állniuk, nehogy a motorok túlmelegedjenek. Helyhiány miatt a motorokat nem lehet nagyobbra cserélni a nagyobb vonóteljesítmény érdekében, így a hűtőrendszert kellett módosítani. Az eddigiek szerint a hűtőlevegő a motor egyik oldalán lép be. Először a tekercsfejet és a rövidre záró gyűrűt hűti, majd az álló- és forgórész légjáratain át a motor másik oldala felé áramlik. Ott a másik tekercsfejet és zárógyűrűt hűti, de persze kisebb mértékben, mert hiszen addigra már felmelegedett a motorban. Pfannschmidt megoldásának az a lényege, hogy ügyesen megválasztott helyeken furatokat helyezett el a motorházban, amelyek lehetővé teszik a motorban disszipált hő és a hűtőlevegő egyenletesebb eloszlását és ezzel a hatásosabb hűtést.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink