Archív Robotpilótával is teszteli modelljeit a Mercedes

Robotpilótával is teszteli modelljeit a Mercedes

autopro.hu/K.A. | 2010.05.18 09:13

Robotpilótával is teszteli modelljeit a Mercedes

A vezetőtámogató rendszerek következő nemzedékére gondolva, az autógyártók közül világelsőként vett fel a Mercedes-Benz egy innovatív vizsgálati módszert a próbaeljárások közé: a biztonsági szempontból kritikus, illetve nem pontosan megismételhető vezetési manővereket zárt próbapályán, robotpilótával hajtják végre.

Hirdetés

Az „automatizált autózás” elősegíti a vezetőtámogató rendszerek és egyéb biztonsági megoldások fejlesztését, ellenőrzését és a gyártás előkészítését, határhelyzetekben is biztonságosan és a személyzet egészségtelen terhelése nélkül teszi lehetővé a tesztelést.

Az autózás aktív és passzív biztonságát javító új műszaki megoldások fejlesztésében évtizedek óta mércének számít a Mercedes-Benz. Az előbbiben az ABS, ESP® és a fékasszisztens fűződik a nevéhez, az utóbbiban az alaktartó utascella, a gyűrődő zóna, a légzsák és a hárompontos biztonsági öv. Ezek hozzájárultak a közúti közlekedés biztonságához, a halálos és sérüléssel járó balesetek számának csökkenéséhez.

Prof. Bharat Balasubramanian
Prof. Bharat Balasubramanian

A mai biztonságtechnika intelligens vezetőtámogató rendszerei „gondolkodó partnerré” teszik az autót, amely lát, érzékel, reflexszerűen reagál a veszélyre, és önállóan cselekszik. A holttér-asszisztens, az ATTENTION ASSIST vagy az éjjellátó berendezés az olyan balesetforrások élét veszik el, mint a sávváltás, az elfáradás vagy a rossz látási viszonyok. – A holnap támogató rendszerei még összetettebb közlekedési helyzeteket kezelnek, veszélytelenné téve például az útkereszteződéseket – jelentette ki Prof. Bharat Balasubramanian, a Daimler AG kutatás-fejlesztésének termék-innovációs és folyamattechnológiai vezetője. „Az új vizsgálati módszer, az automatizált autózás, segít hatékonyabban teljesíteni magas minőségi és biztonsági követelményeinket.”

Precíz robotpilóta tehermentesíti a fejlesztőket

A jövő rendszereivel kapcsolatos megbízhatósági és üzembiztonsági igényeket, a bevált módszerek kiegészítésével, zárt próbapályán végrehajtott automatikus autózással teljesíti ezentúl a Mercedes-Benz. E célra széria-autókat használ, amelyeket robot kormányoz, gyorsít és fékez. A fedélzeti számítógép úgy vezérli a robotpilótát, hogy az pontosan tartsa az előírt nyomvonalat – akkor is, ha nem csak egy jármű vesz részt a manőverben.

A vezénylő-állásból tesztmérnökök figyelik az eseményeket, és képesek bármikor megállítani az autókat. Eközben a járművek önmagukat kontrollálják, és lefékeznek, ha nincs rendben valami. Így biztonságos, mégis flexibilis a tesztelés: a berendezés beépíthető a Mercedes-Benz valamennyi modelljébe. Segítségével a legkülönbözőbb biztonsági rendszerek és felszerelések próbálhatók ki.

Az automatikus autózás révén valós körülmények között, a járműben próbálhatók ki a biztonsági innovációk, és érvényesül két nagyon fontos szempont:
Megismételhetőség. A rendszer pontos hangolásához ugyanazt a kísérletet kell többféle változatban, ismételten végrehajtani. Közben valamennyi paraméter, például a követési távolság, a sebesség és a kanyarodás íve mindig pontosan meg kell hogy feleljen az előírtnak, hogy összehasonlíthatók legyenek az eredmények.
Biztonság. Mivel a rendszerek csak veszélyhelyzetben lépnek működésbe, ilyeneket a tesztelés közben elő kell idézni. A pontosan végrehajtott manőverek senkit sem veszélyeztethetnek.

Mindkét esetben az ember reakció-, illetve megismétlő képessége jelenti a határt. Bonyolult elektronikai rendszerek és különösen a vezetőtámogató berendezések ugyanakkor megkövetelik a funkciók különösen átfogó és valósághű működését, az ilyen menetkísérletekről tehát nem lehet lemondani.

A tesztelési módszer megismételhetőségének köszönhetően nagyon pontos a próbakocsik sebesség- és nyomvonal-tartása, illetve fékezése. Ha például egy jármű többször egymás után halad végig egy megadott pályán, akkor az egyes menetek nyomvonala két centiméteren belül azonos. Ha közben egy adott helyen állóra fékezik az autót, akkor valamennyi megállás végpontja három centiméter sugarú körön belül van.

Az asszisztencia-rendszerek kipróbálásán kívül extrém tesztelésekkor is felhasználják majd az automatikus autózást. Ilyenkor a közúti közlekedésben normálisnak számítót messze meghaladó igénybevételnek teszik ki a járművet, és meggyőződhetnek például arról, hogy nem nyílik-e ki véletlenül a légzsák, ha szegélykőre fut az autó. Nem kell embernek ülni a kocsiban, ha ez nagy testi igénybevétellel járna.

Modern vizsgálati módszerek, magas fokú biztonság

Fejlesztési munkájuk során a cégen belüli kutatás értékes eredményeire támaszkodhatnak a Mercedes-Benz mérnökei. Különböző, egymáshoz kapcsolódó módszerek garantálják, hogy a döntő pillanatban megbízhatóan működjenek a rendszerek. Közben, a márka filozófiájának megfelelően, jóval tovább mennek a törvényben előírtaknál. A cég ütközésbiztonsági követelményei például jelentősen meghaladják a szabványos töréstesztekét.

A számítógépes modellezés és a valóságos töréstesztek egyesített eredménye a passzív biztonság Mercedes-Benzre jellemző nívója. A márka az aktív biztonság terén is a legkorszerűbb metódusokat alkalmazza: szimulátorok gyorsítják fel és teszik pontosabbá a fejlesztést, és egészítik ki a gyakorlati menetpróbákat. – Sindelfingenben épp most építünk egy új szimulátort, amelynek csúcstechnikája még jobban segíti a holnap rendszereinek tervezését – mondta Balasubramanian.

Az automatikus autózás a jövő innovációinak alapja
Világszerte egyetlen autógyártóként alkalmazza a Mercedes-Benz a menetpróbákat kiegészítő automatikus autózást. Zárt próbapályán olyan kísérleteket hajt végre, amelyek manuálisan aligha volnának reprodukálhatók, például a besorolás változó sebességgel és követési távolsággal, hirtelen lefékező jármű kikerülése az utolsó pillanatban, vagy egy útkereszteződési helyzet, amikor a mi autónkhoz közel egy másik jármű keresztezi a mi sávunkat.

– Ha a jövőben is iránymutatók akarunk lenni a biztonság terén – fejtegeti Balasubramanian – akkor vizsgálati módszereinknek lépést kell tartaniuk tervezőink ötletgazdagságával. Az automatikus autózás jó eszköz az asszisztencia-rendszerek következő nemzedékének kifejlesztésére.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink